Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 339 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #111999
    Dinesh
    Deltagare
    Quote:
    Vad är detta Fyndiq riktigt, trodde det var en bra idé tills jag läste att de skall ha hela 25% av vår provision.
    Därtill är de svårt att leverera produkten inom 48 timmar om ett köp sker på Fredag eftermiddag eller om det är långhelg.
    Någon annan som kommer att utnyttja det här?
    För mig låter det som en ny Tradera eller Ebay, med en grymt hög provisionsavgift.
    Jag kommer tyvärr inte att i nuläget gå med i alla fall, man måste ju få något över också.

    Hej Andreas!

    Mitt namn är Dinesh det är jag som är VD för Fyndiq. Jag tänkte försöka svara på lite frågor.

    Vi som står bakom Fyndiq är alla entreprenörer med en bakgrund inom e-handeln, och är väldigt måna om att kunna erbjuda en bra tjänst för e-handlarna och vara ett komplement till era befintliga verksamheter, kanske allra främst de mindre e-handlarna, då det problem vi identifierat är kanske störst hos just dessa.

    Fyndiq riktar in sig på sälja av era “Hyllvärmare” eller de partier du behöver bli av med. Vi är med andra ord inte en extra säljkanal till ordinariepris, för det finns fortfarande Blocket och Tradera, utan en säljkanal för de produkter du av ngn anledning inte kunnat bli av med.

    Den stora skillnaden mellan oss och Blocket och Tradera är att för dig är Fyndiq riskfri. De tar betalt oavsett om du säljer eller ej, men inte vi. Vi har på så vis mycket större incitament att få dina varor sålda då vi inte tjänar några pengar på andra avgifter som Blocket och Tradera faktiskt lever på.

    Vidare görs själva konsument köpet på vår sajt, dvs. vi tar avgifterna för betalväxlarna etc. Vi tar hand om all kosnument support vilket du slipper, och så satsar vi stort på marknadsföring. Både on och offline och då främst genom TV för att hitta nya konsumenter till dina hyllvärmare.

    Jag hoppas att detta ger dig en annan bild av Fyndiq och jag ser framemot att höra dina åsikter. Du och alla andra kan vidare nå mig på dinesh@fyndiq.se*och jag läser även forumet såklart!

    Med vänlig hälsning
    Dinesh

    #112000
    Dinesh
    Deltagare

    @pyhobby 7452 wrote:

    Vad betyder egentligen “kraftigt rabatterade från ordinarie pris”?
    Är det 20%, 30% eller 50%?
    Jag gillar inte att man även ska klämma på slantarna i 30 dagar.

    Hej,

    Anledningen till att de produkter som måste vara kraftig rabatterade i pris som vi säger, är för att de produkter som säljs via Fyndiq måste uppfattas som riktiga fyndköp av konsumenten. Gör de inte det, tjänar varken Fyndiq eller du som e-handlare på det, för då förblir “hyllvärmarna” osålda. Vad är då kraftigt rabatterat? Det beror på produkten. En ny Ipad kan uppfattas som ett fynd med 10% rabatt, men usb-minne på 2gb måste kanske rabatteras med 70% för att anses vara ett fynd. Det är därför det är så individuellt vilka produkter man som e-handlare vill lägga till försäljning på Fyndiq. Kanske är det felinköpen, eller för att frigöra hyllplats, eller för att bli av med de varor som binder kapital genom att de varit osålda under en längre tid.

    Varför 30 dagar? Eftersom köpet görs på Fyndiq.se och konsumenten har sin ångerrätt på 14 dagar från att hon erhållit produkten, skulle det bli mycket krångligare när återbetalningar ska göras, och det belastar både dig och oss administrativt. Vidare blir Fyndiq en trygghet för konsumenter mot oseriösa aktörer, vilket alla seriösa e-handlare gynnas utav på sikt.

    MVH
    Dinesh

    #112001
    Dinesh
    Deltagare

    @Nicklas 7451 wrote:

    Jag vill inte ha mina varor i en outlet på nätet, de leverantörer som börjar leverera dit kommer jag sluta handla från skulle konkurenter lägga ut prylar där så får man tipsa leverantören så att de får ta tag i det. Vi bor inte så långt från Ullared och prylar som hamnar där är omöjliga att sälja i butiken, blir det likadant på nätet så får man dumpa de varumärkena som hamnar i träsket.

