Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Moneybookers – Någon som använder?

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 73 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #111831
    dstrombe
    Deltagare

    @Macondax 7269 wrote:

    Hur skall sidan för Dankort-betalning se ut, efter slutkunden valt detta betalningsalternativet?

    Håller med dig. Dankort finns inte som betalningsalternativ (åter igen, kolla bifogad bild)….

    I övrigt måste jag säga att Moneybookers verkar lovande, både som modul men även administrationen. Sen är det väl som alltid, i början klickar man väldigt mycket innan man kommit in i det. Tyvärr saknar jag lite att administrationen inte är på svenska, men det är mera en smaksak.

    Ser ut som ett vanligt kortbetalningsfönster.

    Jag kämpar fortfarande för att få hela hemsidan översatt men det är en prioriteringsfråga då tiden är knapp. Har översatt vårt företagscenter än så länge dock! Företagskonto med Moneybookers kreditkortsservice

    #111834
    lenp
    Deltagare

    Hej Daniel!

    Vad gäller utbetalning av pengar så måste jag få fråga om just detta. Jag nappade ganska direkt på ert erbjudande (kör shop från Prestawork) och såg fram emot att få behålla lite mer pengar av varje transaktion. Har idag Payson, vilket funkar skitbra och jag hade egentligen inga planer alls på att byta, men man vill ju alltid hitta bra affärer… ;)

    Sen så fick jag bekräftelsemailet från Moneybookers om att allt var klart, bara att tuta och köra. Kul! Men sen läste jag mailet lite mer noga och ser följande passus:

    “After a while and if your account reaches a certain level we will ask you to verify your status as a Moneybookers merchant in order to accept and withdraw unlimited funds.”

    hm…. certain level… låter så där lite obestämt tycker jag. Just utbetalningarna var det enda jag var lite frågande till innan, 18 spänn för att ta ut pengarna är ju lite mer än de 2 som Payson tar, men totalt sett så blir det ju billigare. Men certain level lät fortfarande lite mysko så jag maila Moneybookers om detta och fick till svar:

    “Furthermore to your email please be advised that the transaction level you are referring to is approximately 2500 EUR, and then we will ask you to provide us with the full set of verification document, take off the overall transaction limit and apply the reserve of 10 or 5% for 180 or 90 days depending on your sale performance.

    This means that 5 %/ 10% of all your incoming payments will be held for any 90/180 period. The payments that will fall into the reserve amount will be the ones received in the last 90/180 days. Once 90/180 days have elapsed from a date when a transaction is received, the transaction itself is no longer subject to reserve. Therefore, the corresponding 5 % /10% are unblocked and can be cashed out.”

    Jag vet inte om jag missförstår deras resonemang, men i mina öron så låter det som att Moneybookers kommer att hålla inne en jäkla massa pengar. Speciellt i början, men även fortsättningsvis. Det är väl där dom kompenserar för de låga transaktionsavgifterna…

    Rätta mig gärna om jag har fel, för i övrigt ser det väldigt intressant ut och en snygg lösning.

    mvh,

    /L

    @dstrombe 7260 wrote:

    Macondax: Du kan betala ut så fort pengarna kommit in på ditt konto vilket i princip alltid är omedelbart såvida kunden ej valt ett långsamt betalningsmedel som t.ex. banköverföring. (då står det pending i historiken).

    En utbetalning tar ca 1-3 dagar (vanlig banköverföring) och kostar 1.8€ oavsett belopp.

    #111839
    Nicklas
    Deltagare

    @dstrombe 7276 wrote:

    Ser ut som ett vanligt kortbetalningsfönster.

    Jag kämpar fortfarande för att få hela hemsidan översatt men det är en prioriteringsfråga då tiden är knapp. Har översatt vårt företagscenter än så länge dock! Företagskonto med Moneybookers kreditkortsservice

    Jag skulle önska att ni prioriterar att översätta bekräftelse mailet som skickas ut till kunden när denna gjort en betalning.

    #111857
    Seke
    Deltagare

    @Parvelito 7262 wrote:

    Några funderingar på ett samarbete med Textalk, som ju har över 2000 webbutiker i drift?

    Det finns garanterat ett intresse från många på den plattformen om man kommer undan med 1,8kr + 1,8% utan fast månadsavgift. I synnerhet om ni klarar bankbetalning från åtminstone de fyra stora bankerna. Då kommer ni blåsa bort Payson på några månader.

