Plus Forum Övrigt Off-topic Mörkrädd!

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #138940
    Per Nilsson
    Deltagare

    Vi fimpande en grossist rakt av på mässan i Tyskland p.g.a. de var sena (väldigt sena och inte meddelade sig eller ursäktade sig) till ett möte med oss.

    Tack vare deras klantighet så missar de fina årliga affärer. Det tog oss cirka en timme att hitta ersättare till den här leverantören.

    Vi har gjort affärer med dem i cirka 2 år och köpt rätt så mycket.

    #138943
    Parvelito
    Deltagare

    @Björn 37565 wrote:

    Om man tänker sig in i distributörernas situation så har de vissa krav att efterfölja från tillverkarna. Jag kan på sätt och vis förstå, mer och mer att högprofilerade varumärken inte vill att deras produkter ska säljas var som helst t.ex. lågprisbutiker som endast tänker konkurrera med pris, för att undvika priskrig.

    “Scarcity” är en välkänd och väl fungerande psykologisk metod för att få en vara att verka mer värdefull. Men visst finns det många distributörer också som bara inte fattar och verkar leva kvar i 80-talet.

    Jag förstår att man inte vill sälja allt överallt, och är en varm anhängare av att man försöker segmentera och kontrollera distributionen. Däremot vore det ju roligt om man gav plats för lite mer högprofilerade internetbaserade butiker som kunde marknadsföra mer exklusiva varumärken. Att säga nej till Internet som kanal rätt upp och ned är dumt, och det vore hedervärt om man istället för undanglidande svar kunde precisera krav på hur en nätåterförsäljare skall se ut för att passa deras profil.

    Nu har inte jag det problemet, utan snarare det omvända. Hemelektronikgrossisterna säljer av tradition allt till alla, och marginalerna är därefter. Varenda dag hittar jag i inkorgen erbjudanden på att köpa datorer, bildskärmar och antivirusprogram “billigt”. Ungefär lika billigt som jag kan köpa det på Mediamarkt, Elgiganten eller Siba. Att försöka sälja sådant är meningslöst om det nu inte är omsättningen som är det viktiga.

    När det kommer till tillbehören som man kan tjäna lite på som återförsäljare är grossisterna inte alls med på tåget. Det är dålig lagerhållning, fantasifull prissättning och ingen större vilja att utveckla sortimentet vare sig med nyheter eller ehandelsvänliga förpackningar.

    #138946
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Parvelito 37569 wrote:

    När det kommer till tillbehören som man kan tjäna lite på som återförsäljare är grossisterna inte alls med på tåget. Det är dålig lagerhållning, fantasifull prissättning och ingen större vilja att utveckla sortimentet vare sig med nyheter eller ehandelsvänliga förpackningar.

    Jepp, precis så är det i knivbranschen också.

    #138947
    Parvelito
    Deltagare

    @Per Nilsson 37566 wrote:

    Vi fimpande en grossist rakt av på mässan i Tyskland p.g.a. de var sena (väldigt sena och inte meddelade sig eller ursäktade sig) till ett möte med oss.

    Tack vare deras klantighet så missar de fina årliga affärer. Det tog oss cirka en timme att hitta ersättare till den här leverantören.

    Vi har gjort affärer med dem i cirka 2 år och köpt rätt så mycket.

    Om det nu BARA var en sen ankomst till ett möte så känns det kanske lite som en överreaktion, och i längden blir det lite småjobbigt att göra affärer om man får ett rykte om sig att vara småaktig.

    #138949
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Parvelito 37573 wrote:

    Om det nu BARA var en sen ankomst till ett möte så känns det kanske lite som en överreaktion, och i längden blir det lite småjobbigt att göra affärer om man får ett rykte om sig att vara småaktig.

    Nej, det var det plus sena leveranser, dålig kvalitetskontroll, dålig uppdatering om restorders och långa svarstider på e-mail. Deras nya produkter var också väldigt fula och oattraktiva.

    Det var det vi skulle diskutera på mässan och vi gjorde det klart för dem att vi hade ett tight tidsschema eftersom vi hade flera möten den dagen. Och som jag skrev så meddelade de inte att de var sena och de ursäktade sig inte heller.

    Jag är i normala fall en ödmjuk knivhandlare och väldigt förlåtande.

    Jag småaktig? Knappast :)

    #138950
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Standard fråga i ca 80% av alla mejl jag får av leverantörer som jag vill inleda samarbete med:

    Är ni enbart en onlinebutik?

    #138952
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Jimmy Öström 37576 wrote:

    Standard fråga i ca 80% av alla mejl jag får av leverantörer som jag vill inleda samarbete med:

    Är ni enbart en onlinebutik?

    Är du det då eller finns det möjlighet att efter överenskommelse komma och titta fysiskt på en specifik produkt om kunden verkligen verkligen måste det innan köp?

    #138957
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Nix på den punkten kommer jag aldrig att ge mig, vi är bara en online butik.

    Jag har haft en butik sedan 2005 som vi stängde 2010 och kommer aldrig mer ha fysisk butik. Dom som kräver detta (finns flera i dessa branscherna) struntar jag helt i.

    @Per Nilsson 37578 wrote:

    Är du det då eller finns det möjlighet att efter överenskommelse komma och titta fysiskt på en specifik produkt om kunden verkligen verkligen måste det innan köp?

    #138958
    mickevvs
    Deltagare

    @Jimmy Öström 37583 wrote:

    Nix på den punkten kommer jag aldrig att ge mig, vi är bara en online butik.

    Jag har haft en butik sedan 2005 som vi stängde 2010 och kommer aldrig mer ha fysisk butik. Dom som kräver detta (finns flera i dessa branscherna) struntar jag helt i.

    Synd att du faktiskt la ner din butik Jimmy, Det var kul att handla hos dig och tjöta lite om olika lösningar för kablage etc.

    Men å andra sidan så har du ju ditt kontor c:a 200 meter ifrån mitt kontor, Så tjöta kan man ändå hahaha ;)

    #138961
    Bjorn
    Deltagare

    @Parvelito 37569 wrote:

    Däremot vore det ju roligt om man gav plats för lite mer högprofilerade internetbaserade butiker som kunde marknadsföra mer exklusiva varumärken. Att säga nej till Internet som kanal rätt upp och ned är dumt, och det vore hedervärt om man istället för undanglidande svar kunde precisera krav på hur en nätåterförsäljare skall se ut för att passa deras profil.

    Absolut, också dom som lever i kvar i 80-talet och har förlegad orderhantering osv. Knappt svarar de sällan ens på mail..

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.