Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Leverantör raderade mitt analytics konto

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #156336
    nobynator
    Deltagare

    Jag vill gärna veta vilket företag ifråga det är.

    #156343
    Prix
    Deltagare

    Jag hade först frågat någon med insikt i hur det ligger till rent juridiskt och därefter bedöma ersättning. Då har du lite kött på benen också. Ersättning kan ju vara att du värderar tiden detta kostat dig eller att de helt enkelt får bjuda på sin tjänst (men förstår att man aldrig mer vill jobba med dem).

    #153470
    VATadviser
    Deltagare

    Hej Björne,

    Ja sånt kan hända. För några år sedan hade jag ett webhotell som raderade en hemsida vi hade Saljaren.se Lediga säljjobb och annat nyttigt för säljare . De lyckades även radera sin backup, vilket gjorde att vi förlorade både sida och alla medlemmar mm som fanns där. Så vi fick börja om.

    Jag skickade då en faktura på ett stort belopp. Tyvärr så stängde webhotellet då och avslutade sin verksamhet. Så det blev ingen ersättning i alla fall.

    Men min poäng är att om de orsakat skada så är de ersättningsskyldiga om de inte avtalat bort det i det avtal som Ni antagligen tecknade när du anlitade dem. Har du tur så kanske även skada som de orsakar dig stipuleras i det avtalet.

    Det verkar som om de vill skrämmas lite genom att tala om juridiska vägar (domstol). Men där tror jag att du kan vara lugn. Om SEO bolaget är ett stort bolag med egna jurister så har de alltid en nackdel i en domstol om de går upp mot ett litet företag. Därför undviker sådana bolag alltid att göra det. Om SEO bolaget inte är så stort (vilket jag tror) så är det precis lika krångligt och skrämmande för dem att gå hela vägen med en claim. Så David vs Goliat fungerar bara som skrämseltaktik.

    Men det går att vända på det och säga att man talat med sitt försäkringsbolag och att deras jurister nog vill titta på det:-)

    Kompensation måste alltid vara rimlig om man skall lyckas få igenom det i en högre instans.

    Frågan är väl vad du använt analytics till och vad det kostat att få in den data du hade där.

    Du kanske har gjort en massa olika reklamkampanjer där du testat dig fram vad som fungerar och vad som inte fungerar. Det är ju kostnader som du har tagit men där resultaten nu är förlorade.

    Du har ju även förlorat möjligheten att visa en eventuell köpare hur bra din verksamhet verkligen är genom att via Google kunna uppge besökare, antal klick per besök och att som man ser där. Även det är en förlust

    Det finns säkert mer som du kan använda detta till. Det är svårt att uppskatta riktigt men du kan ju börja där.

    SEO företaget verkar ju villiga att förhandla och dessutom har de ju erkänt att de har gjort fel vilket ju redan där är lovande.

    Lycka till

    #157295
    Bjorne
    Deltagare

    @VATadviser 56863 wrote:

    Hej Björne,

    Ja sånt kan hända. För några år sedan hade jag ett webhotell som raderade en hemsida vi hade Saljaren.se Lediga säljjobb och annat nyttigt för säljare . De lyckades även radera sin backup, vilket gjorde att vi förlorade både sida och alla medlemmar mm som fanns där. Så vi fick börja om.

    Jag skickade då en faktura på ett stort belopp. Tyvärr så stängde webhotellet då och avslutade sin verksamhet. Så det blev ingen ersättning i alla fall.

    Men min poäng är att om de orsakat skada så är de ersättningsskyldiga om de inte avtalat bort det i det avtal som Ni antagligen tecknade när du anlitade dem. Har du tur så kanske även skada som de orsakar dig stipuleras i det avtalet.

    Det verkar som om de vill skrämmas lite genom att tala om juridiska vägar (domstol). Men där tror jag att du kan vara lugn. Om SEO bolaget är ett stort bolag med egna jurister så har de alltid en nackdel i en domstol om de går upp mot ett litet företag. Därför undviker sådana bolag alltid att göra det. Om SEO bolaget inte är så stort (vilket jag tror) så är det precis lika krångligt och skrämmande för dem att gå hela vägen med en claim. Så David vs Goliat fungerar bara som skrämseltaktik.

    Men det går att vända på det och säga att man talat med sitt försäkringsbolag och att deras jurister nog vill titta på det:-)

    Kompensation måste alltid vara rimlig om man skall lyckas få igenom det i en högre instans.

    Frågan är väl vad du använt analytics till och vad det kostat att få in den data du hade där.

    Du kanske har gjort en massa olika reklamkampanjer där du testat dig fram vad som fungerar och vad som inte fungerar. Det är ju kostnader som du har tagit men där resultaten nu är förlorade.

    Du har ju även förlorat möjligheten att visa en eventuell köpare hur bra din verksamhet verkligen är genom att via Google kunna uppge besökare, antal klick per besök och att som man ser där. Även det är en förlust

    Det finns säkert mer som du kan använda detta till. Det är svårt att uppskatta riktigt men du kan ju börja där.

    SEO företaget verkar ju villiga att förhandla och dessutom har de ju erkänt att de har gjort fel vilket ju redan där är lovande.

    Lycka till

    Tack för att du tog dig tid att svara så utförligt, något jag verkligen uppskattar. Väldigt intressant att läsa om dina erfarenheter och råd.

    Jag har avvaktat att skriva mer här innan jag visste hur det skulle gå.
    För min del innebar det hela främst två saker:
    • x antal timmars jobb för att ordna till allt
    • Ingen tillgång till analytics under knappt en månad.

