Hej, konverteringsgrad är ett ord som det pratas ofta om. Men vad är det egentligen och hur beräknar man det? Jag har fått för mig att det handlar om antal försäljningar per besökare, stämmer det? Själva beräkningen, är det antalet ordrar genom antal besökare? Är det unika besökare? Är jag helt fel ute? Vad är en bra/rimlig nivå? Vad kan man ha för nytta av denna siffra?
Okej, det besvarar vissa av mina frågor..men om man tittar på försäljning och bara koncentrerar sig på det. Ska man räkna på unika besökare, eller totalt. Och vad är en bra nivå? Räknar jag på unika besökare i April så ligger jag på 6.7%, är det bra eller dåligt?
Det betyder att du lockar kunder av god kvalitet, och att kunderna möts av produkter och en miljö som motsvarare deras förväntningar när de klickar sig in till dig. Det är bra att lyckas med det, för det ger låga kostnader per ny kund.
Ja det är nog väldigt beroende, men nu är vi uppe på 7,1 % i April och det känns riktigt bra med tanke på att vi “bara” har i snitt 37 unika besökare om dagen, lite jag vet, men det innebär ju att det finns massa potential