Ny här – vad ska jag INTE göra? :)

Network Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ny här – vad ska jag INTE göra? :)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105422
    tandoori
    Medlem

    Hej på er alla. Upptäckte detta trevliga forum precis! Jag ska dra igång en webshop där jag handlar med tandooriugnar för hemmbruk till att börja med. Har satt upp shopen i woocommerce.
    Vad har ni för tips vad gäller fraktbolag?
    Betalsätt tänkte jag Klarna samt Swish.
    Är det några andra no-no’s man ska tänka på?
    Tack för ett bra forum!

    #187732
    Flaskhalsen
    Deltagare

    1. Klarna drar till sig krångelkunder som flugor till skit.
    2. DHL är nog det fraktbolag som du kan få bäst pris hos om du vill kunna skicka inom hela Sverige.
    3. Lär dig ALLT om hur ditt valda fraktbolag hanterar ALLT, dvs, returer, leveranshinder, frakt-tillval och kostnader för dessa, paketspårning, leveranskvittenser, vem som har ansvar för vad, hur bortkomna paket hanteras, skadade leveranser, osv osv osv.
    Det viktigaste av allt när det handlar om frakt: SE ALLTID TILL ATT FÅ EN PÅSKRIVEN KVITTENS MED ALLA KUNDERS SÄNDNINGAR NÄR CHAUFFÖREN HÄMTAR DAGENS UTLEVERERANS. Om något försvinner på vägen så MÅSTE du kunna skanna in en sån lista med underskrift att chauffören har hämtat sändningen, annars kommer du aldrig få en spänn.
    Det är väldigt få småföretag som håller på med den kvittensen för det är krångligt och tar tid, men att skicka en order för flera tusen som sen försvinner och inte har rätt att få tillbaka en enda krona från DHL är inte så skoj.
    4. ANVÄNDARVILKOR ANVÄNDARVILKOR ANVÄNDARVILKOR ! ! ! Du behöver vara extremt nog med dina användarvilkor och reglerna kring dessa. Både för att skydda dig själv som företagare och kunna hänvisa kunder till vad som gäller, då är det också lättare att hantera problemkunder samt även att bjuda på något eller vara extra snäll mot vissa kunder då man kan förklara “i användaravtalet som du godkände genom att handla här står det såhär, men nu är vi snälla och bjuder på detta” osv osv.
    5. KUNDSERVICE! Är du lätt att nå och prata med, samt svarar snabbt på kunders frågor så sprids det som en löpeld att du är seriös och hjälpsam. Det är OVÄRDERLIGT. Utgå alltid från att kunden har rätt, men om du upptäcker att så inte är fallet så måste du vara stenhård och hänvisa till dina användarvilkor. Självklart får man ibland göra undantag även här då varje kund är unik.
    6. LÅT ALDRIG KÄNSLORNA TA ÖVER oavsett vad det gäller och försök se “the bigger picture”.
    7. Glöm aldrig att du INTE är en välgörenhetsorganisation, du driver ett företag för att tjäna pengar.
    8. Planera redan första året hur du ska få tag i din första anställda, för en vacker dag måste du utöka med en eller flera personer, då går det inte lägga ut en annons och börja intervjua människor som slutar göra sitt jobb efter 6 månader när de fått fast anställning och bara går till facket och tvingar dig betala flera årslöner för att bli av med dom. De första människorna du anställer MÅSTE vara människor du känner och kan lita på.

    Lycka till!

    Lycka till!

    #187733
    Flaskhalsen
    Deltagare

    Glömde skriva, alla ordrar måste kontrolleras manuellt av dig och registreras manuellt i det system du använder för bokning av sändningar. Vi har en ca 6 returer om året pga att vi gör såhär, annars skulle vi ha flera hundra upp till tusentals returer om året pga att folk skrivit fel mailadress, fel mobilnummer, fel adress, köpt fel tillbehör till en viss produkt, lagt flera ordrar i rad (som såklart måste kontrolleras om kunden vill slå ihop dessa till en och bara betala 1 frakt – för annars kommer de blir svinsura, trots att det är kunden som gjort fel).

    Dvs, förutsätt att varje order kan gå fel/ bli ett problem så undviker du enormt mycket returer och problemkunder.

    #187734
    Flaskhalsen
    Deltagare

    Just det: ha INTE fri frakt och INGA fria returer (ja om produkten kunden fått inte är skadad/defekt förstås). Kunderna måste förstå att frakt kostar pengar och även returer. Efter snart 12 år i branschen har jag lärt mig att de flesta kunder tror av någon anledning (antagligen omedvetet) att ett ångrat köp, dvs en retur av en oskadad/hel produkt kommer kasseras/slängas när den blivit returnerad – de kan inte i sin vildaste fantasi förstå att den fullt fungerande/hela/oskadade produkten ska säljas igen, så de klistrar på en returetikett på precis vilket ställe som helst, emballerar inte returen alls så den kommer fram totalförstörd osv osv osv..

    Förutse alltid alla problem innan de händer, sparar enormt mycket tid!
    Se till att kunden är nöjd redan innan de fått produkten genom bra kundservice/hjälp osv, uppstår ett problem efter kunden fått varan så är de trygga i att du är hjälpsam och behöver inte “skrika o sparka i ren panik” utan kommer istället kunna förklara varför de inte är nöjda, vilket underlättar för båda parter.

    #187756
    cube10025
    Deltagare

    “Klarna drar till sig krångelkunder”

    Har gjort 200 konvertering med klarna senaste månaderna aldrig haft några problem, inte en enda kund har ens använt öppet köp. Enda var att klarna tog flera månader att faktiskt betala ut första utbetalning fick ringa flera gånger men sen har det funkat. Klarna har fungerat bra för mig, annars vad är alternativet? Många kunder vill betala med faktura, knappast att jag tar den risken själv.

    #187763
    FlowerBox
    Deltagare

    Hej, prova med Transportdeal, använder dom själv
    det jag gillar är att jag har ett pris för hela Sverigen och inga zoner, samt lågra priser.
    rån 45 kr
    Allt inklusive, DMT, Försäkring; Upphämtning, Avisering m.m.
    Min kontakt finns på den här mailen.
    kent@transportdeal.se

    Mvh / Peter

    #191329
    Fox32
    Deltagare

    Bra tips!

    #191467
    B2C-B2B
    Deltagare

    Vi har lämnat Klarna efter enorma problem, tips 1 är: lämna Klarna. Säg upp så sent som möjligt.

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av B2C-B2B.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.