    +1

    Jag tipsade Moneybookers om Textalk på Internet Expo i Kista i februari.

    Dstrombe: Har det hänt något på den punkten?

    Vi använder PayPal idag, och det funkar bra, men avgiften på 3,95% är lite väl hög…

    Sedan verkar det intressant om DanKort funkar tillsammans med Moneybookers.

    #111870
    dstrombe
    Deltagare

    Lenp: Ja det stämmer att när en handlare uppnår en viss volym 2500€ över 90 dagar så krävs vi av FSA att identifiera företaget för att uppfylla krav kopplade till anti-terrorism och penningtvättsregler.

    De uppgifter vi begär då är följande:
    Identifikation på den som skriver avtalet i färg i form av pass, körkort eller id.
    Kopia från Bolagsverket eller Skatteverket på företaget status eller f-skattesedel.
    Ifyllt företagsfrågeformulär.
    Adressverifiering i form av en elräkning, kontoutdrag med företagsadressen synlig.

    För större kunder som vi tror kommer uppnå denna volym väldigt fort så brukar jag alltid samla upp denna innan vi ens går live i samband med att kontraktet skrivs under.

    Ja det stämmer också att vi använder oss av en form av reserv för alla företag som nått vår fulla merchant status. Detta för att skydda oss från bedrägerier eller återkallelser.

    Den är vanligtvis 5-10% över 90-180 dagar beroende på hur stor risk vår riskavdelning bedömer. T.ex. så ser vi högre bedrägerier för de handlare som vänder sig mot vissa länder, vissa produkttyper osv.

    Detta är något vi kräver då vi agerar som en “master merchant” och därför är det vi som blir betalningsskyldiga om något skulle ha hänt. Ta t.ex. handlare A som öppnar ett Moneybookers konto och drar in 100k under en månad. Sen tömmer han det och det visar sig att allt var fusk och båg. Då kommer vi förlora de pengarna.

    Självklart är vi öppna för att diskutera hur stor och hur reserven ska se ut och för vissa branscher erbjuder vi istället att en fast summa läggs och resten kan tas ut. Speciellt med branscher där marginalerna är låga som elektronik.

    Detta gäller alla våra kunder och spelar ingen roll om det är Mr Green, Skype, Thomas Cook eller Nisse Tuta AB.

    Hur det fungerar är att om du omsätter 1000SEK idag så håller vi t.ex. 5% av detta (50SEK) i 90 dagar varav du sen kan ta ut det. Resterande summa kan tas ut när du vill.

    Nicklas: Jag se om det är möjligt.

    Seke: Jag tror det var mig du pratade med (enda Svensken). Och faktum är att vi träffade dem redan i januari och allt är avklarat. Vi väntar enbart på att integreringen ska påbörjas. De har sagt att det är prioriterat men självklart så är det så att desto fler förfrågningar de får desto fortare kommer de göra det.

    #111879
    lenp
    Deltagare

    @dstrombe 7320 wrote:

    Lenp: Ja det stämmer att när en handlare uppnår en viss volym 2500€ över 90 dagar så krävs vi av FSA att identifiera företaget för att uppfylla krav kopplade till anti-terrorism och penningtvättsregler.

    Ahh… så då var det jag som tolkade fel då, det är alltså inte så att ni håller inne pengarna tills man kommer upp i 2500€ och först därefter kan man börja ta ut dom? Då känner man sig lite dum då… 😮

    mvh,

    Lennart

    #111883
    dstrombe
    Deltagare

    @lenp 7329 wrote:

    Ahh… så då var det jag som tolkade fel då, det är alltså inte så att ni håller inne pengarna tills man kommer upp i 2500€ och först därefter kan man börja ta ut dom? Då känner man sig lite dum då… 😮

    mvh,

    Lennart

    Nej du kan föra ut alla pengarna förutom reserven inom någon minut efter att ordern gått igenom.

    // Daniel

    #111884
    Parvelito
    Deltagare

    @dstrombe 7320 wrote:

    Ja det stämmer också att vi använder oss av en form av reserv för alla företag som nått vår fulla merchant status. Detta för att skydda oss från bedrägerier eller återkallelser.

    Den är vanligtvis 5-10% över 90-180 dagar beroende på hur stor risk vår riskavdelning bedömer. T.ex. så ser vi högre bedrägerier för de handlare som vänder sig mot vissa länder, vissa produkttyper osv.