    Hej,

    Som det nu kanske redan framgått, är Fyndiq till för alla e-handlare i Sverige, och kanske främst de mindre, som sitter på felinköp och osålda varor. Det betyder att vi kommer att sälja det ni i princip redan en gång köp in, men inte fått sålt. Fyndiq är alltså ert överskottsbolag :)
    Det som skiljer sig från andra aktörer är att mot konsumenten är det Fyndiq som är ansiktet utåt, dvs. Du som e-handlare frontar inte med ditt varumärke, inga annonslänkar till din egna sajt och ingen direkt support mot konsument. Detta tar Fyndiq hand om. Fyndiq blir ett varuhus med en massa olika prylar som en större konsumentskara kan fyndshoppa bland.

    MVH
    Dinesh

    #112002
    Nicklas
    Deltagare

    @Dinesh 7459 wrote:

    Hej,

    Som det nu kanske redan framgått, är Fyndiq till för alla e-handlare i Sverige, och kanske främst de mindre, som sitter på felinköp och osålda varor. Det betyder att vi kommer att sälja det ni i princip redan en gång köp in, men inte fått sålt. Fyndiq är alltså ert överskottsbolag :)
    Det som skiljer sig från andra aktörer är att mot konsumenten är det Fyndiq som är ansiktet utåt, dvs. Du som e-handlare frontar inte med ditt varumärke, inga annonslänkar till din egna sajt och ingen direkt support mot konsument. Detta tar Fyndiq hand om. Fyndiq blir ett varuhus med en massa olika prylar som en större konsumentskara kan fyndshoppa bland.

    MVH
    Dinesh

    Det är inte mitt varumärke jag tänker på utan de varumärken jag säljer, jag kommer vara stenhård mot de leverantörer som säljer till ehandlare vars produkter jag hittar prisdumpade på er eller någon annans sida.

    #112004
    Joel
    Deltagare

    Jag gillar idén! Kommer absolut lägga ut våra felinköp och svårsålda varor.

    /Joel

    #112005
    bepplo
    Deltagare

    Man kan ju lika gärna ha en “fyndhörna” i sin egna webbshop där man kan
    kränga “hyllvärmare” till nedsatt pris. och i stället för betala 25% så kan
    lägga pengar på att öka trafiken till sin egna plattfom!

    #112006
    Micke
    Deltagare

    nja jag skulle aldrig vilja skylta med en sådan prisdumpning på min egen site.

    Då kan jag aldrig höja priset igen.

    Ofta har jag sett att man brukar ringa runt till konkurrenterna när man köpt på sig lite för högt lager av något (om det krisar!) vilket brukar innebära att man kan ske får tillbaka 50-75% av värdet i en snabb affär.

    Fyndiq kanske kan bli ett bra ställe för detta!

    #112007
    bepplo
    Deltagare

    Nä alla är vi ju olika, men det är mer än en webbshop i sverige
    som har sin egna lilla “fyndhörna”

    Och jag tror nog inte att man har som avsikt att höja priset igen
    på en “hyllvärmare”

    De kallas ju just “hyllvärmare” av någon anledning =)

    #112008
    Alno Trading
    Deltagare

    Jag ska nog prova med några produkter och se hur det går, som sagt om alternativet är att bränna dem så har man ju inget att förlora.

    Vad jag däremot inte förstår är varför jag skall straffas ifall kunden köper flera varor i samma order. Fraktkostnaden blir ju densamma för mig!?

    #112009
    Parvelito
    Deltagare

    Om vi börjar från den lite mer skämtsamma sidan så kostar ved också pengar, och det finns ingen anledning att sälja saker och få mindre betalt än energivärdet. Energivärdet kan man tolka på flera sätt, men jag vet att det kostar pengar med emballage, utskrifter, etiketter, tejp och sedan en frakt som man kanske får täckning för, kanske inte. Att därtill stå och packa detta tar av min utmätta tid här på jorden.

    Om jag skall vara lite mer seriös utan liknelser som kan missförstås så ser min kritik ut så här:

    1: Ni har en hel del prestation att bevisa för Sveriges E-handlare. Inte en enda pryl är såld, inte en enda annons har synts till. Informationen om hur ni egentligen tänkt att sajten skall se ut, hur den organiseras, hur kunderna ser den är mycket knapp. Försök förstå vår misstänksamhet till att ni är värda 25% provision.

