Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kundens rättigheter
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 10 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
4 mars, 2016 kl. 08:18 #103385JoaDeltagare
En fråga som inte har ett dugg att göra med mitt företag eller e-handel, men hoppas någon har ett klokt svar
Om en webbshop har ett antal produkter på sin site och en kund beställer dess till priset som står det. Sedan visar det sig att butiken gjort fel, varorna fanns ej till det priset. Vad har kunden för rättigheter då?
4 mars, 2016 kl. 09:06 #181017GregerADeltagareWebshoppen, liksom andra annonser, är en s.k uppmaning till kunden att avge anbud.
När kunden lägger sin order avger han sitt anbud, dvs han erbjuder sig att köpa varan på de uppgivna villkoren.
Säljaren kan sedan välja att anta eller förkasta kundens anbud. Om säljaren inte vill sälja på de villkoren så nekar han ordern.
Viktigt är då att säljaren inte på något sätt bekräftat ordern på ett sätt som kan uppfattas som en accept. Man bör alltså se över formuleringarna i det automatiska bekröftelsemailet, så att detta endast bekräftar att ordern är mottagen.
Accept kan ske genom särskild orderbekräftelse, eller genom att helt enkelt leverera varan.
Är ordern accepterad, eller levererad, är det betydligt svårare att krångla sig ur. Då måste man göra sannolikt att kunden insett, eller bort inse, att priset var fel.
Om man systematiskt visar priser man inte vill sälja till så kan det vara tal om vilseledande marknadsföring, men inte i enstaka fall pga misstag.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.