Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Hyra eller köpa sin e-butk

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95804
    netadab
    Deltagare

    Ska starta e-butik. Vilket är bäst, att hyra den av t.ex ebutik.se eller köpa plattformen från början med alla moduler, design osv?

    #121059
    Zabler
    Deltagare

    Frågor som denna är lite som:

    Vad är bäst, hockey eller fotboll?

    Hyrlösning:
    Fördel: det är någon annan som äger systemet.
    Nackdel: det är någon annan som äger systemet.
    Din leverantör är ansvarig för att ditt system skall vara up n’ running alltid. Kontinuerliga uppdateringar, backup och säkerhet med mera.
    Nackdelen är så klart att friheten är mindre än om du äger systemet själv.

    Köplösning:
    Fördel: Du äger systemet själv.
    Nackdel: Du äger systemet själv.
    Full insyn, full frihet. I mitt tycke inget man skall göra om man inte har kompetens, tid och engagemang. Har man inte kompetensen att göra det själv blir det till att ta in konsulter istället och då blir det snabbt lika dyrt som en hyrlösning.

    Vet att många på forumet använder sig av olika former av OpenSource, så kompetens finns ju att tillgå på forum som detta t.ex., men någon måste ju fortfarande utföra det.

    Nästan lite som att jämföra Windows och Linux.
    Det ena kostar pengar men är plug n play, det andra är gratis, men du måste fixa en hel del själv. (ja, så är det kanske inte längre, jag vet, men så var det förr iaf. )

    #121060
    Parvelito
    Deltagare

    Jag anser att i frågan om hyrlösning vs open source så kostar det ungefär lika mycket. Hosting och diverse små moduler brukar var och en betinga en slant, och min vaga aning är att en hyrlösning oftare blir billigare. Jag vet t.ex. rätt så många som betalar 2-3ggr så mycket varje månad för webhotell/hosting av sin OpenSource-shop som jag betalar för min hyrda Textalk-shop.

    Den stora frågan man skall ställa sig är istället om man har kunskaper som är tillräckliga för att ha en OpenSource-lösning, och därmed den frihet det innebär, precis som Zabler är inne på. Den verkliga mardrömmen tror jag är att ha en OpenSource där man hela tiden är beroende av konsnylter som man får betala för varenda liten anpassning, när de har tid att göra det och om de kan göra det. Det torde vara den dyraste lösningen.

    #121107

    @Parvelito 17660 wrote:

    Jag anser att i frågan om hyrlösning vs open source så kostar det ungefär lika mycket. Hosting och diverse små moduler brukar var och en betinga en slant, och min vaga aning är att en hyrlösning oftare blir billigare. Jag vet t.ex. rätt så många som betalar 2-3ggr så mycket varje månad för webhotell/hosting av sin OpenSource-shop som jag betalar för min hyrda Textalk-shop.

    Den stora frågan man skall ställa sig är istället om man har kunskaper som är tillräckliga för att ha en OpenSource-lösning, och därmed den frihet det innebär, precis som Zabler är inne på. Den verkliga mardrömmen tror jag är att ha en OpenSource där man hela tiden är beroende av konsnylter som man får betala för varenda liten anpassning, när de har tid att göra det och om de kan göra det. Det torde vara den dyraste lösningen.

    Vi betalar 167/mån för vårt webhotell hos oderland.

    Halva priset mot texttalk, detta är ju inte några pengar att snåla med om man verkligen inte gillar open source och har kunskap och tid att pilla med det.

    Sen vet jag inte hur mycket det går att ändra på texttalk, design? och extra funktioner som troligen kostar extra?

    ska man som parvelito säger alltid hyra en konsult för en ändring så blir det snabbt dyrt.

    #121530
    precis en san
    Deltagare

    Har börjat fundera lite över osäkerheten det innebär att hyra sin e-shop, tänk om de man hyr av går i graven – vad har jag då och vad gör jag då???

