Det handlar som så mycket annat om förväntningar hos de besökare man lockar till sig. En BMW-återförsäljare har knappast erbjudanden på billiga regummerade däck från Kina, eftersom ingen av dennes kunder förväntar sig att hitta något sådant där. Och en utpräglad lågprisbutik som t.ex. Netto har ingen framgång med att saluföra franska delikatesser eller fasanbröst.
Om man säljer vissa märken är det viktigt att trycka mer på märket än på priset. Om jag i vanliga fall använder Bic engångshyvlar för att raka mig så kommer jag förmodligen inte att nappa på ett erbjudande om “Gilette super+ deluxe ultimate zero friction tripple” ett par tior billigare än på ICA. Att därför jaga in besökare med sökord som “raka dig billigt” etc. kommer ge ungefär de reaktioner du beskriver, även om du är i en annan bransch.
När man sedan skall försöka profilera sig som prisvärd är det viktigt att också titta igenom hela sitt erbjudande. Att t.ex. kompensera låga produktpriser med höga frakter och avgifter brukar kunderna se igenom. Jämför också med vad konkurrenterna erbjuder. Det räcker inte med att vara billigare än en del konkurrenter, utan man får försöka hitta en väg där ens erbjudande är åtminstone i klass med de allra vassaste om det är priskänsliga kunder man jagar.