Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Fyndiq inför 5% selling Fee.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 91 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100607
    Runns.se
    Deltagare

    Hej alla handlare!
    Trots att det inte var länge sedan ni fick en rapport från oss på Fyndiq så kommer jag, Dinesh Nayar Fyndiqs VD, nu med ännu en viktig uppdatering som rör alla er handlare.

    Som ni redan vet så säljer Fyndiq som aldrig förr. Under årets första sex månader sålde vi produkter för ca 60 MSEK, vilket är en ökning med 150% jämfört med fjolårets första sex månader då vi omsatte ca 24 MSEK. Vi ser en stark försäljningsökning vecka för vecka och siktar på att vid årsskiftet ha dubblat Fyndiqs försäljningstakt. För att kunna leverera detta har vi därför beslutat att vi från den 10:e oktober kommer att införa en selling fee på 5%.

    Vår tanke är att vi ska kunna generera en volymökning för er som är mer värdefull än de 5% vi tar i selling fee. Dessa 5% gör det möjligt att öka tillväxten ännu mer. Vi kommer att kunna investera i mer effektiv marknadsföring, genomföra utvecklingsprojekt som förbättrar kundupplevelsen på sajten (som i sin tur genererar mer försäljning), samt även utveckla och bidra med information och statistik som effektiviserar arbetet för er Handlare. Vi kommer i och med denna selling fee kunna vara mer aggressiva marknadsföringsmässigt och marknadsföra produkter, enskilda segment och varumärken som vi tidigare inte haft möjlighet till. Allt detta gör vi för att du som Handlare ska kunna öka dina Fyndiq-volymer avsevärt.

    Eftersom att detta är något helt nytt för er på Fyndiq så förstår vi att ni antagligen har många frågor och här nedan finner ni svaren på en del av dem:

    Hur fungerar denna selling fee?
    Fyndiq kommer att behålla 5% av produktens försäljningsvärde och denna selling fee på 5% kommer att räknas av vid varje utbetalningstillfälle.

    Ett räkneexempel: om du säljer en produkt till slutkund för 100 kr så får du 95 kr utbetalat efter 30-60 dagar då Fyndiq tar 5 kr i selling fee, och du står för din egna fraktkostnad.

    Varför gör vi denna förändring?
    Fyndiq har främst ett syfte: att leverera så mycket försäljning som möjligt till er Handlare. Vi vill investera dessa 5% i marknadsföring och utvecklingsprojekt som kommer att kunna göra det möjligt för Fyndiq att generera ännu större försäljning. Genom att växa snabbt och ta en stark position på marknaden så kommer vi få en högre varumärkeskännedom hos konsumenterna.

    Vad för typ av marknadsföring krävs för att vi ska kunna öka vår försäljning?
    Vi kommer börja med att förtydliga och öka vår närvaro online, då det är där vi når våra konsumenter i ett senare skede i köpprocessen.

    Hur påverkar detta krav på prissättning?
    Kravet på prissättningen kvarstår eftersom att det är viktigt för konsumenterna att Fyndiq är ett renodlat fyndvaruhus. Låga priser tillsammans med kraftigt ökad marknadsföring kommer att generera större försäljningsvolym. Vår rekommendation är att inte justera priset då detta med stor sannolik genererar minskad försäljning. Som tidigare nämnts så är inte alla produkter lönsamma att sälja via Fyndiq, vår rekommendation är att kontinuerligt se över ert produktutbud och se vilka som lämpar sig bäst att sälja via oss.

    När börjar ni ta denna selling fee?
    Denna förändring träder per automatik i kraft den 10:e oktober 2013.

    Varför kallas det selling fee?
    Som ett steg i vårt arbete med att internationalisera bolaget och plattformen har vi valt en engelsk term vid namn selling fee. Detta är även en vedertagen term internationellt sett av bl.a. Amazon och eBay.

    Hur går det för Fyndiq?
    Fyndiq är ett välfinansierat företag med starka finansiärer bakom sig och totalt har det investerats över 30 miljoner i bolaget. Prognos och resultat är helt i enlighet med vad som har budgeterats. Under vårt förra räkenskapsår (1 maj 2012 – 30 april 2013) omsatte vi 73 miljoner (jmf 17 miljoner året innan) och hade en budgeterad förlust på 13 miljoner. Vi kommer att nå lönsamhet under 2014, vilket vi skulle kunna göra redan nu om vi valt att slå av på tillväxten. Grundarna tillsammans med investerarna värderar en tillväxt högre och vill bygga bolaget för att skala upp och få en starkare position på marknaden.

    Vi har självklart full förståelse över att det dyker upp frågor och funderingar kring detta och ni är alltid välkomna att kontakta vårt säljteam genom handlarsupporten eller på telefon.

    Denna förändring är en viktig del i Fyndiqs utveckling och mitt team och jag ser fram emot att öka er Fyndiq-försäljning!

    //Dinesh Nayar, VD, Fyndiq.

    #167667
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Har väl alla bara gått och väntat på. Tråkigt, men så är det om man vill tjäna pengar!

    @Runns.se 68949 wrote:

    Hej alla handlare!
    För att kunna leverera detta har vi därför beslutat att vi från den 10:e oktober kommer att införa en selling fee på 5%.

    #167668
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Men att dom ska hålla på att hålla inne pengarna i 60 DAGAR, Njaaa finns väl ingen anledning att gynna dom längre då. Finns andra kanaler att sälja på.

    Mycket dåligt!!! Om dom nu tycker Amazon eller andra är så himla bra kan dom ju kolla när dessa betalar ut!!!

    #167669
    pyhobby
    Deltagare

    Hur svårt kan det vara att bestämma sig nån gång. Tycker Fyndiq exprimenterar allt för mycket med sin prismodell, sapar onödig irritation.

    Fyndiq är duktiga på att berätta att deras förändringar är superbra för säljarna. Tidigare vrålade man ut, det blir gratis, gratis, gratis , gratis, gratis att sälja på Fyndiq.

    #167671
    Oscar Troedson
    Deltagare

    Slutsålt på den kanalen då :-)

    #167672
    Dinesh
    Deltagare

    @Jimmy Öström 68952 wrote:

    Men att dom ska hålla på att hålla inne pengarna i 60 DAGAR, Njaaa finns väl ingen anledning att gynna dom längre då. Finns andra kanaler att sälja på.

    Hej Jimmy,
    Angående utbetalningen så bestämmer du som handlare det själv. Du kan välja att få utbetalningarna löpande med 30 dagar eller samla ihop utbetalningarna månadsvis och då blir det i teorin max 60 dagar. Detta är inget vi förändrat utan det har alltid varit så.

    #167673
    MissRetro
    Deltagare

    Vi drar oss ut därifrån också.

    #167674
    DanielN
    Deltagare

    Gillar Fyndiqs ide som företag men är lite allergisk mot sådana här meddelanden och sättet som man ändrar villkoren på. Det handlar om att tjäna pengar punkt slut. Man behöver inte försköna det på ett forum för ehandlare där alla vet hur det funkar.

    #167675
    Ekraft
    Deltagare

    Med det här kommer Fyndiq att ta mer än 20% av det som kunderna betalar.

    #167677
    swe_buyer
    Medlem

    5% låter mycket mindre än vad det är, det är säkert 15-25% av vinstmarginalen för de flesta handlare. Det måste alltså till en massiv orderökning för att täcka kostnaden…
    Jag antar att det är 4% exkl moms det handlar om? Varför skriva ut kostnader inkl moms om det ändå endast är företagare som kan sälja på Fyndiq?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 91 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.