Plus Forum E-handelsforumet Logistik Import från Kina

Etiketter: ,

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96732
    jonathan
    Deltagare

    Hej!

    Jag är i processen att dra igång en ebutik och när det kommer till import, tull och logistik är jag en total nybörjare (så ni får ha lite tålamod med mig :)).

    Är det någon här som importerar större kvantiteter via Kina och skulle vilja dela med er hur ni har satt upp ert logistiksystem?

    Eftersom jag startar med i princip inga pengar har jag inte förmånen att kunna köpa hem ett härligt lager för att sedan skicka ut till kund. Jag önsketänker därför om det finns olika on-demandlösningar?

    Alltså om det finns möjlighet att skicka direkt från Kina till kund – eller är jag för naiv?

    Samt är det olika importregler för alla EU-länder eller är det samma?

    Tack.

    #129546
    basse1985
    Deltagare

    Att dropshippa från Kina vet jag inte om det är sån bra ide.
    Är det stora paket?

    Importregler får du maila eller ringa tullverket om, de är väldigt hjälpsamma där.

    Importregler är inte samma från Kina som inom EU.

    #129548
    Parvelito
    Deltagare

    Det är ingen bra idé att skicka direkt från Kina till slutkunden. Dels tar det längre tid än de flesta kunder står ut med att vänta om du inte skall betala för dyr expressfrakt, dels får kunderna betala tull, moms samt speditionsarvode och dels har du ingen kontroll på vad kunden egentligen har fått. Skulle du sedan ha mer än en leverantör i Kina så uppkommer ju fenomenet med flera frakter.

    Mitt logistiksystem är enkelt, från leverantören till mig, och från mig ut till kund.

    Importreglerna mellan Kina och EU:s medlemsstater skall i grunden vara samma, men det finns undantag för t.ex. punktskatter och varor som är förbjudna i vissa länder (t.ex. snus, växter, djur, droger, mediciner etc). EU:s förordning om producentansvar för återvinning fungerar också olika i olika längder, och det brukar finnas regler om att bruksanvisningar måste finnas på lokalt språk, det finns nationell lagstiftning om garantier etc. I korthet är det inte alls säkert att det som är OK att importera och sälja i Polen är OK att göra likadant med i Sverige, och vice versa.

    #130019
    jonathan
    Deltagare

    Tack för era svar!

    Det finns ett företag som jag är en smula fascinerad över som jag (så vitt jag förstår) tillverkar sina produkter (skor) och paketeras i Kina och skickas sedan iväg direkt till slutkund http://www.shoesofprey.com vilket gjorde mig intresserad av den lösningen.

    Men bästa nybörjarlösningen blir då att hitta leverantör i Kina, skicka det hit och sen ut till kund (även om de inte befinner sig i Sverige?).

    Mitt största problem är dock att jag måste också tillverka en förpackning att lägga produkten i.

    #130390
    Leo
    Deltagare

    Hej vi importerar från Kina
    Det handlar om att ta hem containers
    Lager och distribution

    Allt måste besköts om du vill ha nöjda kunder

    #130391
    Leo
    Deltagare

    Hej vi importerar från Kina
    Det handlar om att ta hem containers
    Lager och distribution

    Allt måste besiktas om du vill ha nöjda kunder

    #131925
    jonathan
    Deltagare

    Tack för svaren!

    Jag kom att tänka på att eftersom produkten kommer gå från Kina –> Sverige –> Kund och kund kommer vara både i och utanför Sverige är det vanligt att man använder sig av samma speditör hela vägen?

    Dvs. om jag använder mig av DHL för att skicka produkten från mitt lager i Sverige ut till kund då bör det väl också vara klokt att använda dem för frakt från Kina till Sverige?

    Eller hur brukar det se ut?

    #131935
    hansanders
    Deltagare

    1. Du får nog räkna med att den kinesiske leverantören vill ha förskottsbetalning vid beställning.
    2. När du får priserna kan de vara “CIF” eller “FOB” (Googla på detta)
    På offerten kan det stå MOQ = Minimum Order Quatity.
    3. När du lagt din order tar du kontakt med en speditör, ex.vis Kuehne+Nagel, som har kontor i utskeppningshamnen. De fixar frakt och förtullning, importmoms etc.

    Frakt från Kina på småkollin LCL ( Less than Container Load) rör sig om runt 2000 sek för 1 ton 1 kubik.
    Från hamnen till dej, beroende på avstånd, kanske lika mycket.

    Om du splittar leveransen till flera EU-länder blir det lite omstänligare….

    #150164
    Hsell
    Deltagare

    Drar igång denna tråd igen, den närmaste jag kunde hitta. :-)

    Jag diskuterar en lösning med ett företag i Hong Kong där tanken är att de skickar varorna direkt till slutkund. Det rör sig om sportkläder till föreningar. Det är en seriös aktör som gör väldigt bra produkter så jag är inte orolig för kvalitén etc inte skall vara bra när den når slutkund. Tanken är att jag får en provision per beställning och betalningen går direkt till företaget i Hong Kong. Företaget säger att deras courier/speditör sköter införtullning och “eventuell” (som de säger) tull och moms debiteras företaget i Hong Kong. Så här gör de redan i många andra EU länder och fungerar utan problem.

    Kan det verkligen vara så enkelt, som jag läser det hos Tullverket är det väl slutkunden (“importör”) som blir ytterst ansvarig för tull & moms och riskerar/skall få betala detta. Detta blir en kombination av vanlig införsäljning och e-handel men exakt hur e-handelsupplägget skall se ut är under diskussion. Gjort en snabb förfrågan hos Tullverket men blev inte mycket klokare. Om vi behöver skriva i köpvillkoren att slutkund ansvarar för tull & moms faller affärsidén. Alternativet är att slutkund betalar till vårt Svenska företag och vi ansvarar för införtullning, tull och moms med hjälp av ett ombud men att det ändå förhoppningsvis kan skickas direkt till slutkund. Det hade bara varit kanon att slippa se sändningarna och slippa frakt inom Sverige.
    Någon som har erfarenhet av dropship?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.