Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Kortbetalning, ordernummer hela vägen

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #137829
    jonrik
    Deltagare

    Aha, vad bra, nu förstår jag.

    Om jag vid ett e-köp (ex. SJ) betalar genom paynova så kommer det stå på mitt “Paynova” på mitt kontoutdrag. Är det med andra ord Paynova som debiterar mig som slutkund? I så fall borde inte e-handlaren debitera mig som slutkund, om paynova redan gjort detta? Eller har kontomärkningen bara en minnesanteckning som inte har någonting att göra med vem som debiterar slutkunden?

    Om det rör sig om direktbetalning – behöver ehandlaren då utställa en faktura mot slutkunden, i syfte att få underlag till bokföringen? Om inte, vilket dokument används då som verifikation till bokföringen av inkomsten?

    Stormen före lugnet ;)

    #137830
    GregerA
    Deltagare

    Nja, det är inte så enkelt.

    Vi använder Paynova som PSP för kort, och har eget inlösenavtal hos Teller. Därför står det electrokit på kontoutdraget. Det är genom vårt avtal som debiteringen skett.

    Men vi använder också Paynova för bankbetalningar, utan eget avtal, och då står det Paynova på kontoutdraget. Samma hade det gjort om vi kört på Paynovas kortavtal.

    Jag skulle f.ö. tro att SJ har eget inlösenavtal, och att det står SJ på kontoutdraget.

    #138600
    Johan W
    Deltagare

    @ALarson 34238 wrote:

    Låt mig berätta hur det fungerar med PayEx:

    Alternativ 1 – Egen avstämning
    Orderreferenser skickas till PayEx i samband med auktorisation/betalning. Dessa referenser hänger med hela vägen och är sökbara i administrationsgränssnittet. När debitering av en kortbetalning sker skickas signal om detta från PayEx till kortinlösaren som betalar ut försäljningen enligt överenskommet intervall till ditt bankkonto (normalt betalas en hel dags försäljning ut nästföljande arbetsdag). För att stämma av buntinsättningen från kortinlösaren kan du söka upp transaktionsbunten i PayEx administrationsgränssnitt och där se vilka betalningar som ingår. Betalningarna har dina transaktionsreferenser.

    Alternativ 2 – PayEx Redovisningsservice
    PayEx erbjuder en tilläggstjänst till “vanlig” transaktionsförmedling som innebär att all försäljningslikvid via ett eller flera betalsätt strömmar genom PayEx klientemedelskonton i de olika bankerna. PayEx samlar upp insättningar, matchar av mot registrerad försäljning och sammanställer därefter bokföringsunderlag (balansrapport) och transaktionslistor som skickas till dig som kund i samband med att vi betalar ut försäljningen. Transaktionslistorna kan antingen läsas på skärm eller läsas in i affärs- eller bokningssystem, listorna innehåller alla transaktionsreferenser vi fått i samband med betalning.
    All försäljning mot dina egna inlösen- och bankavtal, det som skiljer mot alternativ 1 är att betalströmmen går via PayEx istället för direkt till ditt/dina bankkonton.

    Skulle gärna veta mer här.

    1. Okej, allt är sökbart i ERT system. Men när en inlösare betalar ut pengar till ett bankkonto har det dragits transaktionsavgifter osv.

    Summan på bankkontot är då inte samma som i era rapporter. Vilket gör att era rapporter inte går att använda som underlag till bokföringen.

    Vet du garanterat om ert system skickar vidare ex. ordernummer till Teller eller Eurolines rapporter?

    2. Väljer man denna metod så kollar ni om betalning kommit in. Superbra. Men står det i rapporten att “order 12345” är betald?

    Kör man fakturametoden i bokföringen så bokför man “order 12345” som obetald. Denna måste sedan konteras när en betalning kommer in annars står den som obetald hela tiden.

    Står inte “order 12345” i er rapport på denna tjänst så vet man fortfarande inte vilken order som är betald och inte.

