Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Juridiska snårigheter

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98665
    Parvelito
    Deltagare

    Jag vet inte svaret på de här frågorna, så jag hoppas att någon annan vet. Beroende på svaren kan det finnas stor anledning att fundera lite på hur man utformar sina rabatter och erbjudanden.

    Exempel 1: Låt oss anta att kunden får en rabattkod som ger 50kr i rabatt om man handlar för minst 300kr.

    Kunden köper en tröja för 299kr och ett trepack strumpor för 49kr, totalt 348kr. Efter att rabattkoden utnyttjats blir totalen som kunden betalar 298kr.

    Efter en vecka kommer tröjan i retur som ett ångrat köp, hur mycket skall då återbetalas till kunden?

    299kr? 249kr? Något annat?

    Exempel 2: En annan kund nappar på erbjudandet “köp 3, betala för 2, den billigaste på köpet” och köper tre tröjor för priserna 299kr, 279kr och 249kr. Kunden betalar 578kr. Efter en vecka kommer tröjan som kostade 279kr i retur som ett ångrat köp, hur mycket skall då återbetalas till kunden?

    279kr? 30kr? Något annat?

    Exempel 3: En tredje kund får köpa en bonusvara för 1kr om man handlar för mer än 500kr, ordinarie pris 99kr. Kundens beställning var på totalt 543kr varav två tekoppar á 49kr. Dessa två kommer nu i retur som ett ångrat köp. Hur mycket skall då återbetalas till kunden?

    98kr? 0kr? Något annat?

    #150953
    Prix
    Deltagare

    Bra frågor som jag har skickat vidare, hoppas på svar snart om ingen i forumet känner sig säker!

    Edit: Likaså kan man ställa sig frågan: Fri frakt över 500 :-, kunden köper för 509 :- och fraktkostnad på 29 kr försvinner. En retur för ångrat köp värde 39 :- kommer… Vad ska betalas tillbaka 39 :- eller 10 :-?

    #150954
    GregerA
    Deltagare

    Det är intressanta exempel. :)

    Min uppfattning är att om villkoret för rabatten inte längre är uppfyllt så skall den återgå.

    Lite OT: det går en serie på TLC som heter rabattjägarna, eller nåt liknande. Folk samlar på kuponger och utnyttjar dem till max. I varje program så lyckas de handla för flera hundra dollar, och bara betala några få dollar efter alla rabatter. Nu är detta i USA. Jag tror inte att man kan hitta så generösa kombinationsrabatter i Sverige.

    #150956
    Joel
    Deltagare

    @GregerA 50700 wrote:

    Det är intressanta exempel. :)

    Min uppfattning är att om villkoret för rabatten inte längre är uppfyllt så skall den återgå.

    Lite OT: det går en serie på TLC som heter rabattjägarna, eller nåt liknande. Folk samlar på kuponger och utnyttjar dem till max. I varje program så lyckas de handla för flera hundra dollar, och bara betala några få dollar efter alla rabatter. Nu är detta i USA. Jag tror inte att man kan hitta så generösa kombinationsrabatter i Sverige.

    Standard i Sverige brukar väl alltid vara “Denna rabatt gäller i kombination med andra rabatter” :)

    #150957
    GregerA
    Deltagare

    @Joel 50702 wrote:

    Standard i Sverige brukar väl alltid vara “Denna rabatt gäller i kombination med andra rabatter” :)

    “Denna rabatt gäller ej i kombination med andra rabatter” brukar det vara :p

    #150959
    GregerA
    Deltagare

    @Prix 50699 wrote:

    Bra frågor som jag har skickat vidare, hoppas på svar snart om ingen i forumet känner sig säker!

    Edit: Likaså kan man ställa sig frågan: Fri frakt över 500 :-, kunden köper för 509 :- och fraktkostnad på 29 kr försvinner. En retur för ångrat köp värde 39 :- kommer… Vad ska betalas tillbaka 39 :- eller 10 :-?

    Nej, säker är jag inte.

    Jag skulle kunna tänka mig att det beror på om du skrivit fakturan med frakt 0:- eller om du skrivit frakt 29:- och sedan fraktrabatt >500:- -29:- på en separat rad.

    #150960
    Parvelito
    Deltagare

    @GregerA 50700 wrote:

    Det är intressanta exempel. :)

    Min uppfattning är att om villkoret för rabatten inte längre är uppfyllt så skall den återgå.

    Så vill jag också ha det, men jag hittar ingen lagtext eller någon direkt praxis som stöder den inställningen. Om det är praxis är det bra erbjudanden att ha för att låsa in kunden (“köpt är köpt”) i branscher med många returer.

    Lite OT: det går en serie på TLC som heter rabattjägarna, eller nåt liknande. Folk samlar på kuponger och utnyttjar dem till max. I varje program så lyckas de handla för flera hundra dollar, och bara betala några få dollar efter alla rabatter. Nu är detta i USA. Jag tror inte att man kan hitta så generösa kombinationsrabatter i Sverige.

    Jag såg något avsnitt och blev rätt så fascinerad över hur de orkar hålla på. Enligt min mening så är timpenningen för det hela rätt så liten eftersom det kräver en himla massa planering och aktivt jagande av rabattkuponger. Det är heller ingen promenad i parken att göra dessa inköp och släpa hem alla saker som de käckt förvarar i sina gigantiska skafferier som mest påminner om något beredskapslager. Och så skall alla dessa torrvaror ätas upp också. jag vet inte hur många burkar ravioli av billigaste lågprismodell man vill äta på ett år, egentligen. Det känns mest destruktivt, ärligt talat.

    Jag har en vag aning om att kuponger används av butiker och tillverkare för att sälja bort överlager, sälja slut på varor inför lanseringen av nya produkter eller nya förpackningar, och kanske i någon mån för att det är konkurrens mellan de många lågpriskedjorna också. Jag ser det som ett tecken på att deras marginaler är osunt höga från början om de hela tiden kan erbjuda rabatter på det här sättet.

    #150961
    GregerA
    Deltagare

    Det är väl egentligen samma problematik vid “på-köpet” erbjudanden. Köp en TV och får en DVD-spelare på köpet. Då tror jag inte att man kan lämna tillbaka TV:n, få full återbetalning, och behålla DVD-spelaren.

    #151012
    Rivie
    Deltagare

    Tycker man ska var rak och logisk och då är det solklart.

    Så här ser jag på saken:

    (Parvelito)
    Exempel 1: Om kunden returnerar något så har han inte uppfyllt kravet på att få 50:- i rabatt. 249:- återbetalas till kunden samt att denna återigen får möjlighet att utnyttja rabattkoden vid nästa köp.

    Exempel 2: Samma här, är villkoret inte uppfyllt så gäller inte längre 2 för 3. 30:- i retur.

    Exempel 3: Här finns en oklarhet. Bonusvara för 1:- istället för ordinarie pris 99:- men är det då upp till 99:- eftersom tekopparna bara kostade 49:- ?
    I vilket fall som helt är det som de andra fallen att om villkoret inte uppfylls så utgår ingen rabatt. Kunden ska givetvis även här få möjlighet att utnyttja erbjudandet vid annat köptillfälle.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.