Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten BREV med kollinummer—snart?
- Detta ämne har 18 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 8 månader sedan av Parvelito. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
25 september, 2009 kl. 08:58 #107193Lubic DeltagareJo, jag vet vad det är för prisskillnader och att brev gÃ¥r pÃ¥ porto och paket pÃ¥ paketpris. Men det jag menar är, borde det inte vara lika bra om de mindre paketen istället sänks i pris än att införa spÃ¥rning pÃ¥ stora brev? Att införa spÃ¥rning pÃ¥ brev kostar säkert posten en del i förändrade rutiner, osv och dÃ¥ kanske de istället kan sänka priset pÃ¥ smÃ¥paket? Vilket är bÃ¥de enklare och snabbare att införa. Hanteringen med spÃ¥rning av stora brev kostar säkert posten lika mycket som hanteringen för ett litet paket kostar. 25 september, 2009 kl. 09:47 #107194Parvelito DeltagarePosten hÃ¥ller pÃ¥ att begÃ¥ samma tankefel som Telia gjorde. Telia har idag flera oerhört stora och starka konkurrenter pÃ¥ sin hemmamarknad, därför att man släppt in dem. Att de gÃ¥r med vinst beror i huvudsak pÃ¥ att de äger infrastrukturen och att de köpt/byggt upp en stor verksamhet utomlands. Men Posten äger inte infrastrukturen i Sverige i form av vägar och ombud. Och även om man satsar utomlands samt fusionerar med den danska Posten sÃ¥ riskerar man att vara illa ute om nÃ¥gra Ã¥r när allt fler smÃ¥ men växande E-handlare har attityden att Posten är dyra och skall undvikas. Kampanjen där man pratar om finnar i webshopen, och att gränsen gÃ¥r vid norrmän är väl ett rätt sÃ¥ tydligt tecken pÃ¥ att man redan ser slaget förlorat om den ”vanliga” inhemska distributionen och istället för inrikta sig pÃ¥ spjutspetstjänster. Om DHL klarar av att hos mig hämta ett paket (fast jag bor i ett omrÃ¥de där Posten har lantbrevbärning) som väger 2,5kg och sedan distribuera det till en av deras servicepunkter, avisera mottagaren och lämna ut paketet för 39kr exkl moms sÃ¥ känns det ganska dumt att till Posten betala närmast det tredubbla. Det har inte med brevbärare att göra, det har att göra med en extremt stel och storvuxen organisation där varje förändring ses som ett hot istället för en möjlighet. Det har med tankar om egen storhet att göra, som väl mest kan liknas vid Kejsarens nya kläder. Det har inte med 15.000 brevbärares brist pÃ¥ streckkodsläsare att göra (min lantbrevbärare kommer nämligen med mina paket en dag senare om jag inte Ã¥ker in och hämtar dem själv, och han har ingen streckkodsläsare). Det har med attityd till att hänga med i en föränderlig värld att göra, och där tror jag att Posten borde fundera lite mera hur de skall göra. 25 september, 2009 kl. 19:47 #107201GregerA DeltagareJag tror man kan sammanfatta det sÃ¥ att vi (de flesta) e-handlare vill ha: 
 – En tjänst för alla försändelser till privatpersoner
 – Den skall täcka 20g – 20kg (eller mer)
 – Den skall vara spÃ¥rbar, minimum inlämnad – ankommit utdelningsort – under utdelning/kan hämtas
 – Utdelning nästa dag
 – Utdelning i brevlÃ¥da om möjligt
 – Skälig prisnivÃ¥ även om man inte skickar en miljon paket om Ã¥ret. Konkret skulle det vara typ 10-90kr (100g – 20kg) om man skall tillämpa viktbaserad prissättning.Man kan tänka sig tilläggstjänster som 
 – postförskott
 – hemkörning
 – försäkringJust försäkring är jag tveksam till om det är sÃ¥ viktigt. För det första är svinnet väldigt litet, för att inte säga noll. För det andra sÃ¥ blir det inte mer än kanske en krona per försändelse om man har volym pÃ¥ nÃ¥gra tusen försändelser per Ã¥r. Därför kan man s.a.s lika gärna vara försäkringsbolag Ã¥t sig själv. Bara de som säljer väldigt dyra saker och har fÃ¥ försändelser borde ha ett egentligt intresse av försäkring. Att Posten är uppdelad i tvÃ¥ bolag, och därmed mÃ¥ste erbjuda flera produkter för att täcka ett relativt enkelt behov, är inget som gagnar oss som kunder, och ett bolags organisation borde väl ändÃ¥ huvudsakligen utgÃ¥ frÃ¥n kundernas behov. Att man sedan använder det mot oss kunder – att volymen per produkt är för liten – vid prisförhandlingar är bara kränkande. 25 september, 2009 kl. 20:18 #107202GregerA DeltagareParvelito, Att gränsen gÃ¥r vid Norge … där Posten nu försöker fÃ¥ oss att tro att deras MyPack skulle vara en världsnyhet. Det är bara det att PNL (som nu ägs av enbart norska posten, men tidigare även av den danska och ännu tidigare även av den svenska) har erbjudit bulk-splittjänster länge. SÃ¥ vill man sälja ”fritt förtullat” till Norge sÃ¥ kan även PNL hjälpa till. 
