Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Kortbetalning, ordernummer hela vägen
- Detta ämne har 39 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 13 Ă¥r, 7 mĂ¥nader sedan av Johan W. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
3 februari, 2012 kl. 05:45 #135585nmn Deltagare@Johan W 29889 wrote: Jag söker en kortbetalningsleverantör där man kan skicka ordernummer hela vägen till utbetalningsspecifikation. Men vad hjälper det? Det är ju fakturanummret du vill ha för att kunna boka av i kundreskontran inte ordernummret. Ordernummer är förstĂ¥ss bättre än ett slumpmässigt transid som nĂ¥gon pĂ¥ vägen hittat pĂ¥. 3 februari, 2012 kl. 06:05 #135586JohanK Deltagare@nmn 33836 wrote: Men vad hjälper det? Det är ju fakturanummret du vill ha för att kunna boka av i kundreskontran inte ordernummret. Ordernummer är förstĂ¥ss bättre än ett slumpmässigt transid som nĂ¥gon pĂ¥ vägen hittat pĂ¥. Med certitrade fĂ¥r vi endast en specifikation, har SEB:s inlösenavtal (kommer inte ihĂ¥g va de heter..) Däremot sĂ¥ va det problem med vĂ¥r betalmodul, den reserverade ett ordernummer, men avbröt man betalningen sĂ¥ vart det bara fel hela tiden. SĂ¥ nu har vi endast datum:tid: som referens vilket är riktigt osmidigt när man ska bokföra! 3 februari, 2012 kl. 07:53 #135589GregerA DeltagareJag vet inte om jag riktigt hänger med. Vi har Teller som inlösare, och där fĂ¥r vi bara en klumpsumma insatt pĂ¥ banken med ett ref.nr bestĂ¥ende av mitt avtalsnummer och datum, och nĂ¥n siffra till, antagligen buntid. Normalt är det tvĂ¥ insättningar, en för MC och en för Visa. NĂ¥gon fullständig specifikation där varje transaktion framgĂ¥r fĂ¥r jag inte av Teller, men det är möjligt att de kan tillhandahĂ¥lla en sĂ¥dan. I varje mĂ¥nadsskifte fĂ¥r vi en avräkningsnota pĂ¥ hur mĂ¥nga transaktioner det varit och hur mycket avgifter de kommer att belasta vĂ¥rt konto med (autogiro). Tidigare använde vi Auriga + Teller, och de kör ju inlösen nĂ¥n gĂ¥ng pĂ¥ natten, och där skapas en buntrapport (eller nĂ¥t liknande namn). Dock vill jag minnas att det var en extra kostnad om man vill kunna ta ut den pĂ¥ fil. Den kan man stämma av insättningarna pĂ¥ banken mot. Nu kör vi Paynova + Teller och de jobbar pĂ¥ ungefär samma sätt. Ordernummer och transaktionsnummer kan i bĂ¥da fallen följas frĂ¥n det ordern är lagd i webshopen till inlösen är begärd via PSP. Det verkar lite underligt att din revisor har synpunkter pĂ¥ vem som utfärdat avstämningsunderlaget. De pengar som sätts in pĂ¥ banken är de som du begärt inlösen pĂ¥ via din PSP, sĂ¥ om det är du som skapar en fakturalista pĂ¥ kortköpen, PSP:n som skapar en buntrapport eller inlösaren som skapar en rapport borde vara ganska ointressant. (I alla fall sĂ¥ länge pengarna kommer in pĂ¥ kontot. Har det blivit nĂ¥got fel sĂ¥ fĂ¥r man följa processen, och se var det felat). Jag kan ju tillägga att vi använder manuell capture, dvs vi begär inlösen pĂ¥ en transaktion efter att vi har fakturerat ordern. Jag har förstĂ¥tt att mĂ¥nga kör med automatisk (instant) capture och dĂ¥ löses transaktionen in redan när betalningen i weshopen görs. 3 februari, 2012 kl. 08:36 #135602molkom DeltagareTack för förtydligande av bokföring etc; borde inte bli nĂ¥got problem för mig med ordernr och sĂ¥ vad det ser ut! @GregerA 33840 wrote: Jag kan ju tillägga att vi använder manuell capture, dvs vi begär inlösen pĂ¥ en transaktion efter att vi har fakturerat ordern. Jag har förstĂ¥tt att mĂ¥nga kör med automatisk (instant) capture och dĂ¥ löses transaktionen in redan när betalningen i weshopen görs. Du är ju kunnig sĂ¥ undrar om du skulle kunna hjälpa mig förklara möjligheterna här dĂ¥ support verkade ha svĂ¥rt när jag ringde… Först, för att kolla att jag förstĂ¥r dig rätt: 1) När kunden registrerar köp sĂ¥ reserveras hela beloppet (?) men ni drar det ej. 
