Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Mail från "otrevliga/konstiga" kunder.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98553
    puttedge
    Deltagare

    Tänkte bara vi kunde ta lite citat från mail vi får av kunder.
    Tar den korta versionen utan signaturer.
    Fick detta senast idag:

    Mail 1
    Hej! vad blir det för rabatt vid av köp av an8 bränsleslang och kopplingar
    /Peter

    Svar:
    Hej.
    Det beror på vilken klubb/grupp du är medlem i och vad för rabatt deras avtal säger.

    Mail 2
    Du har sagt köper man mkt grejor får man bättre priser
    Men du kanske inte är så seriös så man går ta någon annan firma

    Mail 3: kom innan jag han svara på mail 2
    Gillar inte din attityd du var vänligare på alla telefonsamtal konstigt :/

    Då kunder ringer dagligen så har jag faktiskt ingen aning om vem personen är.
    Han är inte kund hos oss. Och jag hoppas att han ej blir kund heller =)

    #149810
    Per Nilsson
    Deltagare

    Nej, det är verkligen ingen bra idé att hänga ut sin korrespondens med kunder som ni upplever som jobbiga eller besvärliga.

    Ärligt, så gör man inte. Det är extrem dålig affärsetik att göra så.

    @puttedge 49433 wrote:

    Tänkte bara vi kunde ta lite citat från mail vi får av kunder.
    Tar den korta versionen utan signaturer.
    Fick detta senast idag:

    Mail 1
    Hej! vad blir det för rabatt vid av köp av an8 bränsleslang och kopplingar
    /Peter

    Svar:
    Hej.
    Det beror på vilken klubb/grupp du är medlem i och vad för rabatt deras avtal säger.

    Mail 2
    Du har sagt köper man mkt grejor får man bättre priser
    Men du kanske inte är så seriös så man går ta någon annan firma

    Mail 3: kom innan jag han svara på mail 2
    Gillar inte din attityd du var vänligare på alla telefonsamtal konstigt :/

    Då kunder ringer dagligen så har jag faktiskt ingen aning om vem personen är.
    Han är inte kund hos oss. Och jag hoppas att han ej blir kund heller =)

    #149811
    puttedge
    Deltagare

    Då gör vi om det till en fråga. =)

    Hur hanterar ni kunder som redan bestämt sig från första början att vara otrevliga?

    #149812
    Per Nilsson
    Deltagare

    Detta gäller mig och hur jag personligen agerar.

    Jag har lärt mig att ingen kund någonsin är otrevlig från första början. Förut kunde jag kanske uppfatta en del mejl som otrevliga, men det var hur jag tolkade dem. I dag har jag lärt mig att det jag eventuellt uppfattar som otrevligt inte alls är menat att vara otrevligt utan det har enbart varit jag som har feltolkat det som ett otrevligt mejl.

    Jag har som målsättning att alltid hitta en lösning på eventuella problem. Detta betyder inte per automatik att jag eller kunden kommer att vara nöjda efter vi har hittat en lösning, det betyder helt sonika att det eventuella problemet måste lösas på något sätt.

    Om jag får ett mejl där budskapet är lite otydligt så brukar jag ringa kunden och prata med denne direkt, på så sätt slipper man skicka mejl fram och tillbaka och man kan oftast hitta någon form av lösning direkt per telefon.

    Kan man inte hjälpa kunden eller erbjuda det kunden förväntar sig så måste man berätta detta för kunden. Kan man inge ge kunden rabatt på efterfrågade varor så får man helt sonika säga det samt att man verkligen är ledsen att man inte kunde lösa kundens behov.

    @puttedge 49438 wrote:

    Då gör vi om det till en fråga. =)

    Hur hanterar ni kunder som redan bestämt sig från första början att vara otrevliga?

    #149814
    FredrikGust
    Deltagare

    Som skrivet i annan tråd, den som uttrycker sig otrevligt i e-post är troligtvis inte alls så arg eller otrevlig som denne ger intryck av. Kanske bara har svårt att uttrycka sig.

    Använd telefonen mer.

    Det är mycket lättare att skriva dumma och elaka saker i mail än att säga samma sak till en människa i telefonen i stället.

    Det går alltid att hitta en lösning genom att kommunicera, även om den lösningen är att välja en annan butik eller låta bli att handla i stället. Den som lämnar sitt telefonnummer i ett mail/formulärpostning har liksom redan öppnat för en dialog.

