Visst händer det att folk försöker pruta. Nyss var det en som skrev: “Nu har jag snart handlat för 8 000 kr, så nu får ni ge rabatt snart.” Vad prutarna inte förstår är att vi redan har satt priset för varje artikel på en marknadsmässig nivå (prutat och klart). Och vissa enskilda artiklar kan kosta klart mer än 8 000 kr.
Däremot kan vi diskutera specialpris om någon vill köpa ett större antal av en viss artikel och vi kan samordna det med en ordinarie hemtagning från den aktuella leverantören. Och det har väl hänt att vi har bjudit på frakten om en kund har handlat för 50 000 kr vid ett tillfälle.
Sedan har vi en kategori av kunder som försöker sänka sina kostnader på annat sätt: småfifflarna. Lyckligtvis är de inte så många. De kan föreslå att vi skriver på fakturan att bryggverket de köper är en färgkokare eller varmvattenberedare. I nio fall av tio är det personer med anknytning till byggsektorn. Vi ägnar oss dock inte åt medhjälp till skattefusk.
De första åren gav vi generella rabatter för medlemmar i riksföreningen för vår hobby och dessutom mängdrabatter vid inköp över en viss gräns. Det tog en viss tid och energi att avveckla dessa rabatter och vi vill inte tillbaka till det träsket.
Vi funderar dock på sätt att premiera våra bästa kunder. T ex skulle man vid årets slut kunna skicka ut presenter eller rabattkoder till dem som handlat mest. Är det någon som gör något åt det hållet?