Plus Forum E-handelsforumet Logistik Paket utlämnat till fel kund

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100473
    banane
    Deltagare

    Fick idag ett trevligt mail där en person undrade varför han fått varor från oss. Verkar som den riktiga kunden lämnat fel mobilnummer (vad jag kan gissa mig till) och att DHL Servicepoint lämnat ut paketet till fel person. Antar att de därför missat kolla leg.
    Någon som varit i liknande sits och sitter på en bra lösning?
    Kan man be “fel kund” lämna tillbaka det på servicepoint?

    #166679
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Jag har några gånger blandat ihop fraktsedel så paket gått fel – kunderna har alltid ställt upp och skickat till varandra genom servicepoint. Ofta har jag erbjudit rabatt vid nästa order som de varit nöjda med.

    #166681
    MagnusJohansson
    Deltagare

    Men om kunden lämnade fel mobilnummer så sms-aviseringen har gått till fel person så är det ju inte troligt att mottagaren av sms:et bor i närheten av ombudet. Eller har jag förstått fel?

    #166682
    banane
    Deltagare

    Okej men hur har du löst det rent praktiskt? Har dhl servicepoint hjälpt till?

    Jag har inte riktigt hängt med exakt hur det gått till ännu. Vet bara att vi gjort rätt från vår sida. Får ringa runt och nysta i det på måndag. Tänkte bara just legitimationsbiten, om servicepoint erbjuder sig skicka det rätt eller
    Liknande…

    #166683
    SamH
    Deltagare

    Alla personnummer ska sparas i dhl servicepoint på utlämnade paket. Däremot kan kassören gått på vilken bortförklaring som helst, “jag hämtar ut den åt min sambo” etc men då hade personen inte kontaktat er ang varorna. Men leg ska tas, namn ska överensstämmas och personnr ska sparas i systemet.

    Sedan kan du råka ha otur med sammanträffanden, tex att personen har ett vanligt namn “Anders Svensson” och i kombination med att ha råkat ange fel telnr så kan det uppstå liknande scenarion men det låter lite långsökt :)

    Du kan kontakta DHL ombudet och meddela dom att de lämnat ut paket till fel kund och att kunden kommer återkomma med paketet så att den rättmätige ägaren kan hämta ut den korrekt. Sedan kontaktar du den egentlige kunden och berättar vad som skett och att denne har ett paket att hämta upp snarast. Sedan skickar du ett presentkort på XX kr hos din webshop till den felaktige kunden genom brev som går i brevlådan som tack och ledsen för besväret. Har du tur har du fått en ny kund även :)

    #166684
    banane
    Deltagare

    Tack Sam är också inne på den linjen. Är bara osäker på om aktuell servicepoint ligger nära båda personerna. Det får morgondagen utvisa, tack för tipsen :-)

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.