 2) När ni har fakturerat ordern sĂ¥ gĂ¥r ni själva in i systemet och klickar pĂ¥ ”begär inlösen” eller liknande? (eller har ni automatiserat detta – gĂ¥r det?)
 3) Det belopp som begärs inlösen pĂ¥ är det reserverade beloppet.Detta liknar vad jag behöver uppnĂ¥ men jag har vissa försvĂ¥rande modifikationer: Jag vill trigga inlösen automatiskt vid ett av tre tillfällen sĂ¥ mĂ¥ste gĂ¥ att automatisera via API – vet du om det stöds av nĂ¥gon? Exempel: trigga inlösen när kunden trycker pĂ¥ en ”Ă¥ngra”-knapp pĂ¥ sina sidor (ej sĂ¥ det är exakt men likvärdigt) och dĂ¥ enbart pĂ¥ reservationsavgiften, eller trigga när en viss tidsgräns har passerat och beroende pĂ¥ tidsgräns dra halva eller hela beloppet frĂ¥n kund. Vad jag undrar är m a o om man kan koppla inlösen till händelser i min webbportal, till egna tidskopplade triggers (vi kan skicka en ”signal” till växel om att vi vill inlösa ett visst belopp vid ett visst tillfälle), och om man kan välja att dra ett mindre belopp än vad som har reserverats. Kanske finns annat sätt att lösa pĂ¥? Om nĂ¥gon som jobbar hos betalväxel läser detta ser jag fram emot svar även frĂ¥n er 3 februari, 2012 kl. 12:41 #135599GregerA Deltagare1) När kunden registrerar köp sĂ¥ reserveras hela beloppet (?) men ni drar det ej. Ja, precis sĂ¥ fungerar det. 2) När ni har fakturerat ordern sĂ¥ gĂ¥r ni själva in i systemet och klickar pĂ¥ ”begär inlösen” eller liknande? (eller har ni automatiserat detta – gĂ¥r det?) Vi har automatiserat det. Vi har ett program som pĂ¥ kvällen gĂ¥r igenom dagens fakturor och löser in dem. Vi har dĂ¥ lyckats klämma in transaktionsnumret i ett fält pĂ¥ fakturan som inte används, sĂ¥ att vi har det som referens. Hela flödet frĂ¥n webshop, via affärssystemet till PSP är alltsĂ¥ automatiskt, och nödvändig information finns med hela vägen. 3) Det belopp som begärs inlösen pĂ¥ är det reserverade beloppet. Man kan lösa in maximalt det reserverade beloppet, men om den verkliga fakturan av nĂ¥gon anledning är pĂ¥ ett lägre belopp sĂ¥ blir det det lägre beloppet som vi löser in. DĂ¥ slipper man en del Ă¥terbetalningar. Man kan dock bara gör en inlösen per transaktion, sĂ¥ restorder fĂ¥r hanteras genom att hela beloppet dras vid första leveransen. Vi hĂ¥ller sedan reda pĂ¥ dessa bokföringsmässigt som förskott frĂ¥n kunder. 
 Exakt hur det gĂ¥r till att lösa in ett lägre belopp kan skilja mellan olika PSP:er. Hos Auriga mĂ¥ste man först göra en ReverseAuthorization med det nya beloppet, och sedan en Capture.Alla ”riktiga” PSP:er har API för att hantera detta. Hos nĂ¥gra fĂ¥r du kanske be om att fĂ¥ dem aktiverade. Med ”riktiga” menar jag de som processar transaktioner mot kundens eget inlösenavtal. Allt-i-ett lösningarna brukar alltid dra pengarna direkt. 4 februari, 2012 kl. 16:07 #135657Johan W DeltagareGregerA: Du mĂ¥ste ju kontera av köpet mot nĂ¥got, stämma av att varje order är betald. FĂ¥r du in en buntsumma om 10000 kr pĂ¥ ditt bankkonto sĂ¥ vet du inte vilka ordrar detta gäller. Därav mĂ¥ste man ha en specifikation. Teller kan tillhandahĂ¥lla en sĂ¥dan. Du kan använda din PSP kanske, men det garanterar inte att den summa är samma som pĂ¥ bankkontot om det felat nĂ¥gonstans. Ett exempel är när det blir problem med anslutning mellan webbutik och PSP, pengar är dragna men köpet har inte godkänts i webbutiken, dĂ¥ blir det lite fel. nmn: När du skickar in ett anrop till PSP sĂ¥ skickar du ju ett ordernummer, sedan godkänns köpet eller inte. Godkänns inte köpet sĂ¥ skapar man ju ingen faktura. Godkänns köpet sĂ¥ skapar man en faktura, men dĂ¥ anropet redan är skickat sĂ¥ har inte PSP fakturanumret, utan ordernumret. Det kan givetvis se olika ut beroende pĂ¥ system. 4 februari, 2012 kl. 18:39 #135659GregerA DeltagareGregerA: Du mĂ¥ste ju kontera av köpet mot nĂ¥got, stämma av att varje order är betald. När fakturan med betalsätt MC/Visa skrivs i ut i affärssystemet sĂ¥ bokas fordran pĂ¥ ett avräkningskonto för Teller. Man skulle kunna köra det via kundreskontran ocksĂ¥, men dĂ¥ blir det lite bökigare att boka av inbetalningarna, sĂ¥ vi har valt att inte göra det. 
