Plus Forum E-handelsforumet Logistik Posten skickalätt och driftstörning

Visar 10 inlägg - 91 till 100 (av 119 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #138254
    Tian
    Medlem

    Klart jag är beredd, jag kan också rada upp en massa exempel på B-planer och C-planer,
    dock känns det inte riktigt relevant i det här läget / den här trådfrågeställningen.

    Självklart får mina kunder inte får vänta på sina leveranser längre än vanligt ändå.
    Men jag muttrar över när min leverantör (Posten i det här fallet) failerar med att leverera till mig.

    Oja sig och bekymra sig?!
    Det är ju här inne man finner bra lösningar och får bra svar på mycket.
    Är det inte det ett forum är till för?

    #138255
    Parvelito
    Deltagare

    Tian: Jag skulle i ditt fall köpa en rulle frimärken i lämplig valör att ha som backup. Att skicka 90 gram kostar 12kr om det inte är skymmande, så det finns lite att spara där som kan användas om det blir något strul, eftersom det inte är spårbart. Men frimärken är en bra backup för dagar när det skiter sig.

    #138256
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Tian 36800 wrote:

    Klart jag är beredd, jag kan också rada upp en massa exempel på B-planer och C-planer,
    dock känns det inte riktigt relevant i det här läget / den här trådfrågeställningen.

    Självklart får mina kunder inte får vänta på sina leveranser längre än vanligt ändå.
    Men jag muttrar över när min leverantör (Posten i det här fallet) failerar med att leverera till mig.

    Oja sig och bekymra sig?!
    Det är ju här inne man finner bra lösningar och får bra svar på mycket.
    Är det inte det ett forum är till för?

    Ta det inte personligt och så hårt. Det var ett allmänt tips. Jag är säker på att du har bra reservplaner, däremot så finns det många som inte har det.

    Visst är det relevant att ta upp att man själv bör ha redundans i sitt egen verksamhet när vi pratar om postens undermåliga tjänst.

    Och eftersom det är ett forum så är det ett utmärkt fora att just ta upp eget kritiskt tänkande.

    Tråden lyder “Posten skickalätt och driftstörning” och jag ger förslag på alternativt tänkande så att man kan tänka lite på vad man själv kan göra för att gardera sig mot en leverantörs brister.

    Om du tycker att det är fel så ber jag så hemskt mycket om ursäkt. :)

    #138257
    Nicklas
    Deltagare

    @Tian 36796 wrote:

    Varubrev måste ha minimivikt på 150gram. Då får vi skicka med många extra-broschyrer till varje kund…
    Och sedan är det väl inte spårbart heller?…

    Du måste ha avtal med posten för att få skicka varubrev. Det tar från några dagar till några veckor innan man är igång i packsoften.

    #138259
    Joel
    Deltagare

    @Tian 36796 wrote:

    Varubrev måste ha minimivikt på 150gram. Då får vi skicka med många extra-broschyrer till varje kund…

    Det där är en vanlig missuppfattning. Du blir som minst taxerad för 150 gram men det är inget problem att skicka varubrev som väger mindre. Vi har skickat tusentals varubrev som väger mindre och de har aldrig kommit bort.

    #138263
    Frida
    Deltagare

    Så nu vågar man inte använda tjänsten igen alltså? :( Gud vad tråkigt det här är. Uppdatera gärna om ni får någon ny info.

    #138264
    Tian
    Medlem

    Parvelito;
    Frimärken har jag såklart. (Borde jag sagt kanske.) Vi skickar som kunden själv önskar, aningen med frimärken-i-brevlådan eller spårbart/försäkrat med Skicka lätt.
    Att skicka med frimärken om kunden beställt spårbart gör jag dock inte, utan då får det blir det dyrare alternativet, Postens Rek, eftersom jag inte hunnit sätta mig in i övriga alternativ.
    Tråkigt bara att Postan faktiskt knorrar då jag kommer med en låda Rek som måste registreras i kassan vid “fel ? ” tidpunkt…

    Nicklas; Misstänkte det, att man måste ha avtal. Undrar om jag inte har ett avtal “liggande” sedan något år eller två, som jag inte använt…

    Joel; Ahaa. Det stod “minimivikt”, och då tolkade jag som att det var den lägsta vikten “som fick skickas”..

    Jag är också jättetacksam för uppdateringar i den här tråden!

    #138272
    Prix
    Deltagare

    Jag förstår att man blir irriterad när posten går ut med ett pressmeddelande? att det fungerar fint igen och att de nu säkerställt att det inte ska kunna upprepas, dagen därpå skiter sig tjänsten igen, verkar det som. Har inte själv testat då jag övergått helt till DHL nu och det lär bli så för ett tag framåt.

    #138274
    Tissy
    Medlem

    Varubrev måste ha minimivikt på 150gram. Då får vi skicka med många extra-broschyrer till varje kund…
    Och sedan är det väl inte spårbart heller?…

    Enligt den info vi fick från vår postensäljare så står det att minimivikten är 150 gram på varubrev, men att det var ok om det vägde 20-30 gram mindre.
    Vi har vid flera tillfällen skickat 100 gram som varubrev och det har kommit fram.

    Varubrev är spårbart såtillvida att det registreras vid inlämning men ej vid utlämning. För vår del har ALDRIG ett varubrev försvunnit medan vanliga brev försvann i mängder innan vi gick över till varubrev.

    #138278
    MickeB
    Deltagare

    @Tissy 36821 wrote:

    Varubrev är spårbart såtillvida att det registreras vid inlämning men ej vid utlämning.

    Faktiskt så registreras de inte vid inlämning heller, utan vid spridande terminal. Så i vårt fall tex registreras de först i Nässjö några timmar eller någon dag efter inlämnandet i Mjölby.

Visar 10 inlägg - 91 till 100 (av 119 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.