Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ordernummer och orderlistning, Klarna Checkout

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100117

    Hej! Vi arbetar just nu med WordPress och Woocommerce och håller på att starta upp en nätbutik.
    Vi håller på och integrerar Klarnas nys kassa “Checkout”, och det har medfört vissa frågetecken från vår sida.

    Då Klarnas nya kassa kräver en fil för varje köp, så skapas det en ny rad och ett nytt ordernummer i vårt system varje gång någon går till kassan (oavsett om ett köp genomförs eller inte).
    Vi har sekventiella ordernummer, men eftersom att det skapas ett nytt ordernummer varje gång någon går till kassan så blir det en väldigt lång lista med ordrar som inte är genomförda, och jag kan tänka mig att det blir ett visst hopp i mellan de orders som faktiskt går igenom.

    Vi har ju dock möjlighet att sortera ut de köp som är genomförda “Processing”.

    Någon som har tips kring Woocommerce och Klarna Checkout, eller har erfarenhet av liknande irriterande problem?
    Någon som vet om detta kan skapa problem i framtida bokföring etc?

    Tacksam för svar!

    #164098
    Magento
    Deltagare

    Modulen för Woocommerce är nyligen lanserad så det bästa är om du vänder dig direkt till utvecklaren av modulen. Vi skapar och vidareutvecklar webbplatser och grafiska profiler

    #164103
    flennstrom
    Deltagare

    Bokföringsmässigt är det inga problem att ha ordernummer som inte är i serie.
    Fakturanummer däremot ska vara i serie. Men i Klarna Checkout är det ju vårt problem.

    Att systemet skapar en rad för varje påbörjad kassasession kan du se som en fördel, på det viset blir det möjligt för dig att återvinna avbrutna sessioner. Med hjälp av URI:n som skapas som id för KCO-sessionen kan du anropa oss för att ta reda på om användaren delvis fyllt i tex epostadress. Har kunden gjort det kan du exvis maila en vänlig fråga om det inte är dags att slutföra köpet.

    #164156
    Johan W
    Deltagare

    I början när jag startade med e-handel för flera år sedan tyckte jag också detta var ett störande och onödigt moment.

    Men om man ser på det som Fredrik sa ur ett annat perspektiv så är det mer än fördel.

    Du ser direkt hur många ordrar som misslyckats, eventuellt varför de gjort det, du kan försöka åtgärda en felaktig order till en godkänd osv. Det är som sagt bara fakturanumret som måste vara i serie, så bokföringsmässigt skapar det inga problem.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.