Plus Forum E-handelsforumet Logistik Posten varubrev, 150gram

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94336
    sebastian.linden
    Deltagare

    Hej!

    Jag skall starta min första e-handelbutik och funderar på leverantör. Jag tycker postens varubrev låter intressant och tänker ge det en chans. Jag kommer börja med att skicka produkter som väger max 150 gram.

    Går till det så smidigt att jag beställer 100st varubrev från posten, som sedan kommer hem till mig. Jag paketerar produkten och lämnar varubrevet på mitt närmaste postombud? De skickar brevet/breven till min kund och det kostar mig 17.36 SEK per brev, om paketet väger 150-250 gram? Någon som testat detta, erfarenheter?

    Bästa hälsningar,
    Sebastian

    #109055
    Rikard
    Deltagare

    Precis din kommentar tycker jag Arne på posten ska ta sig en titt på. Så fint borde det fungera, det gör det tyvärr inte. Hur du exakt bokar varubrev bör någon annan förklara som använder sig av tjänsten idag.

    #109056
    Parvelito
    Deltagare

    Nu är jag inte Arne, men jag kikade på tjänsten varubrev en del.

    Du står för emballage själv, och priserna gäller om du skickar 100 per gång. Bokning sker via en programvara som heter Pacsoft.

    #109057
    GregerA
    Deltagare

    Enligt deras produktbeskrivning skall varubrevet väga mellan 150g o 2kg.

    Jag har haft lite kontakt med en säljare i Malmö, och det verkar vara möjligt att få skicka även lättare försändelser, bara de är minst 15mm tjocka. Vi har hårda emballage som är 27mm, så det skulle i så fall kunna funka.

    Priserna hittar du i deras prodyktbeskrivning – antingen enstaka brev, eller som en sändning om minst 100 brev med ett grundpris per brev och sedan ett tillägg per kg för den samlade vikten på sändningen.

    #109058
    Fractronics
    Deltagare

    Men att bara kunna skicka enstaka varubrev måste vara nytt eller?

    Jag minns att jag tittade på tjänsten när den kom och det lät jättebra med spårbara brev ännda till jag insåga att man var tvungen att skicka 100st åt gången.

    Men nu verkar man ju kunna skicka enstaka spårbara brev från 15.86:-
    250-500g ekonomi kostar ju inte mycket mer än a post 24:- mot 19:-

    Nu har jag inte läst på så vad är haken. Posten kan väl inte ha gjort något bra?

    #109059
    GregerA
    Deltagare

    Nej, det har gått att skicka enstaka hela tiden. Men det är nog många som inte sett alla varianter efter som de hade ett faktablad för varje. Nu har de samlat all information och priser på ett blad.
    http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=4880.8637

    Priset på enstaka varubrev är naturligtvis högre, ungefär som för ett vanligt brev.

    #109060
    Fractronics
    Deltagare

    Där ser man… Det var tydligen minst 500st man var tvungen att skicka när tjänsten lanserades men det ändrades redan för över 1 år sedan (tiden går fort) kanske ett litet reklamblad för tjänsten till alla fakturakunder kunnde ha varit smart.

    Ursäkta att jag kapar tråden men måste man kontakta posten för att få upp tjänsten i Pacsoft Online? Jag kan inte se varubrev under tjänster.
    I faktabrevet rekommenderar dom Pacsoft Online för att skicka EDI info till posten.

    #109061
    GregerA
    Deltagare

    Du måste skriva ett särskilt avtal med dem om varubrev, och då aktiverar de den i Pacsoft. Ta kontakt med en säljare på Posten Meddelande.

    #109064
    sebastian.linden
    Deltagare

    Är det lätt att få avtal med posten? Jag förstod inte riktigt, om jag får avtal kan jag skicka enstaka sändningar då?

    E-handeln kommer vara nystartad och 100 stycken produkter vid varje sändning är en omöjlighet. Hehe. Hur skall jag göra? Om Ni drev en nystartad e-handel och sålde en produkt i veckan, vad hade ni gjort? Leverantörsmässigt.

    Tack för alla svar!

    #109068
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @GregerA 4187 wrote:

    Nej, det har gått att skicka enstaka hela tiden. Men det är nog många som inte sett alla varianter efter som de hade ett faktablad för varje. Nu har de samlat all information och priser på ett blad.
    http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=4880.8637

    Priset på enstaka varubrev är naturligtvis högre, ungefär som för ett vanligt brev.

    Jag är nog blind men jag hittar inget om enstaka brev, sändning = min 100 st hittar jag.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.