Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur många % är återkommande kunder?

Visar 9 inlägg - 21 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #122765
    Dan
    Deltagare

    Antingen har alla sjukt bra siffror eller så mäter ni fel :)

    Berätta hur urvalet och beräkningen går till snälla, vad är urvalsbasen baserat på. Månadens köp exvis och hur gör ni sen en koll på dessa kunder mot föreg månaders data och hur långt tillbaka går ni?

    Sen är det intressant att veta om ni mäter på unika återköp eller totala återköp

    Vi hade i april 37% återköpande kunder baserat på 365 dagar bakåt i tiden

    #122768
    Jimmy
    Deltagare

    Hittar du den informationen i Google Analytics Dan?
    Du får gärna förklara var jag hittar den.

    #122770
    Joel
    Deltagare

    @Dan 19597 wrote:

    Antingen har alla sjukt bra siffror eller så mäter ni fel :)

    Jag tycker attt du också har sjukt bra siffror Dan :)

    @Dan 19597 wrote:

    Berätta hur urvalet och beräkningen går till snälla, vad är urvalsbasen baserat på. Månadens köp exvis och hur gör ni sen en koll på dessa kunder mot föreg månaders data och hur långt tillbaka går ni?

    Vi baserar vårt urval på förnamn, efternamn och postnummer. Tyvärr sparar vi inte personnummer på alla kunder annars är det nog en bättre variabel att gå efter för ett säkert resultat. Vi kollar mot alla tidigare ordrar, sedan vi startade för c:a 1,5 år sedan.

    @Dan 19597 wrote:

    Sen är det intressant att veta om ni mäter på unika återköp eller totala återköp.

    Totala återköp. Gör en kund 4 köp under en månad räknas det som 4 individuella köp vilket ökar statistiken så klart.

    @Dan 19597 wrote:

    Vi hade i april 37% återköpande kunder baserat på 365 dagar bakåt i tiden

    Som sagt, riktigt imponerande! Jag kollade precis statistiken för april. Av 1056 ordrar var 105 från kunder som handlat tidigare vilket ger oss ganska exakt 10% återkommande kunder.

    Då upplever jag ändå våra kunder som lojala och att de gillar vår butik. Faktum är att vi fått 4.7/5 i betyg av ~750 lämnade omdömen. Jag inbillar mig att den låga siffran har sin förklaring i att vi växer väldigt mycket och har många helt nya kunder varje månad.

    #122775
    Dan
    Deltagare

    Det går inte att se i analytics som standard (kanske om man laborerar med custom variables och custom reports), vi mäter det i vårt eget verktyg.

    Vi mäter på kundernas e-postadresser då vi inte har några konton i vår butik. Kanske skulle testa att mäta på namn och personnr som du Joel. För hela året ligger vi dock lägre just nu på runt 23% tror jag. Men jag har ingen aning om vad som är bra eller dåligt, jag trodde vi hade bra siffror men alla verkar ha supersiffror här inne :)

    #122777
    Joel
    Deltagare

    @Dan 19610 wrote:

    Vi mäter på kundernas e-postadresser då vi inte har några konton i vår butik. Kanske skulle testa att mäta på namn och personnr som du Joel.

    Jag kollade nu och vi kontrollerar mot förnamn, efternamn och (postnummer ELLER e-postadress):

    SELECT count(*) FROM tbl_orders WHERE firstname='”.$data[‘firstname’].”‘ AND lastname='”.$data[‘lastname’].”‘ AND (zipcode='”.$data[‘zipcode’].”‘ OR email='”.$data[’email’].”‘)
    [/CODE]

    Kanske kan vara läge att lägga på personnummer också. Ju fler parametrar desto bättre :)[CODE]SELECT count(*) FROM tbl_orders WHERE firstname='”.$data.”‘ AND lastname='”.$data.”‘ AND (zipcode='”.$data.”‘ OR email='”.$data.”‘)
    [/CODE]

    Kanske kan vara läge att lägga på personnummer också. Ju fler parametrar desto bättre :)

    #122778
    Macondax
    Deltagare

    @Macondax 19487 wrote:

    Ca 23%, baserat på de 300 senaste ordrarna.
    20%, om jag baserar på de senaste 100:a.

    Tänk nu på att våra produkter är riktiga sällanköpsvaror, och de kunder som är återkommande oftast köper förbrukningsartiklar (glödlampor, extra diodlampor, nya diodlampor etc), eller att de fortsätter utrusta sina bilar med andra tillbehör.

    Våra siffrorna baseras på unika emailadresser, och flaggas automatiskt i systemet när det är en återkommande kund (eller rättare sagt, alla kunder som är nya flaggas, och återkommande tappar sin flagga). Siffrorna baseras även på totala återköp (på samma sätt som Joel, gör en kund 4 köp under en månad, så räknas det som 4 individuella köp).

    Baserar vi statistiken från årets början (1/1 2011), ligger vi på ca 22,3% återkommande köp.

    #122780
    danielandersson
    Deltagare

    Vår procent räknas bara ut som antal kunder som handlat mer än en gång, nånsin.

    Så om en kund handlar en gång varje vecka i 3 månaders tid, så räknas det bara som en återkommande kund.

    Kanske borde räkna antal återkommande köp också? Hmm..

    #122781
    Rikard
    Deltagare

    Jag räknade mina siffror på andel order som kommer från en kund som handlat tidigare. Baseras på unika e-postadresser.

    #122783
    Dan
    Deltagare

    Det verkar som att nån expert borde definiera hur detta ska mätas :D

    Men alla på ehandel.se verkar äga oavsett på kundvård vilket är inspirerande.

Visar 9 inlägg - 21 till 29 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.