Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Koppla ehandel till webbaserad bokföring?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94036
    KungKaffe
    Deltagare

    Söker efter ehandelslösning med koppling till Fortnox eller Specter.

    Har ännu ingen e-shop och sköter bokföringen lokalt men har en hel del idéer. Hur sköter ni meriterade ehandelsrävar bokföringen? För inte gör ni det manuellt?

    #106964
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag har swedbanks ebokföring, det är det absolut smidigaste jag använt. När jag betalar mina räkningar bokförs det nästan automatiskt, samma sak när pengar inkommer på kontot. En underbar uppfinning

    #106967
    Lubic
    Deltagare

    Kodmyran: Har du någon koppling (API) från t.ex. en egen webbutik så att ordrar registreras direkt i bokföringen hos swedbank? Om du har det, hur fungerar det i så fall (kortfattat)?

    #106999
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tycker Swedbanks bokföring var en tjänst jag inte hade någon som helst nytta av. Den är alldeles för fokuserad på transaktioner via dem, och saker som lager, påminnelsehantering, VMB-moms och annat som man kan tänkas vilja använda måste man i alla fall ha ett eget system för.

    SPCS har API som många hyrlösningar stödjer, men frågan är vad som händer om man mer frekvent säljer saker via andra källor än sin webshop? Då står man där i alla fall. (Och multichannel är inne just nu).

    Själv sköter jag det mesta manuellt, och det tar inte mer än kanske 15-30 minuter/dag. Det handlar om att ha lite ordning och reda, samt struktur på det man gör från början, utan att man låser sig ute från möjliga affärer.

    #107010
    Seke
    Deltagare

    @KungKaffe 1774 wrote:

    Söker efter ehandelslösning med koppling till Fortnox eller Specter.

    Har ännu ingen e-shop och sköter bokföringen lokalt men har en hel del idéer. Hur sköter ni meriterade ehandelsrävar bokföringen? För inte gör ni det manuellt?

    Vi kör en nyutvecklad koppling mellan Textalk och Specter – gick live med kopplingen just idag faktiskt, ska bli intresssant att se hur det funkar i praktiken!

    #107011
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Parvelito 1830 wrote:

    Jag tycker Swedbanks bokföring var en tjänst jag inte hade någon som helst nytta av. Den är alldeles för fokuserad på transaktioner via dem, och saker som lager, påminnelsehantering, VMB-moms och annat som man kan tänkas vilja använda måste man i alla fall ha ett eget system för.

    SPCS har API som många hyrlösningar stödjer, men frågan är vad som händer om man mer frekvent säljer saker via andra källor än sin webshop? Då står man där i alla fall. (Och multichannel är inne just nu).

    Själv sköter jag det mesta manuellt, och det tar inte mer än kanske 15-30 minuter/dag. Det handlar om att ha lite ordning och reda, samt struktur på det man gör från början, utan att man låser sig ute från möjliga affärer.

    Precis som du säger parvelito så kan det bli problem om inte din butik har ett lagersystem (vilket de många saknar har jag förstått). Vår butik hanterar dock allt med lager, påminnelser momser m.m. själv. Det är troligen därför jag aldrig känner något behov av att koppla ihop mig med ett affärssystem. Så som svar på någon annans fråga i tråden, nej jag har ingen koppling mot swedbanks system i och med att det för min de inte behövs.

    #107012
    GregerA
    Deltagare

    Vi kör bokföring, order, lager och fakturering i Mamut. Sedan är webshopen kopplad via API till Mamut, så att produktinfo, priser etc exporteras till webshopen och order importeras från webshopen.
    Vi kör inte Mamuts webshop – den duger inte riktigt – utan en egen.

    Jag har inte riktigt anammat tanken med att ett affärssystem skall vara inbyggt i webshopen, eller ens ligga på webben. Det kommer att ta ganska många år innan någon webshop är ikapp de traditionella affärssystemen vad gäller funktionalitet etc.

    Jag räknade t.ex på vad fem användare i Specter skulle kosta, och det var inte billigt om man nu vill ha CRM, ärendehantering, OLF, redovisning mm. En årskostand på 50k+. Vår årskostnad för motsvarande i Mamut ligger på 20k. Kör man Visma Administration blir det ännu lägre årskostnad.

    Ang att ha det uppdelat så att viss bokföring finns i webshopen, och viss i t.ex bankernas on-line bokföring känns inte heller så lyckat. I dag kan jag alltid ta ut en aktuell balans- och resultaträkning där lagervärde, kundfordringar, leverantörsskulder, momskonton etc stämmer. Men … det lär ju bli lite pysslande innan man har sammanställt det med den andra metoden.
    Blir man inte begränsad till kontantmetoden? Det kanske kan duga ett tag, men fakturametoden är ju ändå den som gäller när man blir lite större.

    #107013
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Vi kör faktureringsmetoden i swedbanks och det är inga problem. Affärsystemen har bra funktionalitet, men ofta är det också så att man inte använder all funktionalitet som finns. Det ser jag när vi ska koppla ihop kunder med affärssystem att de flesta jobbar på olika sätt och vill ha in olika data.

    #107015
    GregerA
    Deltagare

    Nej, det är ju så att ett standardsystem måste kunna minst 10ggr mer än vad någon enskild kund behöver för att passa de flesta, och jag vet att det är jobbigt när man skall koppla ihop system eftersom kombinationsmöjligheterna blir många.

    Jag skall ju också säga att den lösning vi nu kör inte går att köpa, utan den har inneburit en del jobb i kopplingen mellan affärssystem och webshop.

    Men att 2000 lagerarbetare skriver ut plocklistor direkt ur webshopen ryms inte i min vision … :D … eller vad jag egentligen vill ha sagt, någonstans finns det en gräns. Men visst är det skönt att kunna komma igång så enkelt och billigt som möjligt.

    Jag tror också att det är så att funktionaliteten i ett affärssystem är relativt statisk. I webshopen händer dock mycket, och där vill man kanske måla om o ändra möblering lite oftare – så det är inte givet att de två skall vara helt integrerade.

    Men jag följer din utveckling med intresse Kodmyran, kanske faller jag en dag för din lösning. ;)

    #107016
    Parvelito
    Deltagare

    @Kodmyran 1848 wrote:

    Precis som du säger parvelito så kan det bli problem om inte din butik har ett lagersystem (vilket de många saknar har jag förstått). Vår butik hanterar dock allt med lager, påminnelser momser m.m. själv. Det är troligen därför jag aldrig känner något behov av att koppla ihop mig med ett affärssystem. Så som svar på någon annans fråga i tråden, nej jag har ingen koppling mot swedbanks system i och med att det för min de inte behövs.

    Den stora grejen är väl att det inte är mer än 30-40% av omsättningen som kommer från webshopen. Resten genereras via andra kanaler, och då är ett eget affärssystem i mitten att föredra, i mina ögon.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 38 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.