    2: Provisionsystemet med en rak provision ger väldigt märkliga effekter. Små billiga varor för en tia eller två har väl inga problem med en provision på 25%, det är rent av billigt. Men för varor för 500kr eller mer är det en rätt så mastig kostnad. Jag hade gärna sett en differentiering där för att locka fram lite dyrare saker.

    3: Om jag fattat rätt så har fraktdelningen ingen som helst gräns, utan handlar en kund från 12 olika handlare har man att se fram emot 1/12 av 49kr inkl moms för att täcka frakten. Till råga på allt riskerar kunden att få en hel hög med aviseringar om att hämta saker hos Schenker, hos DHL och hos Posten.

    Betänk att någon zoobutik köpt hem för många klösträd för katter, och säljer ut sådana. Vikt 17kg, kostar 300kr i frakt. Men samtidigt med klösträdet fastnar man också för ett par örhängen med påstått utpris 189kr, som nu reas för 69kr. Då skall frakten på 49kr delas lika mellan aktörerna.

    Och den kund som köper endast ett par örhängen kommer att känna sig ganska blåst om när det dimper ned ett brev i deras brevlåda frankerat med 12kr, och de har betalat 49kr i frakt för det. Jag har ingen patentlösning för hur man skulle skapa ett väsentligt bättre system, men jag tror att ett system som både leverantör och kund riskerar att finna ogynnsamt borde man se över.

    4: Man skulle kunna likna er vid en anonymitetsproxy vad gäller försäljning, och det gör Nicklas kritik här ovan till något man skall ta på allvar. Jag tror inte att det är till gagn för små handlare att stora aktörer kan dumpa ut vad de vill på marknaden utan att synas. Och om grossister/generalagenter kommer på att deras överlager kan sättas ut på marknaden direkt av dem, genom att runda ÅF-ledet, kan många små hälsa hem.

    5: Den här anonymiteten gör det svårt för den som levererar varorna att acceptera en förlust för att bygga volymer eller varumärke. Man får ingen credit för att man är billig. Kunderna kommer inte berätta om sitt fynd de gjort hos mig för sina arbetskamrater, de kommer berätta om Fyndiq. Det enda man kan hoppas på är att Fyndiq skall klara av att ge mig volymer som gör att det går fort att sälja undan det man vill bli av med. Det återstår ju att se om det blir så…

    6: Ni pratar mycket om att vara ett “Ullared” på nätet, men jag undrar om ni verkligen studerat fenomenet där särskilt ingående? Det som säljs på GeKås är i första hand inte restlager och hyllvärmare, utan det handlar om nyproducerade varor som de köpt in som vilken kund som helst, ehuru deras inköpare kan vara lite kinkigare än andra. Jag har själv sålt saker till dem i många år, och det var inga restlager de ville ha.

    Hemligheten är istället att de noggrant selekterar sitt sortiment och väljer bort alla klassiska lågmarginalprodukter. Det kan andra få sälja. Sedan tar man bort alla prestigemärken där varumärkesinnehavaren vill ha en alldeles för stor procent av varans värde. Sådant kan andra också få sälja. Slutligen så håller man sig ifrån saker som inte säljer något vidare. Att ha en massa saker i varuhuset som tar lång tid att sälja är inte deras melodi. Om man vet att det går en pall plastpåsar per dag så är det inga problem att sälja dem med 22% marginal.

    Jag kanske är lite dum som inte ser det brillianta i er affärsidé, men när jag ritar upp linjerna från vad jag vet idag om er, vad jag ser att ni gör och lägger till mina erfarenheter om hur marknaden fungerar så ser jag ett inferno av små billiga lågprisprodukter och krims-krams som redan finns i vartenda lågprisvaruhus i landet. Det kommer att generera rätt så små provisioner för er del, som inte räcker till någon större marknadsföring.

    Det är väl också tveksamt om kunderna, och i förlängningen säljarna, ser något unikt i er idé jämfört med vad som redan finns i form av Tradera och Blocket, bara en högre provision och en annan säljmodell som har sina för- och nackdelar.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 339 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.