 Schenker har Privpak i Norge och framÃ¥t Ã¥rsskiftet kommer man att kunna skicka över gränsen ocksÃ¥. Därmed är Posten erbjudande inte särskilt unikt. Men just nu är de aktivast i sin marknadsföring – och det kan man klart vinna lite pÃ¥.För att ge Arne lite Ã¥terkoppling pÃ¥ MyPack – det lät jätteintressant – men ni har missat det viktigaste – momsombudet. Varför skall en massa smÃ¥ e-handlare i Sverige själv skaffa momsombud i Norge. Hade Posten inkluderat tjänsten momsombud i MyPack sÃ¥ hade den varit mycket intressantare och skilt sig frÃ¥n konkurrenterna. Vi hade tagit ut norsk moms av kunderna, och ni hade skickat oss en faktura pÃ¥ frakten och den norska momsen. Det hade varit intressant! (om ni nu inte prisar bort er) 28 september, 2009 kl. 11:33 #107219Arne DeltagareAtt paket och brev gÃ¥r i tvÃ¥ helt olika produktionssystem innebär som jag skrev sist att det i Postens paketnät finns avläsningspunkter för att kunna identifiera varje enskilt paket frÃ¥n avhämtning till slutleverans. När det gäller brev sÃ¥ finns ingen utbyggd identifikation av varje enskild försändelse. Kollinummer finns pÃ¥ varubreven eftersom vi tar in dem via vÃ¥ra terminaler där utrustningen för att läsa adresshandlingar finns. Vi gör en förstaregistrering och slipper hanteringen och osäkerheten med följesedlar. Efter detta gÃ¥r försändelsen vidare i vÃ¥r brevproduktion ända ut till vÃ¥ra 15.000 brevbärare och där finns inte utrustning för att läsa alla individuella försändelser. En investering i sÃ¥dan utrustning skulle innebära mycket stora kostnadsökningar som skulle synas pÃ¥ priset. Jag hoppas att detta ger svar pÃ¥ era frÃ¥gor annars hörs vi snart igen. 28 september, 2009 kl. 14:11 #107220fenrik DeltagareJag tycker synd om Arne i denna trÃ¥d, Arne är faktiskt en riktigt trevlig och bra person. 
