Konverteringsgrad är ju såklart inte allt, och jag är helt enig med föregående talare om att du inte ska stirra dig blind på det. Men om du har 50 besökare per dag och du endast får in 0-3 order per vecka då skulle nog jag börja fundera lite.
Det jag skulle rekommendera om du har en situation enligt ovan.
Be 5 kompisar som inte sett din sida innan att gå in och handla. Be dem exempelvis leta efter en specifik sak och be dem köpa den. Stå bakom och se hur de beter sig på hemsidan (men guida dem inte på något sätt), anteckna var de fastnar, var de tvekar etc. Intervjua dem efter köpet. Utifrån detta kan man ofta hitta köphinder (om ett par av dina kompisar fastnar någonstans då kommer garanterat andra göra det också).
Testa hemsidan i olika webbläsare och kontrollera så att den fungerar.
Ang marknadsföring så tror jag att bloggar är helt rätt väg att gå för dig, annons i lantliv kan säkert vara bra på sikt, men min erfarenhet är att det är svårt att få kunder att gå från tidning till internet och vidare till köp. Om jag vore dig skulle jag lägga annonspengarna på adwords eller annan kampanj där man betalar för klick.