@tonys 39298 wrote:
Hej
Ta gärna upp det med Klarna:
Klarnas “Get_Address”-funktion får endast användas om Klarna Faktura är förvalt i kassan (krav från Finansinspektionen enligt Klarna).
“Get_Address”-funktion måste också försvinna (och ev infyllda/hämtat fälterna rensas) om man byter eller väljer annat betalsätt.
Så har Klarna sagt till oss iaf och så har vi kodat för att kunna kvalificera som guld partner hos Klarna.
Så tyvärr om kunden “ångrar sig” och vill betala med kort så försvinnar ev. tidigare inhämtat uppgifter..
Lite jobbigt men tror alla måste ändra inom kort..
Samma gäller Svea vad vi vet.
Det här stämmer. Vår tolkning av Finansinspektionen och Datainspektionens krav är att det är ok att ha “hämta adress” funktion med personnummer så länge det krävs för att genomföra transaktionen – dvs handla med faktura. Huruvida det är ett rimligt krav från FI och DI är en diskussion som är lämplig att föra med dem – inte med Talex eller Klarna.
Detta är en av anledningarna till att vi försöker minska beroendet av personnummer i nya Klarna Checkout.