Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Paket utlämnat till fel kund
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av
banane.
-
FörfattareInlägg
-
9 augusti, 2013 kl. 16:20 #100473
banane
DeltagareFick idag ett trevligt mail där en person undrade varför han fått varor från oss. Verkar som den riktiga kunden lämnat fel mobilnummer (vad jag kan gissa mig till) och att DHL Servicepoint lämnat ut paketet till fel person. Antar att de därför missat kolla leg.
Någon som varit i liknande sits och sitter på en bra lösning?
Kan man be ”fel kund” lämna tillbaka det pĂĄ servicepoint?10 augusti, 2013 kl. 15:43 #166679Lilla Ivy
DeltagareJag har nĂĄgra gĂĄnger blandat ihop fraktsedel sĂĄ paket gĂĄtt fel – kunderna har alltid ställt upp och skickat till varandra genom servicepoint. Ofta har jag erbjudit rabatt vid nästa order som de varit nöjda med.
10 augusti, 2013 kl. 19:32 #166681MagnusJohansson
DeltagareMen om kunden lämnade fel mobilnummer så sms-aviseringen har gått till fel person så är det ju inte troligt att mottagaren av sms:et bor i närheten av ombudet. Eller har jag förstått fel?
10 augusti, 2013 kl. 19:54 #166682banane
DeltagareOkej men hur har du löst det rent praktiskt? Har dhl servicepoint hjälpt till?
Jag har inte riktigt hängt med exakt hur det gått till ännu. Vet bara att vi gjort rätt från vår sida. Får ringa runt och nysta i det på måndag. Tänkte bara just legitimationsbiten, om servicepoint erbjuder sig skicka det rätt eller
Liknande…11 augusti, 2013 kl. 02:04 #166683SamH
DeltagareAlla personnummer ska sparas i dhl servicepoint pĂĄ utlämnade paket. Däremot kan kassören gĂĄtt pĂĄ vilken bortförklaring som helst, ”jag hämtar ut den ĂĄt min sambo” etc men dĂĄ hade personen inte kontaktat er ang varorna. Men leg ska tas, namn ska överensstämmas och personnr ska sparas i systemet.
Sedan kan du rĂĄka ha otur med sammanträffanden, tex att personen har ett vanligt namn ”Anders Svensson” och i kombination med att ha rĂĄkat ange fel telnr sĂĄ kan det uppstĂĄ liknande scenarion men det lĂĄter lite lĂĄngsökt
Du kan kontakta DHL ombudet och meddela dom att de lämnat ut paket till fel kund och att kunden kommer återkomma med paketet så att den rättmätige ägaren kan hämta ut den korrekt. Sedan kontaktar du den egentlige kunden och berättar vad som skett och att denne har ett paket att hämta upp snarast. Sedan skickar du ett presentkort på XX kr hos din webshop till den felaktige kunden genom brev som går i brevlådan som tack och ledsen för besväret. Har du tur har du fått en ny kund även
11 augusti, 2013 kl. 05:54 #166684banane
DeltagareTack Sam är också inne på den linjen. Är bara osäker på om aktuell servicepoint ligger nära båda personerna. Det får morgondagen utvisa, tack för tipsen
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.