Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94686
    Fredde
    Deltagare

    När man köper in varor från leverantörer så är inköpspriset angivet i exkl. moms. På inköpspriset lägger man på sitt påslag och sedan 25% moms på detta ut mot kund. Men när jag köper in varorna, måste jag betala momsen (25%) till leverantören då också? Dvs mitt inköpspris från grossisten är priset + moms?

    #112450
    jockesoft
    Deltagare

    När leverantören skickar fakturan till dig så är det på hela summan, inklusive momsen som i ditt exempel är 25%.

    Momsen hanteras mot skatteverket via momsdeklaration (om du nu är momsregistrerad i Sverige dvs).

    Mvh
    Joakim

    #112451
    Fredde
    Deltagare

    Okej. Så den momsen jag betalar till leverantören tar jag igen från kunden sedan när jag säljer varan. Och det är den momsen jag får då som jag ska betala in, stämmer det?

    #112452
    Macondax
    Deltagare

    Den momsen du får av kunden (MINUS) den momsen du betalar till leverantörer (LIKAMED) den moms du skall betala in till Skatteverket, om du är momsregistrerad i Sverige.

    #112453
    Parvelito
    Deltagare

    Ett gott råd Fredde: Anmäl dig till någon av Skatteverkets informationsmöten för företagare om hur det här med skatter fungerar. Har man inte koll på hur skattesystemet fungerar så kommer man att få problem.

    Lite kort så har man som E-handlare i bokföringen normalt sett två konton för moms. Ett för ingående moms där momsen på allt man köper, från gem och transporttjänster till varor och datorer. All moms på alla kvitton och räkningar man får bokförs här.
    Sedan har man ett konto för utgående moms där du bokför all moms på varor som du säljer.

    Vid momsdeklarationen berättar man sedan vad man har i ingående moms, och vad man har i utgående moms, och så betalar man in mellanskillnaden. Skulle man ha mer i ingående moms än utgående, vilket inte är så ovanligt vid uppstart, så får man tillbaka de pengarna.

    Som företagare tänker man som regel inte på moms, utan det är bara en liten likviditetsstörande grej. Men alla kalkyler och sådant gör man ex moms, och så lägger man på den på slutet.

    #112475
    fotofyndet
    Deltagare

    Tänkte bara komplettera Parvelitos bra beskrivning med en liten tumregel om in- och utgående moms. Det är varan som bestämmer vilken typ av moms det blir:

    Vara in – ingående moms
    Vara ut – utgående moms

    Det där tyckte jag var lite struligt i början.

    #112480
    Fredde
    Deltagare

    Tackar för era svar, lärde mig lite mera nu iaf. :)

    #112933
    jpettersson
    Deltagare

    Kan jag “sno” denna sträng och ställa en till fråga angående moms? Det är så att vi, förutom Sverige, även säljer till Norge. Vid försäljning till Norge skall det ju inte tas ut någon svensk moms på det man säljer, dvs man säljer till dem momsfritt. Hur blir det då om man säljer till en norsk medborgare bosatt i Norge men som angett en svensk leveransadress? Jag antar att kunden gör på det här sättet för att slippa den relativt dyra frakten och på egen hand köra grejorna över gränsen. Men skall jag då bokföra detta som en utlandsförsäljning (i det här fallet till Norge) dvs utan svensk moms? Det känns lite konstigt… Om man drar en analogi med om man hade haft en IRL butik så hade man väl inte sålt sina varor utan moms bara för att kunden kom från Norge?
    Är det någon som vet?

    MVH
    jpettersson

    #112934
    Parvelito
    Deltagare

    Du måste kunna bevisa att varan lämnat Sverige/EU för att kunna sälja momsfritt, och är adressen i Sverige så kan du ju inte det, alltså skall svensk moms tas ut. Du kan ju inte gärna gå i god för Skatteverket att din kund verkligen smugglat grejerna över gränsen till Norge.

    #112935
    jpettersson
    Deltagare

    Det låter rimligt… Tack för snabbt svar!

    MVH
    jpettersson

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.