Plus Forum E-handelsforumet Logistik Posten & Postens ombud i ett nötskal

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 39 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #129755
    danielandersson
    Deltagare

    @Robin 27319 wrote:

    Krav på ID som stämmer överens med mottagarnamnet har det väl varit ett bra tag vad gäller Postpaket/MyPack?

    Har det?

    Fanns en tid då det inte var krav på leg iaf, eller så är det bara så att det varierar mellan ombuden.

    En på kontoret måste alltid visa leg, även när hon hämtar skrymmande brev.

    #129757
    GregerA
    Deltagare

    @lunarmys 27321 wrote:

    En på kontoret måste alltid visa leg, även när hon hämtar skrymmande brev.

    Har ni utlämningsstället på Systembolaget? :rolleyes:

    Att man inte kräver leg vid postförskott är väl ok, eftersom den som hämtar paketet betalar för det. Sen kanske Posten vill vara lite försiktiga med vad de lovar. Vissa tjänster har ju förlustgaranti, men inte andra. Så även om de kollar leg på ett skrymmande brev så tar de antagligen inget ansvar om det skulle ha lämnats ut till fel person. Men man kan ju i alla fall hoppas att de kan tala om vem de lämnat ut det till.

    #129763
    Parvelito
    Deltagare

    Det är/skall vara legkrav på Postpaket och Postförskott, men inte stora brev, varubrev eller Skicka Rätt.

    #129800
    Anna
    Deltagare

    Hejsan,
    Några kommentarer angående aviseringar av Brev och Varubrev som ej gått att dela ut
    Vanliga brev aviseras av brevbäraren genom en avi. Brevet märks med en lila etikett med en kod AV123….som är det nummer som ombudet sedan registrerar försändelsen på och matchar mot avin som mottagaren tar med sig för att kunna hämta brevet.
    Varubrevet aviseras via ombuden genom att de ankomstregistrerar Varubrevet mha streckkoden. När ankomstregistreringen skett så skickas tex SMS avisering ut och mottagaren kan få besked direkt i sin telefon om att varubrev finns att hämta.
    Normalt fungerar aviseringarna bra, men tyvärr händer det i enstaka fall att enskilda individer gör fel och att det uppstår problem. Det är svårt att kommentera vad som gått fel i det här fallet som nämns i början av tråden och det är tråkigt att höra att det brustit.
    Vi jobbar ständigt för att säkra våra processer för att kunna hålla en hög kvalitet i alla led och detta område är prioriterat. Under höst 2011/vår besöks tex alla ombud för att säkra kvaliteten i rutinerna.
    Anna Jansson (ansvarig Posten Varubrev)

    #129813
    Parvelito
    Deltagare

    Anna, jag tror att det vi e-handlare är mest upprörda över är att Postens kundtjänst anser att det är e-handlarens uppgift att ringa och tjata på ombuden och be dem leta efter försändelser (alldeles för ofta så visar det sig ju att det ligger där).

    Att ett varubrev inte är försäkrat och att det inte krävs ID-kontroll vid utlämnandet har de flesta av oss inga problem med, men letandet efter en försändelse som är borta borde ligga på Postens ansvar (och det borde vara viktigt för er att följa upp vad som går fel och orsakar reklamationer med en ny tjänst).

    #129814
    Lastbryggan
    Deltagare

    Normalt fungerar aviseringarna bra, men tyvärr händer det i enstaka fall att enskilda individer gör fel och att det uppstår problem. Det är svårt att kommentera vad som gått fel i det här fallet som nämns i början av tråden och det är tråkigt att höra att det brustit.

    Med all respekt till ett seriöst inlägg måste jag säga att det är en sanning med modifikation att det bara är enstaka försändelser som missas att ankomstregistreras. Notera också att detta är bara en i mängden av problem med Varubrev som bara lilla jag har.

    Vi har ungefär 2 på 100 som kontaktar oss att de inte fått någon avisering, i dessa fall är det (nästan) alltid så att ombudet missat att ankomstregistrera det. Jag vet inte om jag kan kalla det enstaka.

    Jag har ett konkret förslag på hur ni skulle kunna förbättra tjänsten.
    Eftersom ni inte har någon service alls på Varubrev idag så är mitt förslag att inte lägga xxxxx kr på att besöka alla ombud som ändå kommer att sitta och gäspa och få en snygg dyr folder i handen med Posten-loggan på som i bästa fallet hamnar som tråkig toalettlektyr.

    Sätt en grupp “kundtjänst-brev” personer på att specialicera sig på Varubrev och ge oss e-handlare ett separat telefonnummer till en “Varubrevs-kundtjänst” dit vi kan ringa när det strular. Denne specialist kan då kontakta det aktuella ombudet som kan lokalisera varubrevet och registrera det.

    Du säger ju själv att det är enstaka ombud som det brister hos och om vi ponerar att det är 1000 “ombudspersonal” som någon gång missat ankomstregistreringen och en av dessa “slarvers” får ett samtal från en varubrevs-specialist på Posten som talar om hur dom skall hantera varubrevens ankomst.

    Han/hon kommer nästa gång att veta exakt hur han/hon/dom skall hantera det. Efter en tid kommer alla “ombuds-förbrytare” ha fått detta samtal och roten till det onda har utrotats.

    Med detta konkreta förslag hade som sagt alla ombuden som missat ankomstregistreringen lära sig en läxa och vi går direkt på den bristande länken. Att besöka alla ombut inkl. de som vet hur det funkar är enl. mig bortkastade pengar som kan användas mycket effektivare.

    Eller hur var det nu…. Posten är E-handlarens bästa vän!

    #129816
    danielandersson
    Deltagare

    @Lastbryggan 27388 wrote:

    … väldigt bra förslag …

    Hade det funnits “Like” så hade jag klickat.

    Anna, om du redan läst det Lastbryggan skrivit, läs det en gång till.

    #129853
    Lastbryggan
    Deltagare

    Hade det funnits “Like” så hade jag klickat.

    Du kan väl köpa en stämpel av Dan…

    Anna, om du redan läst det Lastbryggan skrivit, läs det en gång till.

    Skall bli kul att läsa hennes åsikter om hon svarar mer i tråden.

    #129986
    Kocken
    Deltagare

    Fortsätter på denna tråd med ytterligare en fråga till Anna Jansson Posten.
    Vi har i bland problem med Postombud som vägrar att söka “försvunna” skrymmande brev på sina hyllor. Fast vi vet att de till 98% ligger där (Kan beskriva brevet, adresslappen och vilken dag de borde fått det till sig) och missats att aviseras eller att den lilla lappen kommit bort i reklamen. Till sist kommer det tillbaka till oss eller så får kunden en påminnelse. Men då har det ofta gått 14 dagar.

    Kan vi få ett rakt svar här vad som gäller: Kan vi kräva att de ska söka reda på det?

    #129989
    GregerA
    Deltagare

    Jag hakar på med en följdfråga;
    Vi har också allt oftare drabbats av att kunden inte fått någon avisering på skrymmande brev. När i flödet görs denna avisering?
    Är det vid sista sorteringen, eller är det när brevbäraren upptäcker att brevet inte går ner i brevlådan?

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 39 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.