Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Näthandelsföretag bryter mot lagen
- Detta ämne har 30 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
28 september, 2011 kl. 19:09 #127785
peo
DeltagareJag hittade faktiskt denna text hos Konsumentverket:
”Använd gärna e-postformuläret som du nĂĄr via länkarna ovan. För anmälningar och övriga frĂĄgor, använd e-postadressen: konsumentverket(a)konsumentverket.se”Edit: 2:a pĂĄ den
//Peo28 september, 2011 kl. 19:36 #127788Prix
DeltagareJag skrev en frĂĄga till konsumentverket för flertalet mĂĄnader sedan, tillbaka fick jag ”Vad är din adress”.. Det var en helt allmän frĂĄga men tänkte de skulle skicka info sĂĄ jag gav adressen.
”Bra, vi mĂĄste kolla att dem vi hjälper är frĂĄn Malmö annars hade du fĂĄtt vända dig till nĂĄgon annan pĂĄ konsumentverket” (Va detta mailet tidseffektivt?)
Sen när de väl svara så fick jag inklistrad info från deras sida, hade den infon gett svar på min fråga så hade jag själv hittat den men det gjorde den inte och jag gav upp!
29 september, 2011 kl. 05:59 #127797Jimmy Ostrom
DeltagareHe he varför blir man inte förvånad:confused:
Otroligt hur svĂĄrt det kan vara att genomföra en korrekt granskning………..
@Kodmyran 25129 wrote:
Ja du, jag ocksĂĄ men jag fick ett brev av konsumentverket där de tycker att jag saknar orgnummer. Det har dock funnits hos oss i menyn om oss sedan starten och dessutom granskats av trygg e-handel….
Ă„rligt med en sĂĄdan slarvig granskning som de verkar gjort av min sajt sĂĄ tror jag att tar den pressreleasen med en STOR nypa salt…..
29 september, 2011 kl. 07:51 #127805Katrin Lundgren
DeltagareJag har tagit upp detta med Bo Lindell på Svensk distanshandel nu på morgonen och han håller på att se över detta och har tagit kontakt med konsumentverket. han tar gärna tacksamt emot information från fler e-handlare som är berörda. Hans mail finns på kontaktsidan på Svensk Distanshandel
29 september, 2011 kl. 14:00 #127842Parvelito
DeltagareEtt problem är att det inte finns nĂĄgon standard för var och hur dessa uppgifter skall publiceras. En del gömmer det i köpvillkoren, andra skriver tydligt ut det pĂĄ kontaktsidan, nĂĄgra har det under ”om oss”, en del pĂĄ förstasidan och ytterligare andra i kundkorgen eller kassan. Storleken pĂĄ font varierar stort, och länkarna till de olika sidorna kan placeras pĂĄ mĂĄnga sätt.
Det ursäktar inte Konsumentverket, de borde förstå bättre än att måla ut en hel bransch som skumma förbrytare, men det må väl vara en förklaring till att de haft så svårt att hitta uppgifterna.
Jag skulle inte bli jätteledsen om Konsumentverket tog fram en mall som rekommendation på hur det skall se ut, efter att ha haft den på remiss t.ex. hos Svensk Handel. De fick också gärna ta fram rekommendationer på standardiserade köpvillkor.
29 september, 2011 kl. 14:04 #127844danielandersson
Deltagare@Parvelito 25206 wrote:
Ett problem är att det inte finns nĂĄgon standard för var och hur dessa uppgifter skall publiceras. En del gömmer det i köpvillkoren, andra skriver tydligt ut det pĂĄ kontaktsidan, nĂĄgra har det under ”om oss”, en del pĂĄ förstasidan och ytterligare andra i kundkorgen eller kassan. Storleken pĂĄ font varierar stort, och länkarna till de olika sidorna kan placeras pĂĄ mĂĄnga sätt.
Jag skulle inte bli jätteledsen om Konsumentverket tog fram en mall som rekommendation på hur det skall se ut, efter att ha haft den på remiss t.ex. hos Svensk Handel. De fick också gärna ta fram rekommendationer på standardiserade köpvillkor.
Utan att leka säljare åt Trygg Ehandel så har de ju en mall för hur detta ska presenteras (i alla fall orgnr). Borde man inte kunna nyttja den även om man inte tänkt certifiera sig?
29 september, 2011 kl. 14:05 #127845Katrin Lundgren
Deltagarevisst fĂĄr de gärna det, standard och rekommendationer är jag helt för. De är bland annat ocksĂĄ konsumentverket som varit med och tagit fram riktlinjer för trygg e-handel, nĂĄgot man gjort bra. Men det känns dĂĄ än mer konstigt att en massa certifierade butiker fĂĄr anmärkning när vi gjort som de säger……
Sedan blir jag ilsk och tycker att de ska sjutton inte gå ut och peka ut 68 % av e-handlarna som lagbrytare när de inte läser sajterna ordentligt själva.
29 september, 2011 kl. 14:11 #127846danielandersson
Deltagare@Kodmyran 25209 wrote:
Sedan blir jag ilsk och tycker att de ska sjutton inte gå ut och peka ut 68 % av e-handlarna som lagbrytare när de inte läser sajterna ordentligt själva.
Min gissning är att de ändå får ta del av skattepengarna, även om de inte gör ett bra jobb.
29 september, 2011 kl. 14:13 #127847Parvelito
Deltagare@lunarmys 25208 wrote:
Utan att leka säljare åt Trygg Ehandel så har de ju en mall för hur detta ska presenteras (i alla fall orgnr). Borde man inte kunna nyttja den även om man inte tänkt certifiera sig?
Jo, men Iphonebutiken har sin information tydligt under ”Kontakta oss”. Klickar jag pĂĄ ”Kontakta oss” hos Gardenhome startas mitt E-postprogram…! Där skall man istället klicka pĂĄ ”Om oss” för att mötas av rubriken ”Kontakta oss gärna sĂĄ hjälper vi dig” och en bra bit ned i den texten kan man hitta orgnumret.
Själv har jag lagt det pĂĄ förstasidan, en bit ned i högerspalten, samt under ”Villkor & Info” längst ned. Jag har inte ”Om oss” eller ”Kontakta oss” över huvudtaget.
Alla gör olika, och kunderna samt konsumentverket blir förvirrade.
29 september, 2011 kl. 14:16 #127848Katrin Lundgren
DeltagareVisst och Ellos fick anmärkning för att det lĂĄg pĂĄ förstasidan…
Jag hĂĄller med dig om att vi gör olika, men sĂĄ svĂĄrt är det inte att hitta pĂĄ de webbplatser jag kikat pĂĄ. Normal läsförstĂĄelse sĂĄ gĂĄr det rätt bra….. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.