Plus Forum E-handelsforumet Logistik Hur slippa betala 25.000 i förskott till dansk leverantör?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94582
    Tomas
    Deltagare

    Står inför att ta hem 2 båtar från Danmark. Vi har ingen tidigare kontakt och han vill ha förskottsbetalt. Jag kan förstå det, men samtidigt kan jag stå utan båtar eller de kan komma fram repiga och skadade. Och då står jag med svarte petter. Han vill ju inte bli blåst av mig heller förstås, men som distributör är hans ekonomiska risk lägre, jag betalar ju ett högre pris för varorna (båtarna) än han gjort, så det känns som jag har mest att förlora:confused:

    Har frågat och han säger att fraktbolaget Transport – Spedition – Logistik – Køle-/frys | IAT inte kan ta emot betalning. Jag har inte anledning att misstro någon, men samtidigt inte råd att ta risken. Borde man inte kunna betala till ett klientkonto hos fraktfirman som sedan betalar leverantören när jag signerat och tagit emot leveransen?

    Eller på nåt annat sätt lägga upp affären på ett rimligt sätt. 50% vid beställning och 50% då varorna anlänt?

    Tips på hur vi kommer vidare tas tacksamt emot.

    #111128
    Parvelito
    Deltagare

    För 25.000kr är det inte så billigt att göra några arrangemang heller. Annars brukar man normalt sett kunna ordna med en så kallad bankgaranti, men i det här fallet så kommer det säkert att kosta mer än det smakar.

    Men, i sådana här fall så tycker jag att man inte skall göra affärer med sådana man inte litar på. Om du inte litar på leverantören, skall du kanske hitta en annan leverantör som du litar på. Eller ta en semestertripp till Danmark och lära känna dem lite mer, så att du litar på dem.

    #111129
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Nu har jag aldrig gjort något sådant här, men köpt en del tjänster via olika freelancesajter. Där brukar de ha olika escrowsystem, dvs att man sätter in pengar som inte kan röras innan båda är överens. Finns inget liknande i den fysiska världen?

    #111131
    GregerA
    Deltagare

    Ni får väl göra transaktionen via Tradera, med Paysongaranti … :rolleyes:

    Remburs i banken är väl det sätt som normalt används, men som Parvelito säger så kostar det mer än det smakar för en sån summa.

    Hur man än vrider o vänder på det så blir det den ena parten som får ta en risk om ni inte kan göra upp betalning och avlämnande på ort o ställe.

    #111137
    danielandersson
    Deltagare

    https://escrow.com/index.asp är väl perfekt för sånt här? (precis som Kodmyran skriver)

    #111140
    Tomas
    Deltagare

    Tack för era ideér. Nu verkar det som de eventuellt kan anlita en mer lokal speditör som rentav kan tänka sig få pengarna i handen vid lossning av godset. Vi får se, brukar inte va feg när det gäller sånt här, men det är i sammanhanget en liten “skutt” och då känns det lite osäkert. Skillnad om det är ett stort företag med många åf och referenser då brukar jag inte tveka.

    #111147
    fotofyndet
    Deltagare

    Det är inte ett alternativ att du, nu när det är första gången och allt, anlitar en lokal åkare och åker med ner och hämtar båtarna?

    Då får du ju möjlighet att se båtarna, betala på plats och dessutom en åktur i lastbil. :)

    #111149
    Tomas
    Deltagare

    @fotofyndet 6522 wrote:

    Det är inte ett alternativ att du, nu när det är första gången och allt, anlitar en lokal åkare och åker med ner och hämtar båtarna?

    Då får du ju möjlighet att se båtarna, betala på plats och dessutom en åktur i lastbil. :)

    Det vore förstås trevligt, men då går det ett par dagar nästan av min tid. Och båtarna har jag sålt 75 st av tidigare men då köpt av annan distributör så produkten kan jag och vet vad det är. Vi får se hur det löser sig.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.