Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Massdöd för små e-handlare 2017??

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103639
    VATadviser
    Deltagare

    Jag har med stigande förvåning och viss fasa, läst om de nya förslag inom EU som är på väg att dras igenom. Går de igenom så kan det sätta stopp för min egen e-handelsbana som sträcker sig tillbaka till 1998 och så även många andra små e-handlares. Tyvärr så sätter det nog även P för nyetablering av mindre e-handlare då tröskeln in, ser ut att bli hög både kunskaps och resursmässigt.

    Det är en kombination av nya förslag som om jag tolkar dem rätt gör att vi e-handlare i praktiken kommer att hamna i en rävsax. Förslagen fungerar nog och kan vara bra, var för sig (kanske) men ihop så gynnar de endast de stora e-handlarna. Övriga får svårt.

    Förslagen är:

    Mini One Stop Shopp (MOSS) Man planerar att låta all försäljning till privatpersoner i andra EU länder räknas som omsatta i mottagarländerna. Det innebär att jag som e-handlare inte skall fakturera med Svensk moms i början (som idag) när jag säljer till ett annat EU land. Jag skall istället fakturera med mottagarlandets moms. Denna moms skall inte betalas in i respektive mottagarland (jag behöver alltså inte momsregistrera mig i alla länder) utan den skall i vårt fall betalas in till det Svenska skatteverket som i sin tur betalar ut till respektive land. En ny sorts momsredovisning helt enkelt.

    För mig innebär det att min plattform dels måste kunna hantera olika momssatser (alla EU länders) dels på ett smidigt sätt kunna rapportera vad som är sålt vart. Jag måste även på ett smidigt sätt kunna bokföra de olika försäljningarna på olika momskonton så att redovisningen både blir lätt och rätt. Detta ställer krav på kompetens inom bokföring och krav på plattformarna. Alltså resurskrävande. Nu är jag lyckligt lottad på det sättet att jag kan moms. Men hur många e-handlare kan det?

    Eftersom varje lands skatteverk har i uppgift att försäkra sig om att den skatt som skall in i respektive land faktiskt också betalas in där förutsätter jag att SKV och andra länders skatteverk kommer att vilja kontrollera att så sker. Frågan är då hur de kommer att kontrollera detta.

    En förutsättning för att det inte skall betalas in moms i Sverige är att varan skickas till en privatperson i ett annat EU land. Kan det bli så att SKV och andra myndigheter kommer att kräva att få se bevis på att varan lämnat landet? Alltså spårbara sändningar? Så gör man ju när vi skickar till Norge idag. Jag vet inte men misstänker att så kan bli fallet.

    Ovan lagförslag är inte enbart dåligt. Att kunna sälja med varje lands momssats från början är ju en konkurrensfördel för oss då vi ju har en hög momssats. Det är bra. Det är nog även det som ligger till grund för förslaget. Vi behöver heller inte lägga tid o pengar på att momsregistrera oss i olika länder. Men effekterna som kostnader för plattformar och kompetens kring detta och eventuella kontroller från skatteverk, där spårbara sändningar kan bli obligatoriska gör tröskeln in som e-handlare väldigt hög. Även befintliga små e-handlare kommer att lida svårt av detta. Man skall ju veta att detta inte enbart påverkar de som säljer internationellt. Alla e-handlare måste ju ha en beredskap utifall att man får orders från ett annat land. Så samtliga e-handlare behöver ha sina plattformar och redovisningssystem klara.

    Men då kan du som kreativ e-handlare tänka ”Men om vi inte öppnar butiken för alla länder på samma gång så blir ju allt lättare”. Så tänkte jag också från början när jag såg förslaget. På det sättet skulle faktiskt ovan vara en stor förenkling. Bortsett möjligen från frågan om spårbarhet.

    Tyvärr så ligger det ett andra förslag och skvalpar som gör detta omöjligt. Det är kombinationen av dessa förslag som kan sänka oss helt.

