@Chamo 41007 wrote:
Hos oss har Klarna sommarkampanj fungerat bra när vi har testat det tidigare. Vi har märkt att många av våra kunder väljer “Sommarkampanjen” istället för faktura, på gott och ont.
Ja, det är klart man gör om man kan skjuta upp en betalning. Det säger inget alls om själva konverteringe eller ökning av försäljning.
Frågan dock är om det finns verkligen belägg att detta ökar försäljningen. Jag tror inte det finns sådant, då t.ex. en jämförelse med tidigare år är ingen bra jämförelse. Då en “sommarkampanj” kommer en gång om året finns det inget säkert sätt att testa om det verkligen ökar försäljningen. Allt är bara marknadsföring från Klarna mot ehandlarna.
Dessutom har Klarna ochså räknat på det och då folk har sämre med pengar efter sommaren (efter jul också för den delen), så får Klarna säkert in mer avgifter för påminnelser också, då fler glömmer eller skjuter upp betalningen av sina fakturor.
Detta är bara ett sätt för Klarna att få ut sitt varumärke, få ut mer banners i butiker, få in in mer pengar på påminnelser, samt få butiksägare att bekosta detta med högre avgifter. Smart av Klarna och dåligt för butiksägare.