Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ingen försäljning på webshoppen

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #169777
    Runns.se
    Deltagare

    Visa att ni är seriösa, skaffa Trustpilot och ehandelscertifiering.se

    #169778
    wolfnoodle
    Medlem

    @Runns.se 71488 wrote:

    Visa att ni är seriösa, skaffa Trustpilot och ehandelscertifiering.se

    Ehandelscertifiering ser enligt mig ut som en sjukt onödig grej. Visst det är fint men vad får man för sina 250 spänn ?

    Som jag förstått det en logga som är lite fin.

    Ehandelscertifiering.se’s skapare har ju egentligen bara gjort ett varumärke, det kan vem som helst göra. Jag kan starta det imorn, Typ “Tryggehandel.se” Och kraven för att bli godkänd från oss är följande

    Företaget;
    Skall vara registrerat i Sverige och ha svenskt organisationsnummer
    Ska vara momsregistrerat
    Får ej ha ansökt om eller vara försatt i konkurs
    Får ej vara på ekonomiskt obestånd (relevanta betalningsanmärkningar eller kronofogdeskuld)
    Får ej ha bytt merparten av styrelsen under den senaste 6 månadersperioden (undantag kan medges då en acceptabel anledning kan presenteras för certifieraren)
    Siten;
    Ska nyttja TLS/SSL kryptering där känsliga betaluppgifter skickas eller visas
    Ska presentera kunden med en personuppgifts och anti-SPAM policy antagen av företaget
    Ska enligt lagen om elektronisk kommunikation ange användningsområde och syfte med cookies, om dessa nyttjas

    Då kan ni få en logga på eran sida som säger att ni är säkra..

    249 är ett överpris och det är ett under för mig att folk betalar detta, vad är det som säger att man inte är seriös bara för att man inte vill betala 249:- / mån, alltså 3000:- för att deras “utbildade” anställda ska kolla igenom så man matchar 10 kriterier i månaden…

    Dessutom, en ideell förening som drar in 1,8 miljoner (3000:- x 620 företag). Och som ideell förening behöver dom inte redovisa sina pengar ?

    Jag blir fan lite förbannad på sånt här så nu får gärna någon förklara varför i helvete man ska ha det här ? :@

    EDIT: Får ursäkta mig lite, blev väldigt off-topic !

    #169780
    HaBe
    Deltagare

    Håller med wolfnoodle.
    Det är väl inte dessa loggor som visar att man är seriös?
    Jag är definitivt seriös med min webshop och ändå har jag ingen av dessa loggor.
    Finns annan tråd om just detta där ett flertal t.o.m skapade egna loggor för att visa att de är seriösa… *ironi…javisst men ändå*
    I grund och botten så är det endast en pengafråga, inte en fråga om man är seriös.

    #169781
    wolfnoodle
    Medlem

    @HåBe 71492 wrote:

    Håller med wolfnoodle.
    Det är väl inte dessa loggor som visar att man är seriös?
    Jag är definitivt seriös med min webshop och ändå har jag ingen av dessa loggor.
    Finns annan tråd om just detta där ett flertal t.o.m skapade egna loggor för att visa att de är seriösa… *ironi…javisst men ändå*
    I grund och botten så är det endast en pengafråga, inte en fråga om man är seriös.

    Ett bättre alternativ är väl att ha en sida som heter typ, Om oss > Trygghet
    Och där då rada upp vart man kan hitta den infon..

    Företaget;
    Skall vara registrerat i Sverige och ha svenskt organisationsnummer
    Ska vara momsregistrerat
    Får ej ha ansökt om eller vara försatt i konkurs
    Får ej vara på ekonomiskt obestånd (relevanta betalningsanmärkningar eller kronofogdeskuld)
    Får ej ha bytt merparten av styrelsen under den senaste 6 månadersperioden (undantag kan medges då en acceptabel anledning kan presenteras för certifieraren)
    Siten;
    Ska nyttja TLS/SSL kryptering där känsliga betaluppgifter skickas eller visas
    Ska presentera kunden med en personuppgifts och anti-SPAM policy antagen av företaget
    Ska enligt lagen om elektronisk kommunikation ange användningsområde och syfte med cookies, om dessa nyttjas

    #169782
    HaBe
    Deltagare

    Detta dök just upp…
    Ödets ironi? Överbelastning?

