Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Lägga ned företag

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100258
    Golle
    Deltagare

    Då är det så att jag och min partner inte har tid att driva vårt företag och de senaste 3 månaderna har vi inte drivit någon näringsverksamhet.

    Detta är ett handelsbolag (Startade 2010) och vi undrar följande hos er som är lite mer erfarna och kunniga:

    – Förutom avregistrering hos bolagsverket och skatteverket samt avsluta alla avtal man har. Vad behöver man mer göra?

    – Vad innebär likvidation och måste man göra detta /vad gör man?

    – Såklart ska man sälja ut sina varor och registrera vinsten men får man sälja ut till rabatterat pris för att rensa ut? Hur lågt får man gå ned i pris?

    – Köpt en dator (halva datorn har företaget betalat) samt en kamera (hela belopp betalat av företaget). Då det inte används i företaget använder jag detta privat. Får jag behålla dessa eller måste de säljas? Det är mina pengar som köpt det (gjorde egen insättning i samband med varje köp)

    Tacksam för all hjälp jag får!

    //Golle

    #165065
    logic
    Deltagare

    Likvidation innebär att ni avyttrar alla tillgångar, stänger ner alla kundrelationer och leverantörsrelationer, säljer av alla bokförda tillgångar och därefter delar ut överskottet till ägarna. Det är precis detta du ska göra. Mer info hittar du på länken nedan!

    Likvidation ? handelsbolag – Bolagsverket

    #165066
    Golle
    Deltagare

    Tack för svaret!

    Angående att sälja ut allt som företaget äger (varor och saker som datorer/kameror): Produkterna förstår jag men varje gång vi köpt in inventarier, främst Datorn samt Kameran så har jag gjort en egen insättning på motsvarande summa för att kunna köpa in den.

    Om jag nu måste köpa loss den så kommer jag ha betalat mer än vad produkten kostar (nypris i form av egen insättning + priset jag köper loss den med)

    #165067
    logic
    Deltagare

    Oj, det låter som att du är berättigad till förlustavdrag i din deklaration då du måste ha drivit firman med förlust om du inte kunnat använda intäkterna till inköp.

    Jag är dålig på den biten så jag lämnar den till en mer erfaren att svara på men de produkter du köpt in som kostar mindre än ett halvt basbelopp är i regel möjliga att göra direktavdrag på vilket innebär att de kan anses som förbrukade. Om datorn är ny och kostar över 10 000 är det lite känsligare, då skulle jag nog köpa loss den för ett symboliskt värde, köpesumman får du ju ändå tillbaka när ni delar ut överskottet.

    Annars kan ni troligen plocka ut alla saker ni köpt in om ni bokfört de med direktavskrivning.

    #165077
    Golle
    Deltagare

    Hittade lite mer när jag började läsa vidare på din tidigare länk.

    Verkar kunna göra egna uttag i for av varuuttag och pengar (såklart efter momsbetalning) utan att det påverkar då vår egen insättning är på ca 100k och egen uttag på 0.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.