    Vi måste veta specifikt att order X är betald.

    #138647
    danielandersson
    Deltagare

    När betalning sker via Auriga så skickar vi med ordernummer (detta är sökbart i deras system) och vi får tillbaks ett transaktions-id.

    Via detta iD (eller ordernummer, antar jag) kan vi göra ett uppslag mot deras API och se om betalning inkommit eller inte.

    Fattar fortfarande inte varför ordernummer ska skickas vidare till Teller/BABS/etc

    #138650
    Johan W
    Deltagare

    @lunarmys 37241 wrote:

    När betalning sker via Auriga så skickar vi med ordernummer (detta är sökbart i deras system) och vi får tillbaks ett transaktions-id.

    Via detta iD (eller ordernummer, antar jag) kan vi göra ett uppslag mot deras API och se om betalning inkommit eller inte.

    Fattar fortfarande inte varför ordernummer ska skickas vidare till Teller/BABS/etc

    För att det juridiska underlaget till bokföringen på bankkontot skall vara samma summa som i rapporterna.

    Om ni säljer för 10.000 kr står det den summan i rapporten hos PSP.

    Efter att inlösaren dragit sina avgifter får ni ut ex. 9500 kr på banken. På den utbetalningen måste ni ha en verifikation, dvs vad hände med 500 kr på vägen.

    När man ändå får transaktionsunderlag och utbetalningsrapport från inlösare bör ref nr ingå i samma rapport.

    Annars blir det istället för ett underlag, två st.

    Dvs. en från PSP för att pricka av att betalning är dragen, och en från inlösare för bankutbetalningen.

    Det stora problemet:

    Samport har inte ens en rapport för att visa alla transaktioner som gjorts på ett specifikt datum med ref nr eller order nr för manuell avprickning. Man måste programmera in en kontroll mot deras API för att få ut denna information, vilket är ganska märkligt.

    Det gör att varken Samport eller Teller kan visa en rapport (ex. en PDF) som man kan koppla till en order och säga att “order 12345” är betald…

    Rent juridiskt borde ett sådant underlag finnas i ena änden eller den andra.

    #138651
    Dan
    Deltagare

    Jag fattar inte heller problemet :)

    Certitrade pröjsar oss o specar allt i en rapport som vi läser in o skapar en momsrapport/försäljningsrapport på. Avgifter specas i klump o per transaktion

    Får du stålarna av inlösarnen, inte pspn?

    #138652
    Johan W
    Deltagare

    @Dan 37245 wrote:

    Jag fattar inte heller problemet :)

    Certitrade pröjsar oss o specar allt i en rapport som vi läser in o skapar en momsrapport/försäljningsrapport på. Avgifter specas i klump o per transaktion

    Får du stålarna av inlösarnen, inte pspn?

    Ja utbetalning kommer från Teller (inlösare), Certitrade är väl en allt-i-ett lösning?

    Har man en sådan så är det ju lite annorlunda.

    #138654
    Dan
    Deltagare

    Nope är de inte längre men kanske specialdeal de har med euroline som de varit tighta med sen start

    #138670
    GregerA
    Deltagare

    Teller gör inget avdrag vid utbetalning, utan debiterar alla avgifter i efterskott en gång i månaden via autogiro. Det får man en spec på i början av månaden, och den är bara att behandla som vilken faktura som helst. (I alla fall för oss – jag vet inte om du har ett annat avtal/upplägg)

    #138672
    Johan W
    Deltagare

    @GregerA 37264 wrote:

    Teller gör inget avdrag vid utbetalning, utan debiterar alla avgifter i efterskott en gång i månaden via autogiro. Det får man en spec på i början av månaden, och den är bara att behandla som vilken faktura som helst. (I alla fall för oss – jag vet inte om du har ett annat avtal/upplägg)

    Det var nytt för mig.

    Kanske ändrat rutiner.

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 40 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.