    Detta är något vi kräver då vi agerar som en “master merchant” och därför är det vi som blir betalningsskyldiga om något skulle ha hänt. Ta t.ex. handlare A som öppnar ett Moneybookers konto och drar in 100k under en månad. Sen tömmer han det och det visar sig att allt var fusk och båg. Då kommer vi förlora de pengarna.

    Hakar upp mig lite här. Jag som handlare är alltså inte skyddad mot om kunderna betalar med kontokortsnummer som är på vift, utan jag har att lita på att ert säkerhetssystem klarar av att filtrera detta, och om inte så är jag torsk?

    Och om jag använder mig av er och brukar ta in i smitt 2500EUR/vecka via nätvbetalningar så kan jag kallt räkna med att konstant ha upp till 250×13=3250EUR på ert konto som är låsta?

    Hur är det med valutor? Om jag är svensk handlare som handlar med svenska kronor, är alltid kontot i SEK då, eller görs det om till EUR eller GBP så att jag får en valutarisk att hantera?

    #111886
    dstrombe
    Deltagare

    @Parvelito 7334 wrote:

    Hakar upp mig lite här. Jag som handlare är alltså inte skyddad mot om kunderna betalar med kontokortsnummer som är på vift, utan jag har att lita på att ert säkerhetssystem klarar av att filtrera detta, och om inte så är jag torsk?

    Och om jag använder mig av er och brukar ta in i smitt 2500EUR/vecka via nätvbetalningar så kan jag kallt räkna med att konstant ha upp till 250×13=3250EUR på ert konto som är låsta?

    Hur är det med valutor? Om jag är svensk handlare som handlar med svenska kronor, är alltid kontot i SEK då, eller görs det om till EUR eller GBP så att jag får en valutarisk att hantera?

    Självklart gäller ju 3D Secure där det är möjligt, då får ju banken ta risken men det är inte alltid det är aktivt.

    Sen ska man veta att vi har nog utan att “skryta” en av de bästa anti-fraud motorerna i branschen. Då vi nästan har alla stora spelbolag som kunder samt många stora ehandlare i bedrägeriutsatta branscher så har vi lärt oss mycket om dess olika mönster. Detta har gjort att vi byggt upp en väldigt bra anti-fraud motor och beroende på vilken risk vi ser så kan vi göra flera hundra kontroller innan vi godkänner en transaktion både via vårt interna system samt ett flertal externa anti-fraud system som är inkopplade till vår plattform.

    Så vissa av våra större kunder (till namn) har enbart oss på ordrar via vissa länder eller produkter. Ett exempel är t.ex. Direct Ferries som är en av de största när det gäller att sälja färjebiljetter. De har Barclays (om jag minns rätt) som primär betalningsleverantör men oss för alla deras rutter mellan afrika och italien/spanien då vi kan stoppa fler bedrägerier och i slutändan då bli en mer kostnadseffektiv lösning.

    När ni öppnar ert Moneybookers konto så väljer ni en valuta till det. T.ex. SEK vill ni sen acceptera betalningar i flera valutor så kan ni göra det på två sätt:

    1) Ni tar betalt i de olika valutorna men vi gör valutaväxlingen till SEK och tar en avgift på 1.99% för detta. (vanligt bland de minst bolagen)

    2) Ni kan helt kostnadsfritt öppna flera konton (ni behöver bara fler emailadresser) i olika valutor och sen göra valutaväxlingen själv.

    #111947
    Andreas
    Deltagare

    Hej igen!

    Ett svar damp ner nästan direkt efter jag skickat in inlägget här:

    Men ni vill tydligen ha en massa tilläggsinformation:


    Thank you for your interest in Moneybookers payment processing.

    In order for us to activate your account and enable the merchant tools section on it, your web site should be fully operational; we would also like to ask that you include the following on your website:

    – Full Terms and Conditions
    – Privacy Policy – How do you deal with your customers’ personal information?
    – Returns and Cancellations policy stating cooling off period
    – Full contact details – Where do they return the items to? (Address and phone number please)

    In looking at your site we have not been able to find the above information. Please contact us and let us know when you have updated your site, alternatively we may have missed it so please point us in the right direction.

    Så nu skulle jag vara intresserad av att kanske få kontot öppnat via dig istället. Skulle du även kunna lämna över en betalmodul för Prestashop om du har någon som är bättre anpassad för Norden?

    Skicka ett privat meddelande fast, vill inte lämna ut mailadress här i forumet.

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 73 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.