    #121531
    Parvelito
    Deltagare

    Om man väljer att hyra av någon som är tillräckligt stor så är jag övertygad om att det vid en konkurs eller liknande ändå finns ett värde i att sälja just E-handelslösningen till någon annan aktör och driva det vidare. Hundratals eller rent av tusentals kunder är andra alltid intresserade av att ta över på ett så smärtfritt sätt som möjligt.

    Skulle det däremot brinna i en serverhall där också backupen förvarades så sitter man väl lite mera pyrt till, men det gäller ju vilken lösning man än har.

    #121532
    Crilles
    Deltagare

    Det finns så många olika sätt att kolla upp sina leverantörer på innan man går in i ett samarbete, att det igentligen inte borde vara ett hinder.
    Men känner man sig osäker så ska man alltid lita på magkänslan man får, då den oftast är rätt. För de få gångerna jag har avikigt från den, är också de gångerna jag har förlorat ekonomiskt.

    @precis en sån 18192 wrote:

    Har börjat fundera lite över osäkerheten det innebär att hyra sin e-shop, tänk om de man hyr av går i graven – vad har jag då och vad gör jag då???

    #121533
    obbe
    Deltagare

    Jag kollar på flera hyrlösningar också.
    Mailat många relativa frågor ett sätt att testa deras support.
    Kolla vad du kommer åt hur är deras backup möjligheter. Kan du själva backa, exportera.
    Drift och support kontakt uppgifter etc.

    Hade bestämt för en lösning men kommer ej köra den. Mailade igår under dagen och på kvällen fortfarande inget svar.
    Å ingen support på helger.

    Där losade dom en kund

    #121534
    Crilles
    Deltagare

    Ja det kan jag hålla med om, att supporten är mycket viktig när man driver ett företag, då man själv inte styr allt. (dvs. hyrlösning)

    #121536
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Själv skiljer jag på open source och köplösningar, i min värld finns det tre olika varianter alla med för och nackdelar…

    1) Open source passar dig som gillar att pilla själv, som vet exakt vad du vill ha och som har gott om tid. De kostar inget förutom just tiden du lägger ner. En del av dessa säljs även som hyrvarianter av vissa företag. Man bör kunna själv för att det ska vara ekonomiska att använda. Ska du hela tiden ta in folk så blir det dyrt snabbt. En del av dessa har ibland lite spaghettikod över sig eftersom många skapat dem tillsammans, och då flera varit inne och skapat dem kan uppdateringar ibland innebära problem, och en del säkerhetshål kan finnas. Fördelen är att de testas ofta av många och man hittar förhoppningsvis hålen och kan täppa till dem om man ser till att vara aktiv och hålla koll på programvarans utveckling. Man ska dock komma ihåg att man med en open source plattform är själv ansvarig för allt från drift till säkerhet och funktion, så det är inget lätt jobb om man inte vet vad man gör.

    2) Hyrlösningar är bra för dig som vill komma igång fort och ha support från en erfaren e-handelsleverantör, och för dig som inte har speciella behov. I dag finns många hyrlösningar som går att förändra ordentligt också, men det beror helt på hur flexibla leverantören är och vad de har för tanke med sin plattform. Nackdelen är att du kan känna dig låst, och inte få hjälp tillräckligt snabbt med dina problem.

    3) Köp varianter passar dig som vill äga din butik själv för att känna dig säker på att inget händer med den, och dig som vill kunna anpassa allt efter din egen verksamhet. Dessa finns i flera prisklasser. De fungerar precis som att köpa vilken programvara som helst, du köper rätten att använda den. Ofta har du support via avtal, och plattformen vidareutvecklas och kan uppdateras med åren. Dessa lösningar brukar dock kosta en slant vilket är nackdelen. Om man inte uppdaterar dem blir de också omoderna efter ett tag och behöver anpassas.

    så med andra ord vilka behov du själv och din verksamhet har samt din kunskap och ditt intresse bör styra vilken variant du väljer.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.