Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hänga (ut) oärlig kund?…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98624
    Tian
    Medlem

    Bakgrund;
    Jag smider personliga smycken efter förskottsbetalning.

    Kund (desperat efter “den perfekta presenten”) lovar dyrt och heligt- samt skickar foton/skärmdump på att betalning är gjord, varvid jag frångår mina villkor & principer och går med på att smida smyckena och posta dem så att de hinner fram till den “stora dagen”.

    Smyckena; ett halsband med namngravyr, samt en bred silverring med gravyren “Always stay true”. Båda med detaljer i 18 karat guld. Tämligen dyra.

    Inga pengar kommer.

    Påminnelse (r) Telefonsamtal och mail.
    Kund “förstår ingenting, har aaaaldrig haft intentionen” jaddajaddajadda.

    Polisanmälning.

    Läggs ner, då den åtalade redan är fälld för grövre brott “med så högt straff att det torde täcka även detta brott.”

    (Parentes; Ok?.. Svenska polisen, Ni säger alltså att detta ÄR ett brott som begåtts här, men det behövs inget straff för det, därför att vederbörande redan gjort något olagligt?!)

    Min fråga;
    Är det ok/försvarbart eller bara dumt att lägga ut en bild på blogg/facebook etc med bilder på smyckena och tjuvens förnamn med en liten rad om hur det känns i hjärtat för en liten ehandlare/människa som försöker överleva på sitt företag?…

    #150568
    Dan
    Deltagare

    Vad uppnår du med det och vad vill du uppnå?

    #150569
    MickeB
    Deltagare

    @Tian 50275 wrote:

    Min fråga;
    Är det ok/försvarbart eller bara dumt att lägga ut en bild på blogg/facebook etc med bilder på smyckena och tjuvens förnamn med en liten rad om hur det känns i hjärtat för en liten ehandlare/människa som försöker överleva på sitt företag?…

    Det bästa du kan göra är att göra annorlunda nästa gång.

    Lägg energin på de kunder som betalar för sig istället.

    #150571
    Tian
    Medlem

    Jag kunde tänka mig göra ett inlägg och informera om varför vi har de villkor vi har, med förskottsbetalning.
    Detta är ju ett tydligt exempel på varför vi har det som villkor.

    Vad jag uppnår?
    Förhoppningsvis förståelse.
    Vad jag vill uppnå?
    Vore skönt om den personen som fått smyckena i present ser att de är stulna, och då inser vilken fin “vän” tjuven är.
    Hämnd, kanske det kallas?…
    Sinnesro? ;o)

    Jag känner djupt förakt för oärliga, kallt utnyttjande människor.

    #150572
    webfumedia
    Medlem

    @Tian 50275 wrote:

    Bakgrund;
    Jag smider personliga smycken efter förskottsbetalning.

    Kund (desperat efter “den perfekta presenten”) lovar dyrt och heligt- samt skickar foton/skärmdump på att betalning är gjord, varvid jag frångår mina villkor & principer och går med på att smida smyckena och posta dem så att de hinner fram till den “stora dagen”.

    Smyckena; ett halsband med namngravyr, samt en bred silverring med gravyren “Always stay true”. Båda med detaljer i 18 karat guld. Tämligen dyra.

    Inga pengar kommer.

    Påminnelse (r) Telefonsamtal och mail.
    Kund “förstår ingenting, har aaaaldrig haft intentionen” jaddajaddajadda.

    Polisanmälning.

    Läggs ner, då den åtalade redan är fälld för grövre brott “med så högt straff att det torde täcka även detta brott.”

    (Parentes; Ok?.. Svenska polisen, Ni säger alltså att detta ÄR ett brott som begåtts här, men det behövs inget straff för det, därför att vederbörande redan gjort något olagligt?!)

