Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Hur får man reda på ett företags målgrupp?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105401
    LogotypDirekt
    Deltagare

    Hej,

    Jag skulle vilja veta om det finns ett sätt att få reda på ett företags målgrupp.

    Då tänker jag mest på B2B, företag som har andra företag som målgrupp.

    Om vi tar städfirmor som ett exempel så är jag ganska säker på att deras målgrupp bör befinna sig i samma geografiska område. Att städfirmorna i Stockholm vill ha företagskunder som också befinner sig i Stockholms området.

    Städfirmor har nog dessa företag som målgrupp:
    – Hotel
    – Företag med kontor
    – Fastighetsbolag

    Dock bör man utesluta företag som inte anlitar städföretag där städningen sköts internt, dessa kan vara:
    – Tandläkare
    – Andra städfirmor
    – Restaurang / Pizzeria / Cafe / Bageri

    Finns det listor eller liknande på nätet kanske där man kan få reda på bästa målgruppen för företag i olika brancher?

    Jag förstår att man kan bara ringa olika företag och ställa frågor, men tänkte om det finns mer effektiva sätt att få reda på målgrupp som konverterar bäst för olika företag.

    #187074
    JohnL
    Deltagare

    Värdeerbjudandet (ska finnas i affärsmodellen) ska byggas upp mot ett valt segment av målgruppen.

    Att skapa ett erbjudande utan att veta vem köparen ska vara är ett bra recept på att få en dålig product market fit.

    Hur man identifiera målgrupper är lite beroende på vad man ska sälja. Produkt/tjänst. Segment. Persona osv.

    Att målgruppen är B2B har inte så stor betydelse för det är ändå en människa du ska tilltala. Skillnaden är att den ska köpa tjänsten/produkten i sin yrkesroll inte privat.

    Att köpet är mot en yrkesroll kräver ofta lite mer information om de attribut som är viktig i produktkategorin, samt ev avtalstider.

    #204547
    Exthavird
    Deltagare

    Thannk you for sharing this.

    #204580
    Exthavird
    Deltagare

    Thank you for sharing this..

    #204614

    Oavsett om ditt projekts budget är 10 000, 100 000 eller 10 miljoner, är misslyckanden på grund av otillfredsställda användarbehov en förlust som kan förebyggas. I det här fallet rekommenderas det att genomföra UX-forskning, vare sig det är en analys av befintlig data eller en omfattande intervjukampanj. Forskningsresultaten kan informera framtida beslut och säkerställa framgångsrik produktanpassning.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.