Plus Forum Övrigt Off-topic Importera från Kina !

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97910
    Isakonline
    Deltagare

    Har beställt grejer från ett företag i Kina men nu skulle jag vilja beställa lite större saker som inte går med flyg men frågan är hur man går tillväga ?

    Jag fyller inte en hel container på långa vägar.

    Mvh // Isak

    #143020
    Anton A
    Deltagare

    @Isakonline 41962 wrote:

    Har beställt grejer från ett företag i Kina men nu skulle jag vilja beställa lite större saker som inte går med flyg men frågan är hur man går tillväga ?

    Jag fyller inte en hel container på långa vägar.

    Mvh // Isak

    Kan inte leverantören skicka med båt? Då brukar det gå att skicka större försändelser.

    #143021
    Dan
    Deltagare

    Du kan köpa del av container på pall exvis. Du kan ju även flyga pallar såklart men det är lite dyrt…

    #143024
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Exakt som Dan säger, men detta brukar kineserna fixa utan problem så man själv slipper ta i det.

    #143031
    fotofyndet
    Deltagare

    Ring DHL och fråga om deras tjänst LCL, Less than Container Load. Vi har provat en gång, funkade kanonbra. Tror du har rabatt på den tjänsten om du är med i Pluskontot.

    #143032
    fotofyndet
    Deltagare

    @Jimmy Öström 41973 wrote:

    Exakt som Dan säger, men detta brukar kineserna fixa utan problem så man själv slipper ta i det.

    Fast “mina” kineser tyckte att problemet var löst när containern stod i Göteborg, jag ville ha den ända fram. Jag förklarade att det var nästan 800 km till Göteborg, men det gick inte fram riktigt. Så därför drog vi i frakten härifrån istället och DHL fixade allt.

    #143034
    Isakonline
    Deltagare

    Snabba svara =)

    Ska kolla lite närmare med dom !

    Ingen här som ska få över en container ? Måste ju vara lönsamt att kunna dela på en !

    #143036
    GregerA
    Deltagare

    Det är något som alla speditionsbolag kan hjälpa till med. DHL, Schenker, Kuehne+Nagel, Geodis Wilson, för att nämna de större. Du kontaktar deras kontor närmast din ort och får ett pris från dörr-dörr om du vill.

    Det kan förmodligen bli lite billigare att köpa frakten i Kina, men som sagts ovan så är det inte säkert att det kommer ända fram lika smidigt.

    #143037
    Parvelito
    Deltagare

    @Isakonline 41983 wrote:

    Snabba svara =)

    Ska kolla lite närmare med dom !

    Ingen här som ska få över en container ? Måste ju vara lönsamt att kunna dela på en !

    Jag har räknat på det där, och ju mer jag räknar, desto mer olönsamt blir det.

    Första hindret att runda är att Kina inte är något litet land, och de har många utskeppningshamnar med rätt stora avstånd emellan. Man måste således hitta sina leverantörer i samma provins, eller betala inrikesfrakter i Kina.

    Skall man sedan ha grejer från flera tillverkare i en kontainer skall någon samla ihop och packa den. Det vill de ha betalt för.

    När kontainern sedan kommer till Sverige så behöver de som köper in vara mer eller mindre vägg i vägg med varandra eftersom våra inrikesfrakter också är dyra. Att skicka 4-5 pallar till en stad 20 mil bort kostar tusenlappar, och dessutom måste man packa om grejerna från kontainer till pall, som skall plastas och etiketteras.

    En kontainer är idag så billig att ta hit från Kina, så även om den bara är fylld till 50-60% så är det sällan någon mening med att försöka fylla resten eftersom kostnaderna snabbt drar iväg.

    #143038
    banane
    Deltagare

    @Parvelito 41986 wrote:

    Jag har räknat på det där, och ju mer jag räknar, desto mer olönsamt blir det.

    Första hindret att runda är att Kina inte är något litet land, och de har många utskeppningshamnar med rätt stora avstånd emellan. Man måste således hitta sina leverantörer i samma provins, eller betala inrikesfrakter i Kina.

    Skall man sedan ha grejer från flera tillverkare i en kontainer skall någon samla ihop och packa den. Det vill de ha betalt för.

    När kontainern sedan kommer till Sverige så behöver de som köper in vara mer eller mindre vägg i vägg med varandra eftersom våra inrikesfrakter också är dyra. Att skicka 4-5 pallar till en stad 20 mil bort kostar tusenlappar, och dessutom måste man packa om grejerna från kontainer till pall, som skall plastas och etiketteras.

    En kontainer är idag så billig att ta hit från Kina, så även om den bara är fylld till 50-60% så är det sällan någon mening med att försöka fylla resten eftersom kostnaderna snabbt drar iväg.

    Intressant Parvelito! Vad går en container loss på ungefär?
    Har du erfarenhet av att fylla en container med varor från flera olika leverantörer? Dvs att man tar några pallar / leverantör t.ex?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.