    #169783
    wolfnoodle
    Medlem

    @HåBe 71494 wrote:

    Detta dök just upp…
    Ödets ironi? Överbelastning?

    Ja men är det tryggt så är det vet du !

    EDIT: Ursäktar för min Off-topic “Spree” i tråden.. Sorry !

    #169806
    FredrikGust
    Deltagare

    Det gäller att övertyga besökaren om att bli kund. Man kan göra det på många olika sätt där det finns en prislapp på många av alternativen.

    – det absolut bästa är ju om kunderna redan vet att det är dig de ska handla av. Krävs dock rätt ruggiga insatser pengar för att alla ska känna till dig och då får man smala ner det så gott det går att i alla fall din mågrupp känner till dig. Tyvärr handlar det här antingen att ha gott om pengar eller gott om tid/tålamod/kalendertid.

    – sätt som funkar är också att låta symboler och logotyper som folk känner igen smitta av sig med sin trygghet på dig och din verksamhet. Här funkar tex ehandelscertifiering (oavsett vad man tycker om dem), Klarna, Visa, Mastercard, Handelsbanken, Swedbank, Posten, DHL etc.

    – sälj välkända varumärken som smittar av sin trygghet för att folk känner igen dem så säljer även mindre kända produkter.

    – låt för målgruppen kända personer som de litar på synas i butiken tillsammans med tex några produkter

    – låt andra kunder berätta för dina besökare vad de tyckte om köpupplevelsen. Går givetvis göra själv, men kommer ge bättre resultat via trustpilot, prisjakt, pricerunner, rejta etc.

    I övrigt gäller att vara synlig för sin målgrupp samtidigt som de är på humör att handla. Vi säljer rysligt dåligt med lampor t.ex. via Facebookannonser eftersom folk förväntar sig hitta bilder på kompisarnas fredagsmiddag eller förkovra sig i youtubeklipp. Framgången via Facebook är väldigt beroende på vad man säljer givetvis.

    Använd andra kanaler för försäljningen. Annonsera på blocket, tradera, sälj via fyndiq, delta på mässor/marknader och visa dig.

    Att komma igång med ehandel kan ta flera år innan det börjar rulla på. Tålamod, en tro på det man säljer och en passion för det man säljer underlättar.

    Sätt realistiska delmål. Det tar minst 24 månader för de flesta att få rulle på verksamheten och säkert lika lång tid till för att få den att gå bra. Hittar man en nisch och målgrupp samtidigt som man har både skicklighet och en gnutta tur kan det gå betydligt fortare. En redig påse pengar gör också resan koerare om de används rätt och man tex undviker att nappa på annonsering i tidningar, banners etc.

    Det var några tips på vägen.

    EDIT: Glöm inte bloggandet! Var tydlig vem som är avsändaren och skriv bra inlägg. Betydligt lättare få folk länka till blogginlägg än till produkter i butiken. Här kan man få draghjälp av sociala media, pusha, bloggportaler etc.

    #169812
    LilleKatt.se
    Deltagare

    Tack alla för era synpunkter. Vi försöker ta till oss allt ni säger och en del har vi redan åtgärdat eller börjat arbeta med.

    Vill bara förtydliga lite vad avser ce-märkningen. Alla produkter är ce-godkända men håller med om att vi helt missat att förtydliga detta i shopen och i artikelbeskrivningarna.

    Tack en en gång för att ni tar er tid.
    Per
    LilleKatt.se

    #169813
    Karlsson
    Deltagare

    Det FredrikGust nämner är viktigt,

    Är också nystartad men skyltar klart och tydligt med logotyper som skapar trygghet för kunden, för att era besökare skall bli potentiella köpare krävs det att besökaren inom loppet av några sekunder klart och tydligt förstår hur han/hon får varan levererad, vad frakten kostar, hur lång tid det tar, vilken betalningsmetod han/hon kan använda osv..!

