Plus Forum E-handelsforumet Logistik Problem med postförskott

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95515
    marianenita
    Deltagare

    I december skickade jag två paket med postförskott (vid ett och samma tillfälle, men till två olika kunder). Bägge paketen hämtades ut, men jag har bara fått pengar för det ena. Hur kunde det hända, och vad gör jag? Hur ska jag kunna visa för posten att jag inte har fått pengarna? Är det någon som har någon liknande erfarenhet så berätta gärna hur ni gjort :)

    #118507
    Parvelito
    Deltagare

    Du reklamerar det hela till Posten. De måste ju kunna redovisa vart de skickat pengarna, och bevisbördan ligger på dem att berätta vart de har betalat pengarna. De tar ju saftigt bra betalt för den där tjänsten, så på dem bara.

    #118510
    fotofyndet
    Deltagare

    @marianenita 14805 wrote:

    I december skickade jag två paket med postförskott (vid ett och samma tillfälle, men till två olika kunder). Bägge paketen hämtades ut, men jag har bara fått pengar för det ena. Hur kunde det hända, och vad gör jag? Hur ska jag kunna visa för posten att jag inte har fått pengarna? Är det någon som har någon liknande erfarenhet så berätta gärna hur ni gjort :)

    Ring dom med kollinumret till hands så ska det nog gå att lösa. Värre är det när BREVBÄRAREN lämnar ut brev-pf i postlådan hos folk, eller till och med ringer på och lämnar över det i handen till kunden. Det har hänt mig i flera fall, och kunden har “sluppit” betala i samtliga fall.

    Det kan ska tänka på när det gäller brev-pf är att försändelsen är helt oförsäkrad så om det kommer bort så får man ersättning för portot…

    #118511
    marianenita
    Deltagare

    Tack. Jag gick till mitt postombud i dag (hade ändå paket att skicka), men de hänvisade mig vidare till posten centralt. Så det får bli nästa steg. Som tur är rör det sig inte om någon större summa (knappt 200 kr), men det är surt ändå.

    #118512
    lenp
    Deltagare

    Även om försändelsen inte är försäkrad och att man bara får tillbaka erlagda kostnader för portot, så kan det löna sig att stå på sig om man har belägg för att det är Posten som har slarvat. Jag fick ut fullt värde för innehållet vid ett tillfälle, då jag kunde påvisa att Posten begått ett fel och på något sätt lyckats lämna ut ett postförskott till kund utan att ta betalt. I detta fall kunde jag nämligen se att kunden hade bloggat om sin ‘nyinköpta’ vara :)

    Men i beslutet från Posten så stod det tydligt att detta INTE ska ses som något prejudicerande bestlut utan enbart godwill…

    Jag har också varit med om att försändelse försvunnit pga inbrott hos det lokala postombudet – bara portot tillbaka blev det då.

    mvh,

    /L

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.