Varför behandla kunden som sultanen av Brunei om han har brännt sina krediter?
Erbjud förskottsbetalning för dessa kunder.
Ett förekommande trick är att påtala att det är “bråttom” och det kan vara för att stressa leverantören att slarva med kreditbedömningen eller inte kräva förskott av rädsla för att missa affären. Eftersom en förskottstransaktion tar lite längre tid att expediera. Gå inte på detta.
Beggars can’t be choosers.
Det förekommer att kunder som initialt protesterar mot förskottsbetalning ändå går med på det förutsatt att du har ett bra erbjudande och de märker att du är orubblig i din ståndpunkt.
Företag som slirar med dålig likviditet har ju vanligen en prioriteringsordning för hur de betalar. Högst prio har de leverantörer som på något sätt är verksamhetskritiska och som de har löpande business med. Säljer du något one-off är du mer sårbar (och det gäller även om kunden säger att hans avsikt är att börja handla regelbundet hos dig).