 När pengarna kommit in pĂ¥ bankkontot sĂ¥ bokas de bort frĂ¥n avräkningskontot.
 … och som jag skrev innan sĂ¥ finns transaktionsnumret pĂ¥ fakturan.FĂ¥r du in en buntsumma om 10000 kr pĂ¥ ditt bankkonto sĂ¥ vet du inte vilka ordrar detta gäller. Jo, det vet jag. Jag vet ju vilka jag fakturerade och begärde inlösen pĂ¥ dagen innan. Fakturerade jag, och begärde inlösen, för 10.000:- sĂ¥ kommer det ju in 10.000:- pĂ¥ banken. Det finns ingen anledning att sitta och pricka av dem en o en sĂ¥ länge summan stämmer. Skulle det inte stämma fĂ¥r man gĂ¥ in i backend hos PSP och kolla status och inlöst belopp pĂ¥ transaktionerna. Men det är ytterst sällan det behövs. Saldot pĂ¥ avräkningskontot är diffen mellan fakturerat och vad som kommit in pĂ¥ banken, och det skall bara vara senaste dagens fakturor om allt flyter normalt. Man fĂ¥r ju anpassa sina rutiner efter hur det normalt fungerar, och inte efter rent hypotetiska felsituationer. Bara man har nĂ¥gon mekanism som visar att ”nu stämmer det inte” – och man sedan kan söka felet därifrĂ¥n – sĂ¥ är det fullt tillräckligt. 7 februari, 2012 kl. 14:12 #135880molkom DeltagareRiktigt bra svar Greger, tack! FĂ¥r man frĂ¥ga vad du använder för affärssystem? Jag funderar pĂ¥ om system som Specter/Fortnox gĂ¥r att integrera pĂ¥ nĂ¥got smart sätt… 7 februari, 2012 kl. 14:38 #135881GregerA Deltagare@molkom 34156 wrote: FĂ¥r man frĂ¥ga vad du använder för affärssystem? Jag funderar pĂ¥ om system som Specter/Fortnox gĂ¥r att integrera pĂ¥ nĂ¥got smart sätt… Vi använder Mamut Enterprise E5 och en egenutvecklad applikation som klister mellan webshop och Mamuts API. Vad jag vet sĂ¥ har de API, men om det är tillräckligt bra vet jag inte. Det är snarare regel än undantag att ett API har en massa begränsningar, sĂ¥ man kan behöva vara lite kreativ för att fĂ¥r det att funka. Tacksamt är i alla fall om man kan köra SQL-frĂ¥gor direkt mot databasen, utan att gĂ¥ via API. DĂ¥ kan man i alla fall fĂ¥ ut information – även om den inte gĂ¥r att lägga in den vägen. 8 februari, 2012 kl. 13:21 #135943ALarson DeltagareLĂ¥t mig berätta hur det fungerar med PayEx: Alternativ 1 – Egen avstämning 
 Orderreferenser skickas till PayEx i samband med auktorisation/betalning. Dessa referenser hänger med hela vägen och är sökbara i administrationsgränssnittet. När debitering av en kortbetalning sker skickas signal om detta frĂ¥n PayEx till kortinlösaren som betalar ut försäljningen enligt överenskommet intervall till ditt bankkonto (normalt betalas en hel dags försäljning ut nästföljande arbetsdag). För att stämma av buntinsättningen frĂ¥n kortinlösaren kan du söka upp transaktionsbunten i PayEx administrationsgränssnitt och där se vilka betalningar som ingĂ¥r. Betalningarna har dina transaktionsreferenser.Alternativ 2 – PayEx Redovisningsservice 
 PayEx erbjuder en tilläggstjänst till ”vanlig” transaktionsförmedling som innebär att all försäljningslikvid via ett eller flera betalsätt strömmar genom PayEx klientemedelskonton i de olika bankerna. PayEx samlar upp insättningar, matchar av mot registrerad försäljning och sammanställer därefter bokföringsunderlag (balansrapport) och transaktionslistor som skickas till dig som kund i samband med att vi betalar ut försäljningen. Transaktionslistorna kan antingen läsas pĂ¥ skärm eller läsas in i affärs- eller bokningssystem, listorna innehĂ¥ller alla transaktionsreferenser vi fĂ¥tt i samband med betalning.
 All försäljning mot dina egna inlösen- och bankavtal, det som skiljer mot alternativ 1 är att betalströmmen gĂ¥r via PayEx istället för direkt till ditt/dina bankkonton.
- 
		FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.
 
				

 
															