Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Lurt med näthandeln!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101196
    Per Nilsson
    Deltagare
    #171711
    bslask
    Deltagare

    Bra initiativ, har själv fått liknande försändelser när jag handlat hos vissa större nätbutiker.
    Problemet är ju inte som det i artikeln står att transporten är för billig, utan att transportörerna inte ger några incitament till större kunder att skicka små paket. För mindre handlare brukar vikt/volymspannet med samma pris ligga på 1-3kg sen blir det dyrare. För de stora aktörerna kan spannet ligga på betydligt större vikter. Exempelvis har vi på mitt “riktiga” jobb samma pris på paket 1-25 kg. Det är alltså totalt skitsamma hur stort ett paket är, för det kostar inte mer att skickas (bortsett från eventuellt dyrare emballage då)

    Minskar transportörerna vikt/volymspannet så kommer garanterat även “jättarna” att minska sina paket, för billig kan transporten nämligen aldrig bli! =)

    #171712
    FredrikGust
    Deltagare

    Intressant att döma en hel försäljningskanal baserat på enstaka händelse(r). Det är klart att många räknar vad som är volymvikten och vilka steg man tar och att man ibland väljer den större kartongen för att spara 5 minuter custompaketbygge när rätt sorts kartong saknas. Har man flatrate på 1-5 kg är det klart att det då kan bli en större kartong när det är praktiskt.

    Har själv också fått denna typ av försändelse från större bolag där det möjligtvis kan vara någon ej så engagerad medarbetare med koll på fraktkostnaden som packat.

    Andra handlare verkar på samma sätt som en själv försöka packa så optimalt som möjligt så att det blir både ekonomiskt och tåligt mot hantering. Har betydligt fler paket där det är uppenbart att den som placerat grejorna i lådan fått vrida dem mer än ett varv för att få ner alla i samma låda.

    Inte optimal journalistik och statistiskt underlag nog för den rubriken skulle jag vilja påstå.

    #171713
    Per Nilsson
    Deltagare

    1 leverans. 1 beställning. Julhandeln. Antagligen extrapersonal. Antagligen slut på rätt emballage. Bombastisk rubrik. Sakfel och insinuationer.

    !%#@! Järnspikar !%”#¤ Bomber och granater !”#/”!&%#¤ för den här typen av skrämselpropaganda.

    Den (artikeln) belyser inget mer än artikelförfattarens ignorans och okunskap.

    #171714
    bslask
    Deltagare

    Det kan ju också vara så att författaren som kom på ordvitsen tyckte den var så oerhört bra att han var tvungen att dela med sig till omvärlden och för den sakens skull var tvingad att skriva en tillhörande artikel! =)

    #171716
    nmn
    Deltagare

    @Per Nilsson 73751 wrote:

    1 leverans. 1 beställning. Julhandeln. Antagligen extrapersonal. Antagligen slut på rätt emballage. Bombastisk rubrik. Sakfel och insinuationer.

    !%#@! Järnspikar !%”#¤ Bomber och granater !”#/”!&%#¤ för den här typen av skrämselpropaganda.

    Den (artikeln) belyser inget mer än artikelförfattarens ignorans och okunskap.

    Den belyser rätt bra nivån på Sydsvenskans “journalistik”. Sedan Arbetet gick omkull för sista gången har kvaliteten på konkurrenten gått utför rejält. Idag är tidningen fullständigt meningslös.

    #171717
    Qarillion
    Deltagare

    Om man skulle ha en låda för varje produkt så hade konstanderna gått i taket. Självklart kan det vara bra med några olika lådor.

    Vi har 4st olika storlekar på lager. Men vi har produkter som skiljer sig extremt mycket i storlek så egentligen hade vi nog behövt 10 olika storlekar för att leva upp till artikelförfattarens krav.

    #171723
    danielandersson
    Deltagare

    Hans underlag är självklart alldeles för litet MEN det händer titt som tätt när man beställer på nätet. Oftare än det borde hända, skulle man kanske till och med kunna säga.

    Förlusterna sker i så många led dock:
    * fler lastbilar
    * mer plats på ombudet
    * fler träd behöver fällas till förpackningen & emballaget
    * större utrymme krävs hos slutkund (om man källsorterar)

    .. och min irritation när jag behöver bära ut ett alldeles för stort paket från ombudet.

    Sen ska man inte heller glömma de tillfällen då försändelsen hade fått plats i brevlådan om den packats rätt (om de skickar med Posten (och man har lantbrevbärare)).

    #171743
    Arne
    Deltagare

    Hej

    Jag håller med Daniel. Det är mycket vanligt att man inte anpassar emballaget till produkten utan tager vad man haver. Jag handlar väldigt ofta på nätet varje år både privat men för det mesta i studiesyfte för att ha bra koll på emballage och köpupplevelse och det finns mycket kvar att göra.
    Med vänlig hälsning
    Arne

    #171778
    Yoghurt
    Medlem

    Handlar nog mycket om att de stora jättarna har så bra fraktavtal att man inte behöver bry sig om volymen. Beställde själv en kamera från Electroworld som inte hade en förpackning större än vad en iPhone levereras i, men emballaget skulle lika gärna kunnat innehålla ett komplett hemmabiosystem.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.