    Sen tror jag ni behöver vässa sälj färdigheterna lite med!
    Exempel:
    Byt ut “Kommer du ihåg din gamla gunghäst?”, Detta må vara charmigt, men kunderna finns här och nu, inte då! Marknadsför det ni är bra på! ->
    “leksaker för generationer tillverkad med traditionellt hantverk med miljövänliga material och giftfria färger! Gör detta tydligt för era kunder och visa att ni är experter på det ni gör.

    För övrigt har butiken en bra grund att stå på, men finns en del att jobba på,
    Exempel:

    Tydligare logos och trygghetsmärken som nämndes ovan ^^.

    “Leksaker för generationer” på logan syns väldigt knappt på min 15,6 tums skärm, hur syns detta då via mobilen enheter?.

    “Besök oss på facebook” – Försök placera denna mer strategiskt, du vill väl ha kvar besökarna i butiken och inte leda dem till din facebook sida?.

    Jag blir lite förvirrad när jag lagt produkt i varukorgen om jag skall logga in eller till kassan? Försök fixa ett bra upplägg så kunderna enkelt förstår om man behöver registrera sig eller inte.

    Skapa fler sidor, exempel saknar jag : Om oss, nyheter.

    En del design förändringar behövs för ni skall se lite större och etablerade ut.

    Ta det steg för steg, så skall du se att kunderna snart kommer! =)
    Lycka till!

    #169815
    pyhobby
    Deltagare

    1. Om oss (som andra varit inne på tidigare). Brutalt viktigt. Butiken är väldigt anonym just nu. Absolut högsta prioritet tycker jag.
    2. Fri frakt, även här har andra varit inne på att ni måste visa upp det bättre.
    3. Villkorad fri frakt där vissa varor är undantagna känns ganska “svårt” för kunden.
    Tror ni kommer tjäna på att köra fri frakt på allt.
    4. Ena bannern i högermenyn är länkad till en tom sida: LilleKatt.se – Vår kvalitet
    5. Produktsidan:
    * Artikelnummer” står enligt mig där produkttexten bör finnas. Artikelnummer är antagligen någonting som är totalt ointtressant för de flesta av era kunder. Om ni ska via visa artikelnummer kan man nog hitta en annan plats för det.
    * “2-4 dagars leveranstid”. Jag antar att ni har allt i lager för omgående leverans? Då tror jag det är bättre att ni skriver det istället.
    * Ålder, från vilken ålder är varan lämplig.
    * “Recensioner, diskussioner, facebook kommentarer”
    Det tar en väldig tid att samla på sig sådan information från sina kunder. Med storsta sannolikhet kommer det inte stå någonting här under en ganska lång tid. Ett fåtal % av era kunder kanske är intresserade av att skriva en recension. (nu kom jag för övrigt på att jag måste justera en detalj i min egna butik;)).
    Nu har jag inget belägg för min statistik, men jag tror inte det är helt ovanligt att 1% av faktiska kunder är intresserade av att skriva enh recension. 1% kanske är högt till och med, jag vet inte. Men jag tror ni måste ha en jäkla massa försäljningar av varje produkt innan ni får några recensioner. Låt säg att det är 1% som skriver en recension, då ska ni sälja 100 ex i snitt innan ni har en recension.
    Jag skulle skippa denna informationen nu i början. Att det gapar tomt kan skapa osäkerhet.
    * Dockvagn Dock sulky dockor trä
    “OBS! frakt om 95kr tillkommer, se fraktvillkor.” Bör vara länkat till fraktvillkor, eller ännu bättre. Skippa frakten för dessa varor också. “OBS! frakt om 95kr tillkommer” avskräcker nog ordentligt.
    “Ej i lager, 2-3 veckors leveranstid.
    Slut i lager 2-3 veckors leveranstid”
    Det står både slut i lager och Ej i lager.
    2-3 veckors leverans +95kr frakt gör nog att de flesta söker sig vidare tyvärr.