    Bolaget jag anlitade var Getupdated. Jag trodde att det var ett så pinsamt misstag att göra för ett SEO bolag att man självmant skulle erbjuda någon form av ersättning av ren goodwill. Även mot små enmans e-handlare som jag. Getupdated gjorde dock klart för mig att någon form av ersättning inte är aktuell men däremot kunde dom tänka sig att ge 50 % rabatt om jag blev kund på nytt :rolleyes:. Så uppenbart är det inte en så allvarlig sak för Getupdated att vara inne och mixtra i gamla kunders analyticskonto.

    Anlitar man Getupdated får man helt enkelt vara beredd på att dom kan gå in och radera ditt anlyticskonto flera månader efter du sagt upp avtalet med dom. Men händer det så får du se det positivt. Ty att vara utan data ifrån analytics gör det hela mer spännande som e-handlare och som grädde på moset får du 50 % rabatt när du blir kund igen.

    Aja orkar inte lägga ner någon mer energi på det hela, kan bara konstatera att rikåke och discogänget har murat in bilhandlargenerna i bolaget. ;)

    #157308
    stocktown
    Deltagare

    @Björne 57799 wrote:

    Anlitar man Getupdated får man helt enkelt vara beredd på att dom kan gå in och radera ditt anlyticskonto flera månader efter du sagt upp avtalet med dom. Men händer det så får du se det positivt. Ty att vara utan data ifrån analytics gör det hela mer spännande som e-handlare och som grädde på moset får du 50 % rabatt när du blir kund igen.

    Hur kunde de göra det? Borde inte lösenord och tillgång till kontot avslutas efter avtalet var uppsagt!? 😎

    #157383
    Bjorne
    Deltagare

    @stocktown 57812 wrote:

    Hur kunde de göra det? Borde inte lösenord och tillgång till kontot avslutas efter avtalet var uppsagt!? 😎

    Jo som jag skrev tidigare i tråden så glömde jag helt enkelt att ta bort denna användare, klantigt av mig.

    #157385
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ha ha skrattar så jag gråter:), tänk om man hade haft den inställningen själv:o

    Men jag är som Alldo:

    “Vad är det för fel på saker och ting? Kryper snart på väggarna av all korkad idioti som finns! “

    @Björne 57799 wrote:

    Men händer det så får du se det positivt. Ty att vara utan data ifrån analytics gör det hela mer spännande som e-handlare och som grädde på moset får du 50 % rabatt när du blir kund igen.

    #157389
    Bohica
    Deltagare

    @nobynator 56714 wrote:

    Jag vill gärna veta vilket företag ifråga det är.

    +1

    skicka per PM!

    #157446
    Bjorne
    Deltagare

    @Jimmy Öström 57895 wrote:

    Ha ha skrattar så jag gråter:), tänk om man hade haft den inställningen själv:o

    Men jag är som Alldo:

    “Vad är det för fel på saker och ting? Kryper snart på väggarna av all korkad idioti som finns! “

    Ja men vad skall man göra, ingen mening att lägga onödigt mycket energi på sånt även jag också kryper på väggarna ibland 😡

    Bohica wrote:
    +1

    skicka per PM!

    Jag har skrivit ut det några inlägg upp :p Getupdated som snart byter namn till Online Group. Namnbytet kan jag förstå eftersom dom flera gånger har kallats “skandalbolaget” i pressen.

    #157455
    connywesth
    Deltagare

    Att radera kunders data är ju helt oförlåtligt!

    Det är väl snarast en fråga om dataintrång för att utföra sabotage eftersom de loggade in på ditt konto EFTER att du sagt upp avtalet med leverantören. Det betyder att de inte hade legitima skäl att logga in för att utföra ett arbete du begärt, utan de loggade in för att sabotera din information.

    Ditt skadeståndsanspråk är ju beroende på vad det kostar att återställa informationen, om det krävs manuell datainmatning så blir det hiskeligt dyrt för dem. Jag tycker du ska ta fram en kostnad som innefattar manuell registrering av alla information som saknas. inklusive alla kostnader det innebär för dig att göra en komplett återställning av all information.

    sen tycker jag detta visar på den uppenbara nackdelen med att över huvud taget lämna ut kontouppgifterna till sigg konto. Det gör man bara inte. Leverantören får helt enkelt specificera vad man ska göra. Så gör man det själv.

    Jag tänker bara på vad som skulle hänt efter att en av mina konsultkunder har sagt upp ett kontrakt och jag skulle gått in och raderat den information jag lagt upp….. Hemska tanke, jag skulle hamnat i finkan på direkten.

    Om det inte står någon friskrivning i avtalet om att de inte har ansvar för om deras personal raderar information med vilje så har du full rätt att begär askadestånd för dataintrång och sabotage, dessutom borde det falla under allmänt åtal för den del som rör dataintrång och sabotage, det orsakade dig stora kostnader för återställande av data.

    I nuläget tycker jag du ska ta kontakt med en advokat och se vilka möjligheter du har, jag tycker det verkar som du har en del möjligheter som det är viktigt att du hanterar på ett juridisk korrekt sätt. Prata INTE med leverantören igen förrän du rådgjort med en advokat, och gör definitivt inga överenskommelser ens över telefon. Alla överenskommelser du gör på egen hand kan skada dina möjligheter till skadestånd. Låt advokaten sköta kontakten. Häng inte ut företaget här för det kan bara skada dina intressen i förhandlingarna.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.