Hejsan!
Under åren har jag kört små Facebook-kampanjer. Ibland marknadsfört ett inlägg, ibland Facebooksidan och ibland webbutiken. Jag har endast kört för småsummor då jag känner att jag inte riktigt kan utvärdera om det är ett bra eller dåligt resultat jag får.
Jag kan ju se om jag ökar försäljningen och om jag själv tycker det är värt det, och det tycker jag, men det skulle vara intressant att optimera sina annonser. Kanske missar jag mängder med interaktioner och jag borde försöka att optimera för att få fler.
Jag kan ge ett exempel här. Detta är en relativt lokal marknadsföring av ett inlägg och ett bra genomsnitt över hur det brukar se ut. (relativt = städer runt omkring, ej någon storstad)
Facebooksidan har ca. 2100 “gillamarkeringar” och marknadsfördes för 500 kronor:
23 408 Personer har nåtts
47 Delningar
726 Gillamarkeringar av inlägget
30 Kommentarer
2725 inläggsklick (146 länkklick, 642 fotovisningar, 1937 övriga klick)
Borde det varit högre siffror? Är det ok för 500 kr? Är det ett dåligt resultat?
Som sagt, för vår verksamhet och tjänsten vi erbjöd blev det ett positivt resultat.
Hoppas på någon med lite mer insikt.
/ Jonas