    * Babygunga
    Min dotter älskar att gunga. Jag är intresserad av en gunga till henne. Men informationen jag får är på tok för liten för att jag vill köpa den. Hur många kg går den till? Hur ser upphängningen ut? Är den tänkt att användas utomhus? Är den säker för min dotter att gunga i, kan hon falla ur? Repen kommer hon garanterat gnaga på, får hon i sig något farligt då?
    Är gungan testad och godkänd?

    Jag är fullt medveten om att det tar en jäkla tid att fixa all denna informationen, men det är nödvändigt.

    6. “Kontakta oss sidan”. Väldigt anonym, Lägg till en kort text liknande: Har du några frågor, tveka inte att kontakta oss. Fyll i formuläret nedan eller mejla till info@lillekatt.se, vi återkommer till dig inom 24 timmar, ofta mycket snabbare än så.

    7. “Logga in”

    Vi hade ett liknande upplägg som er tidigare att det fanns en “logga in” knapp för kunder med konto. Det hände då och då att kunder kontaktade oss och ville bli kunder eller frågade hur man registrerade sig. Samtidigt kan vi då vara säkra på att en del inte bemödade sig att ens kontakta oss utan bara drog vidare.

    Jag bryter ut kassan och gör en egen lista för den:
    A. Telefon dag / Telefon kväll. Är ni beroende av ett telefonnummer för avisering ska ni såklart ha det som obligatorisk uppgift. I annat fall finns det ingen anledning att det är obligatoriskt.
    Ett telefonnummer borde räcka och då ett mobilnummer. Aviseringarna fungerar ju inte i alla fall till hemnummer. Jag skulle ha slopat dag/kväll i alla fall.

    B. “Ett fåtal produkter i butiken är dock undantagna på grund av dess storlek. För dessa tillkommer en kostnad om 95kr. Se information under berörd vara.”
    Denna texten i kassan tror jag är en riktig konverteringsdödare. Om jag kommit till kassan skulle jag gått tillbaka till produktsidan för att kontrollera om det tillkommer frakt på min vara. Hade jag haft många produkter i varukorgen hade jag antagligen skitit i beställningen. Det kan skapas en osäkerhet med den texten. Osäkerhet är aldrig bra och absolut inte i kassan. Detta är den främsta anledningen till att jag tycker ni ska köra fri frakt på allt om ni nu ska ha fri frakt.

    C. Betalsätt.
    Presentkort är förhoppningsvis det minst populära betalsättet i er butik. Placera det nedanför de andra betalsätten.
    Kort via Textalk – kan också skapa oro, jag tror att en mycket liten del av era kunder vet vad Textalk är för något. Jag skulle valt att kalla det Kortbetalning

    D. Land. Skickar ni till andra länder än Sverige? Om inte, behöver inte valet “Land” finnas i kassan.

    E. Samlar ni in e-postadresser till nyhetsbrev via kassan? Om inte gör det, men gör det då synligt för kunden. Boxen “Jag vill ha nyhetsbrev” eller vad ni väljer att kalla det kan vara ibockad, bara kunden kan välja att bocka ur.


    Annonsering via Adwords är ibland ganska svårt. Om man inte gör “rätt” kan man få en massa skitbesök som aldrig kommer leda till köp. Jag är ingen expert på något sätt. Jag har genom åren betalat ca 500kr på besökare som sökt efter “gratis scrapbooking”.
    Har ni koll på vilka ord/fraser era besökare via Adwords sökt på?

    Om ni har 20 besök om dagen kan det ju faktiskt vara så illa att inte en enda är en potentiell kund egentligen.

    Stort lycka till med butiken!

    P.s. Jag hoppas mina tips kan vara användbara, det finns säkert en del som andra inte håller med mig om så ni får filtrera efter eget tycke:) För övrigt borde jag lagt denna timmen på att fixa till brister i min egna butik. Men det är så mycket roligare att hjälpa andra på något vis…

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.