    Min fråga;
    Är det ok/försvarbart eller bara dumt att lägga ut en bild på blogg/facebook etc med bilder på smyckena och tjuvens förnamn med en liten rad om hur det känns i hjärtat för en liten ehandlare/människa som försöker överleva på sitt företag?…

    Lider med dig :(
    Det har hänt oss också. Tid, pengar och frustration slukar energi.

    Ibland önskar man att det fanns en “hemlig” svarta listan som vi e-handlare kunde använda…

    #150575
    Fruktsam
    Deltagare

    Ja det är verkligen jättetråkigt när sådant händer :(

    Men jag tror ändå att man ska passa sig för att hänga ut folk. Att berätta om det som inträffat är väl ok, men jag tycker inte det tjänar något till att delge dina kunder personens namn.
    När jag tänker på det så skulle faktiskt inte jag känna mig trygg med ett företag som hängde ut folk även om de gjort något illa.

    Sen är jag tveksam till om de verkligen var ämnade som present. Med tanke på att texten var på engelska så har jag en känsla av att de kommer säljas utomlands. Att personen dessutom är fälld för brott tidigare gör att det känns ännu mer troligt.

    #150579
    Richie72
    Deltagare

    @Tian 50275 wrote:

    Bakgrund;
    Kund desperat ……. posta dem så att de hinner fram till den “stora dagen”.

    Min erfarenhet (och jag tror det varit uppe tidigare i någon tråd) är att personer som har bråttom och inte kan betala med kort/mot faktura/via PayPal ofta är problem och att man då bör vara försiktig.

    Ingen idé att hänga ut någon utan bara att se det som en ganska billig läxa. Du kunde hyrt ett hus i Åre för hela familjen på Fjällgatan 34 och betalat 15.000 i förskott bara för att upptäcka att Fjällgatan slutar på nummer 32 när du väl står där med fullpackad bil och en hungrig och trött familj.

    Alla blir vi blåsta någon gång. 😡

    #150580
    Ellis75
    Deltagare

    Hur frestande det än är skulle inte jag heller gå ut med namn/foto på personen. Som en del redan påpekat gör det i många fall mer skada än nytta. Även om hämndbegäret kokar i en tror jag helt och fullt på att människor som beter sig så här till slut faller i sin egen fälla.

    Tror dessutom att de flesta av oss har råkat ut för blåsningar. Jag har det då sannerligen – både från kund – men även från någon jag försökte ge en chans till att ta sig ur ekonomisk misär.

    Avseende kunden så är hon åtalad för bedrägeri från flera håll och kommer så småningom få en dom. Tar normalt 3 år, men förr eller senare får hon vad hon förtjänar. Avseende människan jag gav en chans – hon sköt sig själv i foten. Hon gapade efter för mycket och förlorade hela stycket. Inget av det hon höll på att bygga upp finns kvar. Det rasade när jag efter ganska mycket huvudbry till slut beslutade mig för att dra undan handen efter att nästan ha blivit helt uppäten.

    Jag kan inte tycka annat än att det är rättvist. Jag har inte gjort något för att “hänga ut” någon av dem, ändå har de bägge förlorat stort. Jag å min sida har vunnit en hel del erfarenhet, vilket i sin tur innebär att jag inte kommer tillåta mig själv att falla i liknande gropar igen. Man får helt enkelt försöka gå vidare. Men jag lider med dig. Vet precis hur ont det gör och hur tungt det känns.

    #150581
    Johan W
    Deltagare

    Vem söker du förståelse från?

    Hos oss får du det redan. :)

    Från andra kunder?

    Kommer du inte få.

    De som gör rätt för sig gör redan rätt för sig, och de som gör fel för sig kommer inte att ändra på sig trots att du skulle lägga ut det.

    Ändra rutiner, kräv förskottsbetalning och var inte så schysst nästa gång. Är man snäll blir man ofta blåst, tyvärr.

    #150624
    Ggaiv
    Deltagare

    Apropå ingenting: poopsenders – the ULTIMATE gag gift – SWEET revenge at its finest. Nog hade det varit en sorts hämnd, men inte heller det rätt sätt :-)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.