Hej!
Eftersom vi säljer maskeradkläder över internet så får vi inte helt oväntat en hel del returer att hantera då storlekar inte passar, produkten inte lever upp till kundens förväntningar, produkten hinner inte fram i tid osv osv.
Vid kort- och fakturabetalningar stryker vi fakturan eller återbetalar summan direkt till kortet via Payer samt makulerar ordern i vårt system. Det står då på utbetalningen från Payer och Klarna vilka ordrar som är makulerade och av vilken anledning.
Vid direktbetalningar måste vi istället göra en manuell återbetalning av summan för köpet direkt till kundens bankkonto.
Det jag funderar över är hur man bokföringsmässigt hanterar en retur på ett korrekt sätt. Vilken typ av verifikation ska vi skriva ut för att styrka att ett återköp är gjort? En kopia på kvittot som vi skickat tillsammans med varorna? En kopia på själva överföringen i internetbanken (vid direktbetalningar)? Eller räcker det att sätta ordern som makulerad i vårt system så att det vid t.ex en revision går att kolla upp detta?
/Joel