Plus Forum E-handelsforumet Logistik Hur har Postnord blivit helt laglösa?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #200828
    Stefan.S
    Deltagare

    Hej Forumet, skriver här eftersom att det inte finns någonstans att vända sig. Vi känner oss ganska maktlösa och vet inte hur vi ska ta det vidare.

    Vi har haft stora problem med Postnord sista tiden där paket blir stulna, förstörda och kraftigt försenade. Problemen eskalerade under början av December när vi köpte en mängd leveranser till bland annat Storbritannien med ”Uppskattad leveranstid 2-3 dagar”. Det visade sig senare att tjänsten inte fanns och att den riktiga tjänsten snittar 20-30 dagar. Detta ledde till försenade julleveranser, förstörd julhelg för oss och några paket som fortfarande inte dykt upp, i Februari. Vi har försökt reklamera många av dessa leveranser men Postnord slänger sig med uttryck som: “Vi har ingen leveransgaranti”.
    Givetvis finns det svängutrymme i “uppskattad leveranstid”, ev. tulltid, partners i andra länder, men tjänsten säljs som ett 2-3 dagars-alternativ och sanningen ligger egentligen 10ggr längre bort.

    Detta är tjänster vi skulle köpt av annan leverantör om den sanna genomsnittliga leveranstiden framgick hos Postnord, vi har svårt att se hur detta inte bryter mot marknadsföringslagen.

    Utöver detta har vi haft problem med att dyrare produkter “försvinner” när vi missat att klicka i spårbart och garanterat. Senast i veckan mottog en kund ett öppnat tomt paket i en försluten plastpåse. Detta paketet var spårbart, men inte garanterat och det går inte att spåra vart innehållet tömdes eftersom att det levererades – tomt.

    Vi har som regel att alltid bocka i “spårbart/garanterat” för dyrare produkter, men när vi missat detta försvinner dyrare produkter direkt. Personalen vet självklart om att de varken går att spåra eller reklamera. I dessa fall har Postnord lagt ner reklamationen, krävt betalning för frakten och vi har förlorat produkter och dubbla leveranser. I de fall paketet försvunnit helt har Postnord krävt betalning för frakten som aldrig utförts.

    Svårt att greppa hur ett företag, lagligt, kan ta betalt för tjänster som aldrig utförts, sälja tjänster som inte finns och tvinga kunder att betala för leveranser där innehållet stulits.

    Applicera detta på en annan bransch, webbutvecklare utan “hemsidegaranti” som behåller pengarna utan att leverera hemsidor. Telefonreparatörer där personal stjäl din mobil, men kräver betalt för reparationen. Det skulle inte ta långt tid för ett sådant företag att åka dit för bedrägeri.

    Om Postnord inte har en leveransgaranti säljer de egentligen “leveransförsök” och bör inte kunna marknadsföra sina tjänster som “frakt” eller “leverans”, utan bara “leveransförsök”.

    Postnord har satt upp en cirkel där kundtjänst hänvisar alla frågor till reklamationsavdelningen som lägger ner reklamationer per automatik och hänvisar till kundombudsmannen som hänvisar till konsumentverket som bara jobbar med privatpersoner. Samtliga reklamationer har gått samma cirkel.

    Ledsen för ett långt och negativt inlägg, men vi är väldigt frustrerade över Postnords laglöshet.
 Upplever ni samma saker, hur har ni tacklat dessa problem och vad använder ni istället?

    Vi skickar mestadels billiga produkter och vi har dessvärre bara hittat lönsamma frakter hos Postnord, men kanske dags att tänka om gällande ”lönsamheten”….

    #200853
    wattvaktarn
    Deltagare

    När en kund till oss lämnade en reklamation till postnord, blev han tillsagd att vi som leverantör var ytters ansvariga för leveransen tills paketet anlänt i kundens brevlåda. Detta måste väl vara ett skämt??!! Vi köper väl inte frakt av postnord för att VI ska sköta den? Då kunde vi lika gärna köra ut det  själva om vi skulle vara ansvariga. Själva idéen med postnord är väl att ta ansvar för den leverans de säljer?

    #201444
    Stefan.S
    Deltagare

    Ja. Exakt samma för oss. När våra dyrare produkter stjäls eller paketen förstörs ligger det på E-handlaren. Noll ansvar hos Postnord, medan anställda plockat på sig varor för många tusen hittills. Inte ens frakten betalas tillbaka.

    Produkterna som stals nu senast, där kunden mottog ett tomt öppnat paket i en försluten plastpåse med ett “förlåt för att paketet gått sönder”-meddelande, nekades reklamation som väntat. Produkterna har troligtvis plockats ur på någon av terminalerna, antingen hos Postnord eller deras partner i England. Postnord meddelade att de i alla fall levererat den tomma kartongen och eftersom att de levererat kartongen behåller de pengarna för frakten också. De bad oss meddela kunden att dra i det själv… Helt sanslöst…. Vi betalade för en spårbar försändelse men produkterna är istället spårlöst försvunna.

    Någon som vet hur man kan hantera detta rent juridiskt?

    • Det här svaret redigerades för 11 månader, 2 veckor sedan av Stefan.S.
    #201624
    Flaskhalsen2
    Deltagare

    Postnord är ett skämt. Vi använder oss av DHL, och så länge man lusläser och lär sig ALLT om deras regler och följer dessa rigoröst så brukar det flyta på riktigt bra och det är få gånger det blir några större problem.

    Men, priserna alltså hos de stora fraktjättarna börjar bli hysteriska, det borde finnas utrymme för en mindre aktör med ett modernt effektivt system att växa något enormt, åtminstone inom Sverige.

    Vi kollade upp Budbee (tror det var Budbee iaf 🧐) och vi förde långa diskussioner om ett avtal  i över en månad och när allt var klappat och klart så fick vi ett mail där vi fick veta att våra volymer var för små och det skulle bli en dyr straffavgift för det vid VARJE HÄMTNING (trots att vårt företag ligger i ett område med massor andra företag med dagliga leveranser 😂. Så det blev bara att be dom dra åt helvete och leta vidare.

    • Det här svaret redigerades för 10 månader, 3 veckor sedan av Flaskhalsen2.
    #201761
    Stefan.S
    Deltagare

    Känner igen det. Vi har kollat med t.ex DHL, men då gällde 5000 leveranser i månaden för rimliga priser och vi är en rejäl bit från det, det har låtit ungefär likadant hos de flesta andra aktörerna. Vi är för små för att kunna skicka lönsamt. Sendify har fungerat bra för större leveranser (B2B), det är ett av få leveransföretag med riktigt bra support. Dessvärre inget alternativ för B2C.

    Postnord har bra priser, men det verkar som att man får räkna med att betala för en hel del tjänster som aldrig utförts och finansiera en del “julklappar” till anställda. Vi har haft fortsatta problem med Postnord sedan senaste inlägget med paket som aldrig kommer fram, där Postnord vägrar betala tillbaka frakten som inte utförts, säljer luft i vissa fall. Känns som att vi är ett fast med ett företag som kan spela efter egna lagar och regler.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.