Plus Forum E-handelsforumet Logistik Outlöst paket?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100369
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Har en kund som beställt flera skrymmande och dyra varor i en sändning som körts ut till kundens gamla adress. Kunden har missat att den gamla adressen kom upp vid köp via Klarna – flyttade för en månad sedan.

    Vi har erbjudit ny utkörning till nya adressen mot den faktiska kostnaden 150:- exkl moms som dhl tar ut.

    Nu vill kunden inte längre ha sin sin order – kan man fakturera det som outlöst paket?

    DHL vill ha besked inom 4 dagar – sedan tar de ut lagerkostnad.

    #165862
    bslask
    Deltagare

    Om kunden har godkänt ordern där leveransadressen tydligt framgick så bör du kunna ta ut en “outlöst paket” avgift, förutsatt att du har skrivit om denna avgift i dina villkor.

    #165864
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Tack för snabbt svar! Det var nytt för mig att dhl tar ut lagerhyra efter 4 dagar. Returen skulle inte kosta något när det var paket? 150:- kostar ny utkörning och retur från servicepoint.

    Nu löste det sig kunden kunde först inte vänta en dag på ny utkörning men ändrade sig.

    #165865
    biz
    Deltagare

    Ps om du levererar till en annan adress än den som Klarna har godkänt så tar du själv hela kreditrisken, kan vara värt att dubbel kolla om det nu var flera dyra varor som hade beställts…

    #165876
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Det har du ju rätt i! Visste det men glömde – jag får kolla med Klarna!!!
    Kanske kunden kan hämta på dhl…

    #165877
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Ringde och kollade och den nya adressen hade precis kommit upp hos Klarna!
    Tack för påminnelsen!

    #166043
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Vet inte om ni är fler som gör på liknande sätt.
    När paket går i retur som outlöst brukar jag erbjuda ny leverans mot våra faktiska fraktkostnader – blir ju tyvärr ganska dyra eftersom dhl tar en outhämtat paketavgift på 150:-.

    Nu har jag varit med om ett flertal gånger flertalet varor varit “trasiga” på just de retursändningarna. Vi erbjuder oss naturligtvis att byta ut skadade varor.

    Någon som vet om man kan ange att man skickar om paketet utan att öppna det och frånsäger sig att varorna är hela eftersom paketet går 3 vändor samt att öppet köp inte längre gäller..?

    Har skickat om paketen som goodwill men nu börjar det kosta för mycket…

    #166047
    Prix
    Deltagare

    Man kan aldrig frånsäga sig ansvaret för det man säljer. Finns inget som går i termen “befintligt skick” på något som är sålt som helt och till fullpris.

    #166092
    Rikard
    Deltagare

    Lilla Ivy: Det låter som en kundovänlig åtgärd att frånsäga sig ansvar för transporten MEN det kan du på företagspaket. Om du anger fritt vårt lager i köpvillkoren och kunden sedan ber dig ordna med frakten vilket dom ju gör iom köpet då enligt dina villkor. Då övergår risken för varan och transport på kunden i samma stund som du lämnar över paketet till DHL. Varan anses då vara levererad till kunden vid din lastkaj.

    OBS. Att jag verkligen inte tror att det är en lyckad lösning för dig. Men att köparen B2B ansvarar för transporten är anledningen till att kunden får bära kostnaden vid misslyckat utkörningsförsök exempelvis. Det fungerar inte vid B2C, vilket är anledning att många har i sina villkor ett tillägg om avgift vid outlöst försändelse hos ombud.

    #166096
    Jeff
    Deltagare

    @Lilla Ivy 67108 wrote:

    Någon som vet om man kan ange att man skickar om paketet utan att öppna det och frånsäger sig att varorna är hela eftersom paketet går 3 vändor samt att öppet köp inte längre gäller..?

    Klarar era paket precis 1 transport till kund men går sönder efter 3 “enkelresor” borde ni ser över hur ni paketerar varorna.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.