Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hantering av returnerad använd vara

Visar 9 inlägg - 11 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #129082
    Parvelito
    Deltagare

    Jag var en gång i världen moderator på byggahus.se och där var situationen lite speciell eftersom det inte handlade om små pengar, utan ofta sexsiffriga belopp som man ansåg sig lurad på. Känslorna i argumentationen blir lite större när det handlar om en skattad årslön istället för bio+McDonalds för familjen en höstlördag. Och säljare och representanter för rätt så stort byggföretag tvekade inte att regga konton med uppdiktade identiteter där de lekte jurister och påstod sig tolka lagar som inte fanns i hopp om att skrämma kunden att inte stämma dem… Hus faller dessutom inte sällan utanför konsumentköplag och konsumenttjänstlag, utan där är det omfattande avtal, som i sin tur hänvisar till branschstandardavtal, branschnormer, plan- och bygglagen, jordabalken, försäkringsvillkor och en massa annat. Det jag vill säga är att E-handelns juridik är väldigt enkel. Man har 14 dagars ångerrätt av oanvända varor, punkt.

    Man måste som e-handlare vara medveten om att det inte finns någon handlare som alla kunder är alltigenom nöjda med. Ibland går det fel, och det får man ta. De allra flesta kunder accepterar t.ex. på Tradera att man har ett negativt omdöme per 3-400 gjorda affärer. Riktigt populära och stora butiker på Prisjakt får ibland dåliga betyg av en kund därför att man har skilda uppfattningar om något, och ärligt talat är det ett sundhetstecken i mina ögon så länge de faktiskt står för sina fel och åtgärdar dem.

    #129083
    Soffs
    Deltagare

    Tack för alla svar!

    Visst handlar det till stor del om att jag är rädd för negativ publicitet. Sedan tycker jag att bevisningen är ett rätt så knivigt problem. Jag sitter ju just nu på “beviset”. Men – jag har heller ingen lust att låta kunderna springa över mig hur som helst så det får bli ett samtal imorgon med ett vänligt men bestämt budskap.

    #129225
    bleedz
    Deltagare

    Hej.

    Tror att det alltid är bra att föra en dialog med kunden. Sen så får man tänka på hur en stationär butik hade agerat. Personalen på stadium hade nog bara fnyst om man försökt lämna tillbaka skorna i det skicket.
    Det finns ingen anledning att du heller ska göra det anser jag.

    #129361
    Richie72
    Deltagare

    @Lastbryggan 26584 wrote:

    Dessa returer åker i retur till kunden direkt utan att passera hyllan hos oss. De flesta produkterna vi säljer är inplastade i ytterförpackningen och de som inte är det plomberar vi.

    Mats
    Hur plomberar ni era produkter? Vi har tunna plastförpackningar som jag gärna skulle plombera på ett enkelt och billigt sätt.
    /R

    #129390
    Lastbryggan
    Deltagare

    @Richie72 26904 wrote:

    Mats
    Hur plomberar ni era produkter? Vi har tunna plastförpackningar som jag gärna skulle plombera på ett enkelt och billigt sätt.
    /R

    DVD där jag brutit plasten för att ex. skanna omslaget plastar vi in i plastmaskinen. Kör då oftast ett större antal i stöten. Enstaka DVD där exempelvis skivan lossnat från fästet öppnar vi och lägger skivan i ett papperskuvert för DVD.

    Leksaker som ligger i kartong sätter vi på en etikett med texten “Endast retur vid obruten förpackning”

    Vissa platta förpackningar plastas också in beroende på om nån orkar stå vid plastmaskinen, annars sätter vi på en etikett.

    Men det mesta vi säljer är redan inplastat så vi slipper jobba med det.

    #129409
    Andershedin
    Deltagare

    Jag var på ett seminarium i torsdags där grundaren till Nelly pratade.. Han hade bara ett svar, älska kunden alltid. Han hade fått ett par byxor i retur som hade gräsfläckar på men godtog returen med glimten i ögat. De här byxorna klarade inte den fyllan som de var utsatta för. Samma filosofi hade Pelle Ahl. (Kapp-Ahl)
    Acceptera alltid returer vad som än har hänt.

    #129509
    najjie
    Deltagare

    Jag brukar köra på en “medelväg” i sådana fall. Ge den för halva priset eller allt i form av presentkort. Båda blir lagom nöjda. Sen åker varan i rea-korgen eller blir present till någon bra kund.

    Är det ingen mer som gör så?

    #129547
    Plastskivor
    Deltagare

    @Parvelito 26595 wrote:

    Jag var en gång i världen moderator på byggahus.se och där var situationen lite speciell eftersom det inte handlade om små pengar, utan ofta sexsiffriga belopp som man ansåg sig lurad på. Känslorna i argumentationen blir lite större när det handlar om en skattad årslön istället för bio+McDonalds för familjen en höstlördag. Och säljare och representanter för rätt så stort byggföretag tvekade inte att regga konton med uppdiktade identiteter där de lekte jurister och påstod sig tolka lagar som inte fanns i hopp om att skrämma kunden att inte stämma dem…

    Just på detta forum verkar det ju vara nån jäkla häxjakt på seriösa debattörer. Här t.ex. är det en som tipsat om min produkt, i all välmening:

    http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/167943-renovering-av-gamla-fonster-2-3-glas-hjalp.html#3

    Men den personen blev avstängd från forumet efter detta inlägg. Vet inte om dom tror att det är någon med koppling till företaget som står bakom aliaset, men det är det absolut inte. Jag vet inte vem det är som skivit det. En nöjd kund bara, och det borde väl inte vara förbjudet att vara nöjd med nåt man köpt på nätet.

    #129549
    Parvelito
    Deltagare

    @Plastskivor 27113 wrote:

    Men den personen blev avstängd från forumet efter detta inlägg. Vet inte om dom tror att det är någon med koppling till företaget som står bakom aliaset, men det är det absolut inte. Jag vet inte vem det är som skivit det. En nöjd kund bara, och det borde väl inte vara förbjudet att vara nöjd med nåt man köpt på nätet.

    Det är inget jag känner till, men en vanlig orsak till att man kickar ut folk är att man får en anmälan om misstänkt reklam, och när man kollar användaren så är det inte korrekta personuppgifter angivna. Då brukar det gå fort att bli bannad. Eftersom inlägget står kvar så tror jag inte att det var av den anledningen man bannade.

Visar 9 inlägg - 11 till 19 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.