Plus Forum E-handelsforumet Logistik Import CTO

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94892
    osueco
    Deltagare

    Hej!

    Har tidigare mest använt speditionsfirmor för import men nu delar vi på en container med andra.

    Nedan är kostnaderna för att ta emot godset i hamnen, ser de normala ut? (valuta SEK)

    ISPS 100
    Varuhamns avgift 195
    Terminal avgift 1440
    LCL service charge 345
    Förtullning inkl 1 stat nr 900
    Extra stat nr 80kr / st
    Expeditions avgift 650
    Kostnader ovan är exkl moms

    ISF 540kr
    Betalnings förmedling 2% av tull o moms , minimum 300

    Mvh
    Anders

    #114000
    GregerA
    Deltagare

    Ja, de är nog ganska normala.

    Dock slipper du “Betalnings förmedling 2% av tull o moms , minimum 300” om du har egen tullkredit.

    #114003
    osueco
    Deltagare

    Tack för återkopplingen.

    Är det mycket jobb att skaffa tullkredit?

    #114006
    GregerA
    Deltagare

    Nej, det är inte jobbigt. Du får fylla i en blankett.

    Det kan iofs krävas att du får ställa säkerhet om du är nystartad.

    Läs mer hos Tullen:
    Kredittillstånd – Tullverket [NS4 version]

    #114954
    Ekorren
    Deltagare

    @osueco 9709 wrote:

    Tack för återkopplingen.

    Är det mycket jobb att skaffa tullkredit?

    Du fyller i ett formulär på webben, skickar och väntar någon/några veckor. Sedan dimper det ner ett brev i brevlådan med tullkreditinformationen. Kostar dock ca 750 kr – men det tjänar du snabbt in kanske redan på första importaffären.

    Vi behövde inte ställa någon säkerhet för tullkrediten.

    #114955
    Ekorren
    Deltagare

    Här är formuläret du ska fylla i och skicka in för kredittillstånd hos Tullverket: http://www.tullverket.se/download/18.30cfbac4117bfb365468000663/kredittillstand+ansokan+om_tv404_1.pdf

    Trodde man fyllde i på webben men du får skriva ut och skicka in på gammaldags vis.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.