    Det nya e-handelspaketet som kommissionen lanserar ställer ju krav på att alla e-handlare skall sälja till alla eu-länder. Något som gör att vi inte kan stänga av andra länder och succesivt anpassa våra sidor till de föreslagna momsreglerna. Läs mer om vad Jonas Ogvall på SDH säger om detta här på e-handel.se.
    Det är denna kombination som för mig ser ut bli livsfarlig för e-handeln som den ser ut idag. Jag kanske målar fan på väggen. Det kanske inte alls kommer att kunna bli sådana här effekter, vi har ju inte alla kort på bordet. Men den erfarenhet som jag har av moms och av e-handel gör mig väldigt orolig för att man från lagstiftarens sida inte har tänkt på eller haft nog information om hur dessa lagförslag kommer att förändra vår värld som e-handlare.

    Vem vet nästa år kanske jag slutar jobba med e-handel. Hoppas inte det.

    #181925
    Hakan K
    Deltagare

    Momsbiten är givetvis en utvecklingskostnad eftersom det inte finns ett standiserat stöd på detta idag( rätta mig om jag har fel) och om en sådan lag går igenom så måste samtliga seriösa ekonomi/affärsssytem få en uppdatering från leverantören. Även webbshopslösningar kommer givetvis bli involverad och de som har programmerat själva får lite mer att pyssla med:(.

    Gällande skicka till EU länder! De kan aldrig tvinga dig till sälja till alla länder för att det finns så mycket saker innan som måste lösas så de hamnar rent sakt i blåsväder eftersom ingen jobbar med samma förutsättningar gällande frakter, betallösningar, avgifter osv. och den dagen alla har samma då kan de börja med det innan dess så kan de fortsätta att drömma. Idag finns det många webbshopslösningar som har stöd för försäljning mot fler länder och där kan du sätta frakt för varje enskilt land och där löser du problemet med sätt en fraktkostnad 200€ per order så kan vi se hur många kunder du får:) Det finns inget de kan göra åt det och skulle du mot förmodan få en som accepterr det och betalar så tror jag det täcker lite manuellt pappersarbete de få gånger de nu kommer att ske! De sitter tyvärr för mycket byråkrater som måste göra någon typ nytta för sina feta löner där så det hittar på så mycket onödigt pyssel för ingen nytta?! Jag tror du kan fortsätta och oroa dig mindre, det är inte värt det för hälsans skull:)

    #181926
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    Ja man kan ju hoppas men lagarna är på väg så detta är reellt. Vad gäller att sälja till alla länder finns mer information här http://www.ehandel.se/EUs-e-handelspaket-ar-har-med-tvang-och-kanske-lagre-priser,7934.html

    Speciellt kommentarer som: “Kommissionen föreslår lagstiftning för att säkerställa att konsumenter som vill köpa produkter och tjänster i ett annat EU-land, oavsett om det är online eller i fysisk butik, inte diskrimineras när det gäller tillgång till priser, försäljning eller betalningsvillkor, om inte detta är objektivt motiverat av skäl såsom moms eller vissa lagbestämmelser i allmänhetens intresse.”

    Detta gör att du inte utan vidare får lov att sätta diskriminerande fraktpriser. Gör du det så kan du nog räkna med att få problem från konkurrensverk i olika länder.

    Visserligen finns det undantag och man har även sagt att mindre bolag som inte kommer upp i respektive lands tröskelvärden för moms kommer att omfattas. Men vilka undantag som gäller samt vilka tröskelvärden man syftar på vet jag inte. Med de nya momsreglerna så blir det i så fall de nationella gränserna och det är inte alla länder som har sådana gränser. De gäller dessutom enbart nationella företag. Så frågan är om de bägge lagförslagen tagits fram omedvetna om varandra??

    #181927
    Ricky
    Deltagare

    Känns ju jävligt knas att man inte kan välja vilken eller vilka marknader man vill verka mot själv.

