Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Kommande produkter – Visa i butik innan de finns i lager?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96940
    tomped
    Deltagare

    Hej!

    Håller på att utöka mitt sortiment och sitter och funderar på om man ska lägga upp alla kommande produkter i webbutiken redan nu, även om en del ännu inte anlänt till lagret.
    De produkter som nu finns på sidan är beställningsbara för kunden (förutsatt att de inte tagit slut såklart), men frågan är om det kan vara en fördel att skylta med kommande produkter? Min leverantör har ännu inte gett mig besked om leveranstid (räknar med att det kan röra sig om mellan 3-10 dagar). Min tanke är att ha en text i stil med “Kommer inom kort” istället för den befintliga köp-knappen och även möjlighet för kunden att fylla i sin email inne på produktsidan för att få automatiskt besked när produkten finns i lager.

    Hur brukar ni göra?

    #131941
    Per Nilsson
    Deltagare

    @vaggur 29772 wrote:

    Hej!

    Håller på att utöka mitt sortiment och sitter och funderar på om man ska lägga upp alla kommande produkter i webbutiken redan nu, även om en del ännu inte anlänt till lagret.
    De produkter som nu finns på sidan är beställningsbara för kunden (förutsatt att de inte tagit slut såklart), men frågan är om det kan vara en fördel att skylta med kommande produkter? Min leverantör har ännu inte gett mig besked om leveranstid (räknar med att det kan röra sig om mellan 3-10 dagar). Min tanke är att ha en text i stil med “Kommer inom kort” istället för den befintliga köp-knappen och även möjlighet för kunden att fylla i sin email inne på produktsidan för att få automatiskt besked när produkten finns i lager.

    Hur brukar ni göra?

    Jag lägger upp alla produkter som jag har i sortimentet. Om produkten inte finns i lager så skriver jag vilken leveranstid man kan räkna med.

    Exempel: http://www.knivhuset.com/sv/kockknivar-koksknivar-damascus-olive/776-boker-damascus-olive-kockkniv-157-mm.html

    Och finns den inte i lager så står det “förboka” och inte “köp” eller “lägg i varukorg”.

    Det här betyder att kunden kan beställa varan fast den för tillfället inte finns i lager.

    #131995
    tomped
    Deltagare

    Önskar att jag haft info om leveranstiden, för då hade jag följt ditt exempel. Men när leverantören velar lite så känns det inte lämpligt att erbjuda förhandsbokningsalternativ. Men kan det vara ett alternativ att lägga upp produkterna ändå, men utan en köp-knapp (istället en text i stil med “Kommer inom kort”)?

    #132001
    Per Nilsson
    Deltagare

    @vaggur 29837 wrote:

    Önskar att jag haft info om leveranstiden, för då hade jag följt ditt exempel. Men när leverantören velar lite så känns det inte lämpligt att erbjuda förhandsbokningsalternativ. Men kan det vara ett alternativ att lägga upp produkterna ändå, men utan en köp-knapp (istället en text i stil med “Kommer inom kort”)?

    Det tycker jag att du ska göra.

    a) Dina produkter hinner bli indexerade

    b) Dina kunder kan se och produkten

    c) Du får fler nya produkter under “nya produkter” vilket ser bra ut

    Du kan ju skriva en ungefärlig leveranstid, det är dumt att gå miste om affärer bara för att man inte har varan i lager för tillfället. Om jag hittade en klocka som jag gillade så skulle jag lätt kunna vänta 2-3 veckor på den.

    #132007
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag håller med dig!

    @Per Nilsson 29844 wrote:

    Det tycker jag att du ska göra.

    a) Dina produkter hinner bli indexerade

    b) Dina kunder kan se och produkten

    c) Du får fler nya produkter under “nya produkter” vilket ser bra ut

    Du kan ju skriva en ungefärlig leveranstid, det är dumt att gå miste om affärer bara för att man inte har varan i lager för tillfället. Om jag hittade en klocka som jag gillade så skulle jag lätt kunna vänta 2-3 veckor på den.

    #132022
    Majsan
    Deltagare

    Vi har precis uppdaterat vår mall med bl.a. information om när en produkt kommer in i lager igen. Detta kan man ju aldrig säga till 100% men vi brukar lägga på några extra dagar, blir mer en överraskning för kunden att den kommer tidigare än senare.

    Vi har även samtidigt funktionen bevakning på produkten så att när vi får in de i lager och kör en inleverans så går det automatiskt iväg ett mail till kunden om att den finns i lager igen.

    Även smidigt att använda vid nya produkter där vi kan skapa produkterna vid beställningsskedet med ett preliminärt leveransdatum.

    Mycket uppskattat av kunderna :)

    #135099
    felix10
    Deltagare

    Jag skulle lägga upp produkterna och skriva kommer snart eller liknande men endast om de har bra seo förutsättningar. Om produkterna har det, tar det tid att indexeras och komma upp i serpen och du har möjlighet att optimera dem under tiden.
    Däremot om du uppskattar att de inte kan driva trafik så skulle jag inte lagt upp dem, då kunder kan bli lite irriterade om du inte har dem. Det kan betyda att något annat som de ser i butiken inte blir lika intressant, som det skulle varit om de inte sett produkten du inte har i lager och kanske börjar leta efter den på andra ställen. Lite rörigt men hoppas du fattar.
    Jag brukar lägga upp tillverkare och kategorier, optimera dem utan produkter, skriva kommer snart.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.