Plus › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Hur har Postnord blivit helt laglösa?
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 2 veckor, 6 dagar sedan av
wattvaktarn.
-
FörfattareInlägg
-
17 februari, 2023 kl. 14:07 #200828
Stefan.S
DeltagareHej Forumet, skriver här eftersom att det inte finns någonstans att vända sig. Vi känner oss ganska maktlösa och vet inte hur vi ska ta det vidare.
Vi har haft stora problem med Postnord sista tiden där paket blir stulna, förstörda och kraftigt försenade. Problemen eskalerade under början av December när vi köpte en mängd leveranser till bland annat Storbritannien med ”Uppskattad leveranstid 2-3 dagar”. Det visade sig senare att tjänsten inte fanns och att den riktiga tjänsten snittar 20-30 dagar. Detta ledde till försenade julleveranser, förstörd julhelg för oss och några paket som fortfarande inte dykt upp, i Februari. Vi har försökt reklamera många av dessa leveranser men Postnord slänger sig med uttryck som: “Vi har ingen leveransgaranti”.
Givetvis finns det svängutrymme i “uppskattad leveranstid”, ev. tulltid, partners i andra länder, men tjänsten säljs som ett 2-3 dagars-alternativ och sanningen ligger egentligen 10ggr längre bort.Detta är tjänster vi skulle köpt av annan leverantör om den sanna genomsnittliga leveranstiden framgick hos Postnord, vi har svårt att se hur detta inte bryter mot marknadsföringslagen.
Utöver detta har vi haft problem med att dyrare produkter “försvinner” när vi missat att klicka i spårbart och garanterat. Senast i veckan mottog en kund ett öppnat tomt paket i en försluten plastpåse. Detta paketet var spårbart, men inte garanterat och det går inte att spåra vart innehållet tömdes eftersom att det levererades – tomt.
Vi har som regel att alltid bocka i “spårbart/garanterat” för dyrare produkter, men när vi missat detta försvinner dyrare produkter direkt. Personalen vet självklart om att de varken går att spåra eller reklamera. I dessa fall har Postnord lagt ner reklamationen, krävt betalning för frakten och vi har förlorat produkter och dubbla leveranser. I de fall paketet försvunnit helt har Postnord krävt betalning för frakten som aldrig utförts.
Svårt att greppa hur ett företag, lagligt, kan ta betalt för tjänster som aldrig utförts, sälja tjänster som inte finns och tvinga kunder att betala för leveranser där innehållet stulits.
Applicera detta på en annan bransch, webbutvecklare utan “hemsidegaranti” som behåller pengarna utan att leverera hemsidor. Telefonreparatörer där personal stjäl din mobil, men kräver betalt för reparationen. Det skulle inte ta långt tid för ett sådant företag att åka dit för bedrägeri.
Om Postnord inte har en leveransgaranti säljer de egentligen “leveransförsök” och bör inte kunna marknadsföra sina tjänster som “frakt” eller “leverans”, utan bara “leveransförsök”.
Postnord har satt upp en cirkel där kundtjänst hänvisar alla frågor till reklamationsavdelningen som lägger ner reklamationer per automatik och hänvisar till kundombudsmannen som hänvisar till konsumentverket som bara jobbar med privatpersoner. Samtliga reklamationer har gått samma cirkel.
Ledsen för ett långt och negativt inlägg, men vi är väldigt frustrerade över Postnords laglöshet. Upplever ni samma saker, hur har ni tacklat dessa problem och vad använder ni istället?
Vi skickar mestadels billiga produkter och vi har dessvärre bara hittat lönsamma frakter hos Postnord, men kanske dags att tänka om gällande ”lönsamheten”….
28 februari, 2023 kl. 21:51 #200853wattvaktarn
DeltagareNär en kund till oss lämnade en reklamation till postnord, blev han tillsagd att vi som leverantör var ytters ansvariga för leveransen tills paketet anlänt i kundens brevlåda. Detta måste väl vara ett skämt??!! Vi köper väl inte frakt av postnord för att VI ska sköta den? Då kunde vi lika gärna köra ut det själva om vi skulle vara ansvariga. Själva idéen med postnord är väl att ta ansvar för den leverans de säljer?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.