    EU-byråkraterna bestämmer vips att “EU är nu en marknad” och så ska jag bli mer eller mindre tvungen att driva handel med Bulgarien mot min vilja bara får att jag råkar verka i Sverige?
    Betyder det att ens webbshop måste vara tillgängliga på samtliga språk? Eller räcker det med engelska? eller franska? Om enbart det nationella språket är godkänt då kan man ju styra undan beställningar från marknader man de facto inte vill verka mot. Men skulle man sen vilja expandera och ha sin webbshop på engelska då är det “allt eller inget” som gäller, verkar det som…

    Låter duktigt knas…

    #181929
    Ekraft
    Deltagare

    Det räcker väl med att ta Postnords ordinarie taxa så torde de flesta i utlandet vara rätt så ointresserade av att handla från Sverige? Garderar man med att inte översätta sin butik till andra gångbara språk så blir det ännu färre som är intresserade. Med våra svenska kronor som valuta kommer det dessutom se rätt så dyrt ut.

    Lagen är till för att stora bolag haft en väldigt varierande prispolicy i olika EU-länder. Delvis för att köpkraften ser lite annorlunda ut, men ibland också för att konkurrensen ser lite olika ut. Det här har öppnat upp för massor av parallellimport, som de stora varumärkena med rätt stora resurser försökt att motverka. Nu vill man att dessa skall förstå att om inte varorna tillåts vandra mellan näringsidkare så kommer konsumenterna att själva kunna beställa till lägsta priset som erbjuds inom EU.

    Det kommer inte att vara bra för svenska handlare, som med ett av de högsta kostnadslägena i hela EU nu kommer att få konkurrera med handlare som har helt andra kringkostnader. Det kommer heller inte att vara lätt för svenska handlare med en relativt liten marknad att konkurrera med stora E-handlare i länder med betydligt större befolkning. Volymer betyder en del. Att köpa en container av en vara istället för en pall ger lägre priser.

    För vissa aktörer kan det här bli rätt så stora problem. Ett extremfall är bilar. Skillnaden i listpris mellan Tyskland och Sverige på en instegsmodell av Volvo V90 med samma utrustning är motsvarande 90.000kr. Volvo har anpassat priset på bilen i Sverige till våra regler för förmånsbil. Om hela EU börjar E-handla sina Volvo från Sverige kommer det att bli lägre lönsamhet, och svårt att behålla de lokala återförsäljarna.

    #181931
    Hakan K
    Deltagare

    Jag tror dig Stefan men det EU-byråkterna kanske har missat här är att om det ska vara transperans och samma pris på frakter i norden som i Europa så behöver EU hosta in duktigt med pengar i samtliga Nordiska transportbolag som har tjänster gentemot privatpersoner för samtliga kommer vara konkursmässiga dag ett oavsett hur duktiga de är och det kommer inte finns någon som kommer vilja driva en sådan verksamhet. Det finns garanterat fler länder än vi som kommer stöta på samma problem och då ska detta finanseras med skattemedel som blir EU-bidrag då??

    Om vi leker med tanken att scenariot är att det inte kommer finnas några som kommer vilja driva små och mellanstora ehandelsföretag, då kommer det inte kunna växa upp något nytt alls först, sen kommer det inte finnas några nordiska transportbolag pga. de har konkat eller lägger ner. Då ska de internationella företag gå in och pumpa in pengar i döfödda projekt som inte går ihop bara för att vara snälla här upp, knappast? Det innebär att hela norden backar till stenåldern rent it mässigt och transportmässigt och då är flera andra saker inte inräknade så det lär inte hända om inte våra kära politiker sover genom hela sitt jobb i Bryssel. De är de som ska värna om att Sverige, Norden osv. ska överleva sådan påfund pga. vi skiljer oss som land i många avseende.

