Plus Forum E-handelsforumet Logistik Långa smala paket med posten. Längd över 160 cm

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102332
    Oddity
    Deltagare

    När jag började med e-handel 2005 så hade jag ett avtal med posten som gjorde att jag kunde skicka paket som var 220 cm långa utan någon problem, jag fick ett tillägg på 20 kr om längden var över 120 cm, thats it!

    Postombuden kunde inte ta emot så stora paket men mina kunder hämtade paketen på närmaste företagscenter, och det fanns många sådana så det var aldrig något problem, billigt och smidigt för kunden.

    Eftersom posten idag har stängt sina företagscenter så har fraktkostnaden för långa paket ökat med 800%. Paket som är längre än 120 cm så bestraffas jag idag med 90 kr, och paket som är längre än 160 cm så får jag en extra avgift på 350 kr – 1200 kr beroende på hur stort paketet är. Detta på grund av att posten stängde sina företagscenter och istället kör hem paket som är över 160 cm, jävla idioti.

    Det kanske blir aningen billigare med DHL om jag skickar långa paket till kundens arbetsplats eller om DHL levererar paket på dagtid hem till kunden, men dessa två alternativ är ju osmidiga för kunden. Visserligen har DHL hemleverans på kvällstid nu också men jag kan inte tänka mig att det blir värst mycket billigare än postens hemleverans på kvällstid som jag har i dagsläget.

    Det var ju prat om att posten skulle fixa “Långombud” som skulle ersätta postens egna företagscenter, vart i helvete tog dom vägen? Jag är så sjukt less på att ingen av transportörerna klarar av att hantera långa smala paket utan att det ska bli dyrt och en jävla massa krångel för konsumenterna.

    Det finns väl ingen bra lösning eller hur, varken vad det gäller pris eller hur smidigt det är för konsumenten?

    #177221
    blazern
    Deltagare

    Jag beställde avloppsrör på 3 meter via nätet, dessa kom med DHL hem till mig och så dyrt kan det inte ha varit att skicka det, röret kostar 180 spänn och en exp. avgift på 129 kr. Denna avgift oavsett hur mycket du handlar.

    Att få något hemkört som är över 2 m anser jag som något positivt istället för att försöka få in det i bilen i spöregn och skitväder. Är man inte hemma gör man en fullmakt.

    #177226
    C.Larsson
    Deltagare

    Prova att höra med Martinkiland här på forumet. Han är i samma bransch som dig om han vill dela med sig av sina erfarenheter

    #177242
    Plastskivor
    Deltagare

    Kan höra med andra som är i samma situation men inte är konkurrenter.
    Jag har t.ex. köpt längdskidor privat några gånger. Tony Pölder skickade via posten företagscenter (som jag råkar ha några km från bostaden, och den finns kvar) och när jag handlade hos Skistart kom det med DHL till dörren.

    Som handlare skickar jag en hel del styckegods till privatkunder och då oftast Schenker.
    Kunderna kan teckna lossningsavtal med Schenker men man får vara försiktig med att föreslå det som en lösning. Det passar inte på alla ställen och om det skiter sig så kommer nog kunden att rikta viss vrede mot Dig om det var Ditt förslag.

    Schenker har också tjänsten “ombud terminal” för styckegods på minst 20kg.

    #177253
    Joel
    Deltagare

    Jag skulle köpa mattor från ett par av era konkurrenter i studiesyfte (dvs se hur de transporterar sina paket) :)

    #177256
    argit
    Deltagare

    Jag skulle rent spontant tycka att de var skönt att få längre saker hem till dörren och därför skulle de inte vara några problem att köra med DHL.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.