Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur undersöka downtime

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100847
    zeven
    Deltagare

    Tjenare!

    Jag kör en ehandelsbutik där vi får in ca 10-15 ordrar per dag där ca 20-40% är från Sverige. Igår såg jag stopp i köp från 20:00 – 00:00 trots bra trafik (hade kört ut nyhetsbrev som vanligtvis går väldigt bra) och behöver nu undersöka om vi haft några störningar på sidan. Trots att det var dagen innan löning borde vi fått in något köp under den perioden.

    Vilka möjligheter finns det? Sidan legat nere? Hur undersöker jag det?

    Har kollat med våra betalleverantörer och de har inte haft någon downtime.

    Tacksam för svar!
    /Z

    #169312
    argit
    Deltagare

    Kör du Analytics eller liknande kan du se om trafiken försvann eller vilka fel som uppstod, när kunderna försöker anropa sidan. Annars kanske det bara vara så att de inte genererade försäljning under den perioden.

    #169313
    Andreas
    Deltagare

    Jag använder en “ping-tjänst” som pingar (skickar en ping-signal till webbservern) butiken var 10:e sekund (om jag minns rätt).

    I alla fall så får jag därifrån ett mail när sidan ligger nere, samt ett månandsmail där nertiden sammanfattas.

    #169314
    danielandersson
    Deltagare

    Pingdom är populär

    ps. du har glömt fylla i din butik i profilen

    #169317
    DavidWigg
    Deltagare

    Finns också uptimerobot.com som är gratis.

    Jag använder både Pingdom och Uptime Robot. Har delat upp beroende på projekt. Båda levererar bra och man kan ställa in olika kriterier på kollen.

    Fast Pingdom är snäppet vassare men kostar en slant.

    #175821
    zeven
    Deltagare

    Har nu kört uptime robot sedan jag startade denna tråd och kan varmt rekommendera det! Har hjälpt mig följa upp avvikelser i försäljning och vara på vårt webbhotell vid eventuell downtime.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.