Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › Ny 3-stegskassa!
- Detta ämne har 25 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av Jimmy Ostrom. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
5 september, 2011 kl. 15:56 #96402Joel DeltagareHej! Under e-handelsdagarna i Sundsvall förra veckan fick jag en hel del inspiration till att göra om vår nuvarande kassa. Den nuvarande har hängt med i snart 1,5 år och skapades då vi endast trodde att vi skulle få privatpersoner som kunder. Tiden har gått och ju vi har vuxit från ett hobbyprojekt till att omsätta ett par miljoner varpå ett flertal företag & kommuner/landsting har börjat handla hos oss. Det som är nytt är att kassan delats in i 3 steg där kunden hela vägen har möjlighet att se hur totalsumman förändras beroende på vilken typ av fraktsätt och betalsätt som väljs. Vi har även lagt in radioknappar där man har möjlighet att välja vilken typ av kund man är (privat/företag/kommun) och på så sätt ändrar vi namnen på de fält som skall fyllas i beroende på vilken typ av kund det är. Istället för att visa all information om de olika frakt-&betalsätten har vi valt att endast visa den nödvändiga informationen. Vill kunden veta mer så håller man muspekaren ovanför -symbolen. Nuvarande kassa ser ut så här: 
 [IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=287&stc=1&d=1315238096″]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=287&stc=1&d=1315238096[/IMG]Och den nya kassan hittar ni här: 
 [IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=288&stc=1&d=1315238127[/IMG]Ni kan även testa live pÃ¥ denna länk. Bra eller anus? NÃ¥got vi har missat eller inte tänkt pÃ¥? Bör man t.ex visa alla priser ex. moms om kunden är ett företag? Är det lätt att förstÃ¥ att man skall hÃ¥lla muspekaren ovanför info-ikonen för att fÃ¥ mer information? /Joel 5 september, 2011 kl. 15:58 #126156Katrin Lundgren DeltagareDen ser tydlig och bra ut tycker jag. Nu saknar du bara val av utlämningsställe 5 september, 2011 kl. 16:29 #126158nmn Deltagare@Joel 23380 wrote: Hej! Bra eller anus? NÃ¥got vi har missat eller inte tänkt pÃ¥? Bör man t.ex visa alla priser ex. moms om kunden är ett företag? Är det lätt att förstÃ¥ att man skall hÃ¥lla muspekaren ovanför info-ikonen för att fÃ¥ mer information? Är det inte bäst att ta reda pÃ¥ om kunden är privat eller företag innan val av fraktsätt, du fÃ¥r ju straffavgift för att skicka företagspaket till privatadress? Företag och kommuner har ofta skilda fakturerings och leveransadresser. Betalsätten skiljer väl ocksÃ¥ beroende pÃ¥ om kunden är företag eller privat. Om kunden är företag bör man visa allting ex. moms, annars ser det dyrt ut… Ger klarna längre kredittid till kommuner? Ingen kommun kan/vill hantera en faktura pÃ¥ under 30-dagar. 5 september, 2011 kl. 17:04 #126160GregerA DeltagareEftersom jag har nÃ¥gra Ã¥rs erfarenhet av att sälja till bÃ¥de företag och kommuner/landsting, sÃ¥ ser jag ett par saker som du borde ändra. Ange först vilken kundkategori det är. DÃ¥ kan du utesluta frakt- och betalsätt som inte är relevanta, samt visa/dölja fält som inte heller är relevanta. Du slipper dÃ¥ privatpersoner som tror att de kan välja Företagspaket och fÃ¥ det hemkört, eller Postpaket till företag som inte förstÃ¥r att de mÃ¥ste skicka en gubbe och hämta paketet pÃ¥ ICA. Det är bäst att visa priser exkl moms för företag/kommuner. Om du levererar utanför Sverige sÃ¥ är det ocksÃ¥ bäst att välja land sÃ¥ tidigt som möjligt, sÃ¥ att moms, frakt- och betalsätt kan anpassas. Egentligen behöver du nog inte skilja pÃ¥ företag och kommuner. Jag kallar det företag/institutioner i min shop och behandlar dem lika. För dessa behöver du definitivt möjlighet till separat faktura- och leveransadress. Dessutom mÃ¥ste det finnas ett fält där de kan fylla i en fakturareferens som sedan skrivs pÃ¥ fakturan. Beträffande info-ikonen sÃ¥ förstÃ¥r nog de flesta rutinerade nätshoppare det, men det finns alltid de som är lite mindre rutinerade och knappt vet vad man skall trycka pÃ¥ för att det skall hamna i varukorgen … Men jag tror att du kan behÃ¥lla det som det är. Det är bättre att ha det överskÃ¥dligt, än att fylla sidan med text som ingen orkar läsa. PS! kan ju tillägga att Klarna inte fungerar för större företag och kommuner/landsting – i alla fall inte om du bara vill leverera till godkända adresser. Desutom brukar kunderna ställa krav pÃ¥ 30 dagar netto. 5 september, 2011 kl. 17:14 #126162Nicklas DeltagareDet ser bra ut men, 
 Som företagare handlar jag antingen på kort eller 30 dagars faktura.
 Jag hoppar numera företag som säljer mot faktura under 20 dagar eller som använder klarna.5 september, 2011 kl. 17:43 #126168Joel DeltagareTack för all feedback hitintills! Vi har lite att jobba pÃ¥ innan vi gÃ¥r live helt klart. Separat kund- och leveransadress hade jag missat helt och det skall givetvis gÃ¥ att välja. AngÃ¥ende Klarnas 14-dagarsfaktura sÃ¥ borde det ju gÃ¥ att ändra den (manuellt) till 30-dagar pÃ¥ alla företag. Det kanske kostar ett par extra kronor dock… /Joel 5 september, 2011 kl. 21:22 #126176danielandersson Deltagare@Joel 23394 wrote: AngÃ¥ende Klarnas 14-dagarsfaktura sÃ¥ borde det ju gÃ¥ att ändra den (manuellt) till 30-dagar pÃ¥ alla företag. Det kanske kostar ett par extra kronor dock… GÃ¥r även att ansöka om ett kundnummer till, som har 30 dagar istället för 14. Kan bli lite mer strul om man nÃ¥n gÃ¥ng ska ändra en faktura eller liknande, men det gÃ¥r. 5 september, 2011 kl. 21:41 #126177Jeff DeltagareVi har redan tvÃ¥ kundnummer, helt sjukt att man ska behöva lägga upp det som en ny butik bara för att det är olika typer av villkor Vi försökte tidigare (tillika nÃ¥gra av vÃ¥ra konkurrenter) att fÃ¥ 30 dagar pÃ¥ alla vÃ¥ra fakturor hos Klarna men där var det tvärnej. Kör ni olika Klarnakonton för privat- resp. företagsfakturor, Daniel? 5 september, 2011 kl. 21:42 #126178danielandersson Deltagare@Jeff 23404 wrote: Kör ni olika Klarnakonton för privat- resp. företagsfakturor, Daniel? Inte än, det är dock pÃ¥ TODO-listan.. 6 september, 2011 kl. 06:40 #126184Jimmy Ostrom DeltagareEnkel och bra kassa tycker jag! 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				






 
															