    Sen att man kan sträva åt att hitta punkter där det finns förbättringsmöjligheter som inte påverkar varje enskilt land är inte fel i sig men att sätta regler efter största företagen i centralaeuropa så skjuter man sig i foten direkt för då kommer det in andra lagar som monopol- och konkuransregler in och struntar man i dessa så är vi på god väg till ett nytt kommunist liknande system, lycka till med det:)

    #181933
    Hakan K
    Deltagare

    Med tanken på hur mycket trams EU byråkraterna lägger tid på så kommer det garanterat hitta på andra förslag som slår ut varandra i slutet och det blir inte genomförbart men duktigt betalt får de för tiden de slösar på detta! De sitter så mycket folk på många sådana platser som inte har en blekaste aning om hur det är i verkligheten på olika typer av verksamheter osv. där de hittar en ny lag eller regel utan att kolla om detta verkligen är nödvändigt? De flesta som besitter sådana kunskaper gör sig inte bemödan att ens tänka tanken att jobba där för de flesta skulle få fnatt efter ett tag:)

    #181935
    VATadviser
    Deltagare

    Hej Håkan o Ekraft,

    Jag håller med i ovan. Vårt möjliga problem just nu är att lagförslagen ligger eller kommer i November. Sedan är det oftast bara en formalitet innan de blir godkända. Så vi kan nog räkna med att ha dem här inom kort. Förståelsen från lagstiftare för den lilla e-handlarens situation tror jag inte är speciellt stor. Detta för att när lagförslag skickas ut på remiss så går de i allmänhet till större aktörer inom branschen. Dessa mår alla bra av momsändringarna då de har egen kompetens både på IT och ekonomisidan. Deras möjlighet att konkurrera på lika villkor i alla länder överväger nog den administrativa startkostnaden. De andra som får förslagen på remiss är även dessa oftast större aktörer inom redovisning, lag, politik etc. Samtliga ställer sina frågor “om detta är bra” till de större aktörerna inom det område som behandlas. Svensk Digital Handel och EMOTA får även detta och om jag förstått det hela rätt så jobbar de för att bromsa förslagen just nu. Men jag upplever det som att de är ensamma i detta jobb. Vi har precis varit på en konferens kring i Tyskland rörande moms. I princip samtliga skattejurister närvarande var av åsikten att förslaget om ändringar i momsen är klart. Som sagt tidigare så är det i sig självt inte så dumt. Men ihop med EU-paket förslaget kan det bli som jag beskrivit ovan. Jag tror dessutom inte att någon har tänkt på effekterna av de bägge förslagen ihop.

    Visst kan vi försöka vara kreativa och hitta sätt som gör att det blir svårt eller omöjligt för kunder i andra länder att handla av oss. Men min poäng är att i princip samtliga e-handlare måste ta hänsyn till dessa lagar redan när de gör sina affärsupplägg. Detta alldeles oavsett om någon handlar eller inte.

    Så risken just nu är att man för att kunna ha en e-handel framöver behöver ha stöd i sitt system för alla eu-länders momssatser, ett stöd i ekonomidelen för att eventuellt redovisa dessa och en beredskap att hantera frakter. Detta alldeles oavsett om man får en order eller inte.

    Skulle man välja (vilket säkert många gör) att inte ha detta och hantera allt manuellt när det blir dags så kommer det garanterat att göras mycket fel. Vi jobbar ju idag med dessa frågor på daglig basis. E-handeln kännetecknas ju av att det finns mängder med mindre aktörer. Dessa är väldigt ofta fokuserade på och har sina kompetensområden på helt andra håll än på ovan.

    Dessutom vill man göra rätt och köpa dessa tjänster från de aktörer som finns på marknaden idag, webbutvecklare, hyrbutiker och ekonomisystem så får man nog snällt räkna med att betala för extra tjänster. Med all rätt. Ökade kostnader alltså och en högre tröskel in för de potentiella nya e-handlare som är på väg in.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.