    Sedan håller jag med Per om att det inte alls är så bra att hänga ut en konversation så här på ett forum som kan läsas av alla.

    #149820
    Andreas
    Deltagare

    @FredrikGust 49443 wrote:

    Det är mycket lättare att skriva dumma och elaka saker i mail än att säga samma sak till en människa i telefonen i stället.

    Kör ehandel mot finländare och säg om detta!

    Mail är en bra barriär som skyddar en mot de värsta glåporden.

    Det är nog bara att svälja och själv brukar jag hantera tröttsamma personer med en långsammare respons.

    Då orkar de inte vara lika elaka och 90% vill handla för det.

    #149821
    iesus
    Deltagare

    @puttedge 49433 wrote:

    Tänkte bara vi kunde ta lite citat från mail vi får av kunder.
    Tar den korta versionen utan signaturer.
    Fick detta senast idag:

    Mail 1
    Hej! vad blir det för rabatt vid av köp av an8 bränsleslang och kopplingar
    /Peter

    Svar:
    Hej.
    Det beror på vilken klubb/grupp du är medlem i och vad för rabatt deras avtal säger.

    Mail 2
    Du har sagt köper man mkt grejor får man bättre priser
    Men du kanske inte är så seriös så man går ta någon annan firma

    Mail 3: kom innan jag han svara på mail 2
    Gillar inte din attityd du var vänligare på alla telefonsamtal konstigt :/

    Då kunder ringer dagligen så har jag faktiskt ingen aning om vem personen är.
    Han är inte kund hos oss. Och jag hoppas att han ej blir kund heller =)

    Undrar vad svaret hade blivit om du istället skrivit;
    Hej Peter!

    Vi har inga stående rabatter på dessa varorna, vi har gjort dealar med enstaka klubbar som återkommande köper stora volymer. Eventuellt skulle vi komma fram till någon bra deal? Det är i så fall helt avgörande med volymerna, eftersom detta är lågmarginalsprodukter.

    Om du är medlem i en klubb som har ett stående avtal så är ju det kanon (vilken i så fall?), annars så behöver jag veta eventuella volymer för att se om det går att komma överens om något. Vi rabatterar inte enstaka varor/styckeförsäljning.

    Vänliga hälsningar
    XX

    #149830
    Per Nilsson
    Deltagare

    Om du särbehandlar de som du upplever som tröttsamma genom att dröja med svaren tror du då att de blir mindre tröttsamma och mer positivt inställda till dig och ditt företag? :confused:

    @Andreas 49450 wrote:

    Kör ehandel mot finländare och säg om detta!

    Mail är en bra barriär som skyddar en mot de värsta glåporden.

    Det är nog bara att svälja och själv brukar jag hantera tröttsamma personer med en långsammare respons.

    Då orkar de inte vara lika elaka och 90% vill handla för det.

    #149843
    Fruktsam
    Deltagare

    @iesus 49451 wrote:

    Undrar vad svaret hade blivit om du istället skrivit;
    Hej Peter!

    Vi har inga stående ……

    Precis min tanke! Jag hade nog aldrig svarat som trådskaparen på ett mail. Jag som kund hade faktiskt känt mig ganska avvisad.
    Nu vet jag visserligen inte vad dessa “alla telefonsamtal” har inkluderat för information. Men att skriva ett utförligt och väldigt vänligt svar är väl värt den extra tid det tar känner jag.
    Något jag lärt mig tidigt är att alla kunder är lika viktiga oavsett vad de köper eller hur mycket.

    #149893
    JohanR
    Deltagare

    @iesus 49451 wrote:

    Undrar vad svaret hade blivit om du istället skrivit;
    Hej Peter!

    Vi har inga stående rabatter på dessa varorna, vi har gjort dealar med enstaka klubbar som återkommande köper stora volymer. Eventuellt skulle vi komma fram till någon bra deal? Det är i så fall helt avgörande med volymerna, eftersom detta är lågmarginalsprodukter.

    Om du är medlem i en klubb som har ett stående avtal så är ju det kanon (vilken i så fall?), annars så behöver jag veta eventuella volymer för att se om det går att komma överens om något. Vi rabatterar inte enstaka varor/styckeförsäljning.

    Vänliga hälsningar
    XX

    Hade svarat något liknande.. Tycker att du svarade som om du inte brydde dig om kunden alls. Well du verkar ju inte göra det när du inte hoppas han blir kund hos dig. Men trevlig kan man fortfarande vara :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 44 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.