 Men här får du mest svara/försvara dig på frågor och inte en enda gång komma med en lösning, just eftersom du representerar Posten.e-handelns Postuppror växer sig egentligen bara starkare av tråden, när jag egentligen hoppades att Arne kunde ge förslag på lösningar. 22 februari, 2010 kl. 15:29 #108873Per Deltagare@Parvelito 2030 wrote: Jag har pratat en del med Posten i olika led, har en del kontakter där, men Posten vill bara leverera tjänster i premiumsegmentet, och helst till STORA kunder i STORA städer. Deras tjänst varubrev är ett sådant totalt förakt mot allt vad små E-handlare på landsbygden heter, att det finns ingen som helst anledning att ens bry sig om dem längre. Bara stora sändningar, och helst inte norr om Dalälven är melodin. Det vore nästan bättre om de lade ned sin verksamhet helt och hållet på alla postnummer som börjar på 82 eller högre, så att entrepenörer som vill göra något kunde få lite friare spelrum här. Deras senaste giv att svetsa igen brevlådorna så att bara de allra tunnaste breven går ned plus tidigare hämtningar gör det svårt att jobba undan på helgerna och posta i brevlåda, eller att få med sista-minuten-brev på vardagar. De fördelar som Posten trots allt har haft gör de sitt bästa för att sabotera. Jag tror faktiskt att det bästa man kan göra är att låta bli att använda Posten i så stor utsträckning som möjligt. Uppe på ledningsnivå är man ganska ointresserad av företag som har behov av enklare och lägre prissatta tjänster. Nu är det visserligen inte någonting unikt för posten. Att leverera små paket till Arvidsjaur är helt enkelt inte lönsamt. Privatisering är bra för stora städer och stora företag, men ser man på utvecklingen på paketsidan så är det ganska tydligt att vinsten finns i de stora städerna och de stora volymerna. 22 februari, 2010 kl. 15:48 #108875Per DeltagareJag tycker synd om Arne i denna tråd, Arne är faktiskt en riktigt trevlig och bra person. 
 Men här fÃ¥r du mest svara/försvara dig pÃ¥ frÃ¥gor och inte en enda gÃ¥ng komma med en lösning, just eftersom du representerar Posten.e-handelns Postuppror växer sig egentligen bara starkare av trÃ¥den, när jag egentligen hoppades att Arne kunde ge förslag pÃ¥ lösningar. Lösningen skulle vara att utrusta 15 000 brevbärare med helt ny utrustning, sedan lägga ned miljonbelopp pÃ¥ att utbilda dem. Nästa steg skall bli att lägga ned en smÃ¥tt overklig summa pengar pÃ¥ att bygga upp ett system som kan hantera dessa meddelanden. SÃ¥ vips sÃ¥ har du tusentals tiotusentals timmar varje Ã¥r som gÃ¥r Ã¥t till utbildning, underhÃ¥ll, support, reparationer och drift av detta system. Ett system som i slutändan är beroende av att alla 15 000 brevbärare (som är en yrkesgrupp med mycket stor omsättning) skall utföra denna scanning pÃ¥ korrekt sätt … nÃ¥gonting jag inte tror är realitiskt. Jag har full förstÃ¥else för att Posten väljer att inte implementera detta system, pÃ¥ samma sätt som jag har full förstÃ¥else för e-handlarnas behov av spÃ¥rning och uppföljning. Men i verksamheter som drivs av lönsamhet sÃ¥ kan alla inte alltid fÃ¥ som de vill, tyvärr. 22 februari, 2010 kl. 18:51 #108880Parvelito Deltagare@Per 3976 wrote: Nu är det visserligen inte nÃ¥gonting unikt för posten. Att leverera smÃ¥ paket till Arvidsjaur är helt enkelt inte lönsamt. Privatisering är bra för stora städer och stora företag, men ser man pÃ¥ utvecklingen pÃ¥ paketsidan sÃ¥ är det ganska tydligt att vinsten finns i de stora städerna och de stora volymerna. BÃ¥de DHL och Schenker klarar av att ge en betydligt högre servicenivÃ¥ än Posten till betydligt lägre priser, även här uppe i norr. Idag t.ex. kom Schenker strax före 11 ut med mina paket som skickades frÃ¥n Stockholm i fredags. Posten tar alltid en dag extra pÃ¥ sig, eftersom de bestämt att det är lantbrevbärning här. Idag ställde de dock av en pall ute pÃ¥ gÃ¥rden nÃ¥gon gÃ¥ng före 12 (de knackade inte pÃ¥ dörren utan ställde den bara där). Tyvärr var den pallen bara en del av en sändning. Resterande 5 kollin fick jag Ã¥ka in till stan för att hämta. Och sÃ¥ är det ALLTID med Posten. De saknar fingertoppskänsla för vilken servicenivÃ¥ och pris man behöver ha pÃ¥ sina produkter. Nu har de börjat förbättra tjänsten varubrev, och fÃ¥r de fila pÃ¥ den ett tag till sÃ¥ kanske de en dag i alla fall är ett alternativ till Schenker och DHL som det är värt att titta seriöst pÃ¥. 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				


 
															